passord til mapper på server

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

passord til mapper på server

Innleggav boom-town1 » ons 08.06.2011 8:35

jeg jobber på en barneskole hvor alle klassene har en egen mappe på skolens felles server. For å logge seg inn på den trenger de et brukernavn og et passord. F-eks har 7.klasse mappa 2011 med passordet xxxxx. 6.klasse har mappe 2012 med pasordet yyyyy o.s.v
Det betyr at når de logger seg inn på en windows pc skriver de 2011 for brukernavn og xxxxx for passord.
På min linux pc har jeg logget meg inn som administrator. Jeg får da opp alle mappene i nettverket og det er for så vidt ganske greit men jeg må da bruke admin passord for å få tilgang til mappene. Hvordan lager jeg passord for hver enkel mappe slik at elevene ikke trenger å bruke admin passord. Dette har selvfølgelig også noe med sikkerhet å gjøre.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: passord til mapper på server

Innleggav terjejh » ons 08.06.2011 15:01

Synes ikke dette var helt klart og vil be deg klargjøre følgende:

Er fellesserveren med mappene en Windows eller Linux maskin?
Hvis det er en Linux server, er vel mappene delt/eksportert med Samba?

Er det rett oppfattet at elevene fra sine Windows PCer logger greitt inn med bruker(mappe)navn og egne passord?

Så admin passordet:
Er det admin passord på fellesserveren du mener, som vel da er en Windows maskin?
Fra hvilke maskiner er det elevene evt. må bruke admin passordet?

I prinsippet kan man regulere gruppens tilgangsrettigheter for at flere skal få tilgang til samme (gruppens felles) mapper.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: passord til mapper på server

Innleggav boom-town1 » tor 09.06.2011 8:29

hele systemet på skolen er windows basert. Jeg vurderer å skifte fra windows til linux mint på noen av maskinene. Elevene har ikke egne pcer men bruker skolens pcer. De har da ikke den samme pc hele tiden. En dag stasionær og en annen dag en bærbar men alle elevene har tilgang til de samme pcer hele tiden. for å bruke den må de logge seg inn først. Der skriver de brukernavn og passord. Alle klassene har egne mapper på skolens windows server. En fra 5 klasse kan da ikke få tilgang til 7 klasse sine mapper og motsatt. I tillegg har jeg brukernavn og passord som admin og kan få tilgang til alle mappene med det.
Elevene kan ikke få tilgang til admin passordet. De må kunne bruke sitt eget. på denne linux maskinen har jeg gjort det slik at du ikke trenger noe passord for å komme inn på den. Det betyr du bare kan starte den opp og så er du på nett. Windows pcerne krever brukernavn og passord. På linux pcen får du opp de ulike mappene fra hver klasse men kan ikke åpne dem uten admin passord.
Derfor kunne jeg tenke meg å gi de ulike mappene passord, som skal være det samme som de har på windows pcerne.
Håper det hjalp litt.. ;)

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: passord til mapper på server

Innleggav terjejh » tor 09.06.2011 9:25

Jeg vet ikke helt, men gjorde en enkel test mot kontorets W2k3 terminalserver. Denne kjører som en virtualisert Win-server på Xen/SUSE Linux, men det burde ikke gjøre noen forskjell i denne sammenheng.

Jeg gjør da følgende etter innlogging på min openSUSE arbeidsstasjon:
I adressefeltet på Nautilus filhåndterer (Gnome) skriver jeg
smb://ip-til-winserver
Gir inn brukerpassordet for innlogging og får tilgang til hele filsystemet på w2k3. Men nå tilhører jeg administrators gruppen på sistnevnte.
Tilsvarende gjør jeg også for tilgang til filsystemer delt med Samba på vår SuSE Linux server..

Jeg er som sagt ikke sikker, men ville prøvd å starte med følgende:

Etter innlogging på win-serveren som administrator, kan du høyreklikke på de aktuelle mappene og velge Properties (egenskaper) > Security

Her kan du legge til brukere eller kanskje mest aktuelt gruppen som skal ha tilgang til mappene, eksempelvis 'users' eller en spesifikk opprettet gruppe ala '5klasse'.. Marker så denne gruppen, og sjekk nødvendige tillatelser (permissions) gruppen har/skal ha til mappen.

Opperettelse av nye grupper og brukernes gruppetilhørighet konfigureres på win-serveren under
Controlpanel>Administrative Tools>Computer Management>Local Users and Groups

Enklest er kanskje først å prøve standardgruppen 'users' og sjekke om/at brukere får tilgang til mappene eks. via Nautilus som ovenfor beskrevet.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: passord til mapper på server

Innleggav boom-town1 » tor 09.06.2011 14:24

Jeg vet ikke helt om jeg har forklart meg godt nok. skal prøve igjen:
-skolen har en windows server
-på denne ligger mapper for hver klasse, elev, lærer o.s.v.
-for å logge seg på en windows pc trenger man et passord og et brukernavn
-alle lærere har sitt eget brukernavn og eget passord
-elevene har også det men alle elevene i 5 klasse har samme brukernavn og passord, alle i 6 klasse har samme brukernavn og passord(IKKE det samme som 5 klasse altså).
-På min linux pc logger man seg på uten passord og brukernavn.
-her kan man finne mappene til de ulike klassene, lærere, elever o.s.v men kan ikke åpne dem.
-for å åpne må man skrive administrator som brukernavn og passordet til administratoren.
spørsmålet er da følgende: Hvordan lager jeg et passord og brukernavn til de ulike mappene?
-dette passord og brukernavn skal være det samme som de bruker til de forskjellige windows pcer.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: passord til mapper på server

Innleggav Kjetil Kilhavn » tor 09.06.2011 15:04

boom-town1 skrev:Jeg vet ikke helt om jeg har forklart meg godt nok. skal prøve igjen:
-skolen har en windows server
-på denne ligger mapper for hver klasse, elev, lærer o.s.v.
-for å logge seg på en windows pc trenger man et passord og et brukernavn
-alle lærere har sitt eget brukernavn og eget passord
-elevene har også det men alle elevene i 5 klasse har samme brukernavn og passord, alle i 6 klasse har samme brukernavn og passord(IKKE det samme som 5 klasse altså).
-På min linux pc logger man seg på uten passord og brukernavn.
-her kan man finne mappene til de ulike klassene, lærere, elever o.s.v men kan ikke åpne dem.
-for å åpne må man skrive administrator som brukernavn og passordet til administratoren.
spørsmålet er da følgende: Hvordan lager jeg et passord og brukernavn til de ulike mappene?
-dette passord og brukernavn skal være det samme som de bruker til de forskjellige windows pcer.

Jeg tror du forklarte deg godt nok, men jeg tror ikke du helt fikk med deg innholdet i svaret fra terjejh. Jeg kjører ikke samme oppsett som deg, men jeg har en NAS som er tilgjengelig over SAMBA. Poenget er det samme som terjejh sitt: du setter ikke opp passord per mappe, men du gjør de enkelte mappene tilgjengelig for forskjellige brukergrupper. Det er administrasjon av rettigheter (tilgang til mappene) du egentlig er ute etter, ikke oppsett med passord.

Hvis alle elevene i 6. klasse bruker en felles bruker så gir du denne brukeren tilgang til mappa for 6. klasse. Hvis hver elev skal ha sin egen mappe, uten innsyn for de andre elevene, så tror jeg det enkleste er å opprette brukere for hver elev. Hvis du ikke vil det: lykke til! Så legger du alle elevene inn i ei gruppe for den aktuelle klassen (evt. klassetrinnet) og gir denne gruppa tilgang til mappa. Om du bruker Linux er dette kurant nok. Du setter opp ei (bruker)gruppe per klassetrinn og melder elevene inn i gruppa og så setter du gruppe for mappa til den aktuelle klassen (med skriverettigheter for eier og gruppe). Da kan eieren av mappa gjerne være administratorbruker.

Hvordan du gjør det i ditt tilfelle er jeg ikke sikker på, men jeg tipper du setter opp tilganger ved hjelp av ACL (Access Control List) - og da har du kanskje en Active Directory eller noe i den dur der du kan definere grupper. Meld elevene inn i gruppa og gi gruppa tilgang til aktuell katalog. Det er ikke noe hokus pokus. Du bør i alle fall prøve det, og er det noe du lurer på som kommer du med et mer konkret spørsmål i neste runde. Da forteller du hva du har gjort, hva som da skjedde og hva du nå lurer på.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: passord til mapper på server

Innleggav terjejh » tor 09.06.2011 17:13

For å komplettere det siste avsnittet fra Kjetil Kilhavn:
Brukes ikke Directory (AD) tjeneste på Win-serveren (vi bruker ikke det, da den i hovedsak er en applikasjonsserver, men har eDirectory på Linux serveren), så kan tilgangskontroll settes slik:

I Windows Explorer høyreklikkes på aktuell mappe:
> velg Sharing and Security fra popup-menyen

Under fanen Sharing skal det være merket for Share this folder
Sjekk også Permission knappen for sharing (Everyone)

Under fanen Security kan man legge til brukere og grupper og hake av for aktuelle permissions.

Samme brukernavn (evt. også passord) må trolig være definert både på Win-serveren og på Linux maskinen(?) Aksess via Samba til delte Windows ressurser betinger erfaringsmessig dbl. login/aksess autensiering, hvis man da ikke har en eller annen form for automontering/autensiering med passordfil for Samba på Linux maskinen. Hvis noen har et smart tips for sistnevnte, imøtesees dette ;)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: passord til mapper på server

Innleggav boom-town1 » fre 10.06.2011 8:41

Her var det mye hjelp og tusen takk for det. Jeg er ganske fersk i linux verdenen og skjønner ikke alt dere skriver. Skal prøve så godt jeg kan og gi tilbakemelding når jeg har prøvd.

Litt senere:


Alle klassene bruker en felles bruker med felles brukernavn så jeg trenger altså ikke å opprette bruker for hver enkel elev.
Har nå prøvd meg litt frem med både ACL og Active discovery. Men skjønte ikke det helt.....
Det med å definere grupper og melde dem og gi dem tilgang til aktuell katalog var nok noe hokus pokus for meg.
jeg skal altså gi 50 elever fra 5 klasse tilgang til mappa 2011, 50 elever fra 6 klasse tilgang til mappa 2012, og 50 elever tilgang til mappa 2013. Alle disse mappene finnes fra før.
De får tilgang til disse mappene fra windows pcen med klassens brukernavn og passord.
Mappene får jeg også tilgang til med min linux pc men da må jeg bruke administrator's brukernavn og passord og dette får elevene ikke lov å vite. Da jeg installert linux mint på pc brukte jeg administrator som navn og admin's passord som passord.
Sist endret av boom-town1 den fre 10.06.2011 12:10, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: passord til mapper på server

Innleggav Kjetil Kilhavn » fre 10.06.2011 12:00

boom-town1 skrev:Her var det mye hjelp og tusen takk for det. Jeg er ganske fersk i linux verdenen og skjønner ikke alt dere skriver. Skal prøve så godt jeg kan og gi tilbakemelding når jeg har prøvd.

Hvis du opplyser om hvor i landet du befinner deg kan du ikke se helt bort fra muligheten for at noen melder seg og tilbyr "joggeskosupport".

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: passord til mapper på server

Innleggav boom-town1 » fre 10.06.2011 12:11

Raufoss barneskole og jeg bor på Gjøvik

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: passord til mapper på server

Innleggav terjejh » fre 10.06.2011 16:21

Test med å opprett en annen bruker enn administrator på både Win-serveren og din Linux PC. Linux godtar ikke et så enkelt brukernavn som '2011', men 'kl7m2011' skulle gå.

Du har ikke nevnt hvilken Linux distribusjon du kjører, men den vil antagelig ha et grafisk verktøy for å opprette nye brukere. (På min openSUSE startes dette med kommandoen 'yast2 users').
Ny bruker og passord kan også generelt opprettes i et terminalvindu ala følgende kommandoeksempler:
Kode: Merk alt
useradd kl7m2011
passwd xyz123


Verktøyet for d.s på Win-serveren har jeg allerede nevnt foran.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: passord til mapper på server

Innleggav boom-town1 » tir 14.06.2011 9:28

Det går ikke an å endre passordet på win serveren. Jeg kjører linux mint. Da dette er en test på linux mint blir dette først prøvd på en pc. Hvis jeg får det til med de mappene ønsker jeg å utvide det til flere pcer.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]