Slippe forbi ARP Poisoning/Redirects...

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Slippe forbi ARP Poisoning/Redirects...

Innleggav Gadgetman » lør 25.06.2011 3:54

Hei!

Sitter og koser meg i Bangkok, paa et nytt hotell...
Saa nytt at de ikkje har faatt igang nettet skikkelig enda.
(HW er oppe, og linja finnes, DNS virker og all ting)
Bare ikkje paalogginga.
Paa sida man redirectes til for paalogging ligger det et 'script' for aa komme videre...
(Ei .bat fil med kommandoen 'ARP -S 192.168.2.254 xx:xx:xx... ' )
Men det er en Windows fil...

Eg har en Asus EEEpc 800 med den originale Linux distroen, og naar eg fyrer opp BASH og proever aa kjoere ARP kommando finnes den tydeligvis ikkje...
MAN pagene for IP gjoer meg ingenting annet enn aa gi meg hodepine...
(Eg er en Windows Admin, Mac entusiast og OS/2 Diehard, ikkje Linux guru.)

Gode raad saa eg slipper aa sitte i hotellets ekspedisjon og lese privat epist paa en ellers fin iMac?
medlem i 221 måneder
 

Re: Slippe forbi ARP Poisoning/Redirects...

Innleggav Kjetil Kilhavn » søn 26.06.2011 9:33

Gadgetman skrev:Eg har en Asus EEEpc 800 med den originale Linux distroen, og naar eg fyrer opp BASH og proever aa kjoere ARP kommando finnes den tydeligvis ikkje...

Har du prøvd "arp" - altså noe så enkelts som å bruke små bokstaver?
Ifølge man så skal arp -s 192.168.2.254 xx:xx:xx... opprette en "adress mapping entry" (som vel kan oversettes med rutebeskrivelse) for IP-adressen (hostname) med xx:xx... som maskinvareadresse (og det er vel MAC-adressen for nettverkskortet ditt).

Lykke til - om du fortsatt strever.

Gadgetman skrev:Eg er en Windows Admin, Mac entusiast og OS/2 Diehard, ikkje Linux guru.

Hei, finnes det fortsatt OS/2-brukere der ute? Etter å ha brukt OS/2 fra 1994 ga jeg til slutt opp slik IBM tilsynelatende ønsket alle skulle gjøre, og skiftet helt over til Linux rundt 2001. Nærmer seg 20 år siden jeg hadde Windows på maskinene mine :-)

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Slippe forbi ARP Poisoning/Redirects...

Innleggav Gadgetman » søn 26.06.2011 9:55

Hepp!

Det sr ut som om noen har fikset ARP problemet nå...

Når eg skriver 'arp' i BASH får eg beskjeden 'arp: command not found'

Nyeste utgave av OS/2 heter nå eComStation, og kom ut i V2 for mindre enn ett år siden. (V2.1 kom ut 20 mai. )
Se ecomstation.com

Koster omtrent en tusing om man kjøper det på mensys.nl men da får man en home versjon som er tillatt installert på 3 maskiner.
(elektronisk download. Mensys har dine downloader tilgjengelig 'for evig')

Eg har det installert på en EEEpc 701, men sliter noe med nettverksdrivere.
Systemkravet er sånn ca 'Pentium/64MB RAM'...

En stor bonus for de med stort hjemmenett og servere synlig mot internett er at eCS kommer med IBMs brannmurteknologi innbakt.
(Det gjorde forsåvidt OS/2 V4 også, men var da totalt udokumentert...)
medlem i 221 måneder
 

Re: Slippe forbi ARP Poisoning/Redirects...

Innleggav Kjetil Kilhavn » man 27.06.2011 9:44

Gadgetman skrev:Nyeste utgave av OS/2 heter nå eComStation, og kom ut i V2 for mindre enn ett år siden. (V2.1 kom ut 20 mai. )

Jeg kjøpte eComStation 1.2 (eller var det 1.0) den gang det var aktuelt, men så lot det seg ikke installere på maskinen jeg hadde. Da begynte jeg å se på Linux, og etter en stund fant jeg ut at med den manglende støtten fra IBM var det mer fremtidsrettet å bytte til Linux. Da ble SuSE 7.1 kjøpt og installert, og siden har jeg holdt meg til SuSE og KDE.

Gadgetman skrev:En stor bonus for de med stort hjemmenett og servere synlig mot internett er at eCS kommer med IBMs brannmurteknologi innbakt.
(Det gjorde forsåvidt OS/2 V4 også, men var da totalt udokumentert...)

Jeg har prøvd OS/2 (eComStation) siden, i VirtualBox - og konkluderte med at resten verden har gått raskere framover.

OS/2 hadde noen unike ting, SOM (System Object Model) var en fantastisk teknologi, og på den tiden OS/2 Warp v4 kom ut var Windows teknologisk akterutseilt så det holdt - men dessverre gikk det som med Betamax vs VHS. Jeg husker fortsatt med glede e-postprogrammet PMMail og Usenetklienten PMINews, samt PMView som kunne lagre forhåndsvisningsbildet i de utvidede attributtene for fila.
Stardock Systems revolusjonerte opplevelsen for min del med Object Desktop i tillegg til å levere gode spill, men dessverre var OS/2-markedet for lite - så etter hvert gikk vel de fleste programmererne/firmaene over til å konsentrere seg om å få en liten del av den store kaka.

I tillegg kom jo OS/2 e-Zine! med nyheter, programvarevurderinger og annet i et fint format på nett - så jeg hadde stor glede av å bruke OS/2 - det fylte behovene mine og om IBM hadde fortsatt å utvikle det hadde jeg neppe brukt Linux i dag.

Etter min mening tok det mange år før Linux leverte en bedre brukeropplevelse enn den jeg hadde i OS/2 - og på noen områder er kanskje fortsatt OS/2 teknologisk på høyden. SOM skulle jeg på mange måter ønske var overført til Linux av IBM, men på den annen side mener jeg å huske at SOM medførte sterke bindinger mellom kjerne og GUI, og det er jo ikke ønskelig.

Nok mimring - tilbake til arbeid :-)

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron