SFTP openSUSE 11.0 VS Ubuntu 11.04

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

SFTP openSUSE 11.0 VS Ubuntu 11.04

Innleggav RAH » fre 22.07.2011 13:51

Hei,

Jeg er relativt ny med Linux men har brettet opp armene de 2 siste ukene.

Jeg har satt opp en Ubuntu server hjemme og har satt opp SFTP med ChrootDirectory via openSSH. Alt virker som det skal.

Når jeg prøver å logge inn til Ubuntu serveren via et FTP program kommer jeg inn, når jeg prøver å logge inn via terminal får jeg "Connection closed by remote host" eller noe lignende.

- Det er slik jeg ønsker at det skal være, også på openSUSE serveren.

På jobb har vi en eldre versjon av openSUSE (11.0) og jeg har satt opp SFTP her også.

SFTP logg inn virker som det skal.

Problemet/spørsmålet mitt er:

Når jeg prøver å logge inn via terminal (ssh) med den Chrooted'e brukeren så får jeg en meldingen "Could not chdir to home directory /home/bruker/: No such file or directory"

Etter dette ser det ut som tilkoblingen fortsatt er åpen. Jeg kan ikke gjøre noen ting. Etter å f.eks. skrive cd får jeg "Connection to xx closed."

Er brukeren satt opp riktig i forhold til mitt formål (Kun la brukeren få SFTP tilgang til en gitt mappe) på openSUSE serveren, selvom serveren ikke closer connection med en gang om man prøver å koble til via ssh. Eller er det et sikkerhetshull som jeg ikke ser?

Håper ikke dette var for rotete.

Setter stor pris på all hjelp!


Mens jeg er i gang. Hvor bytter jeg passord på dette forumet? :S
- Finner det ikke under Instillinger...
medlem i 153 måneder
 

Re: SFTP openSUSE 11.0 VS Ubuntu 11.04

Innleggav terjejh » fre 22.07.2011 16:06

Jeg har ikke prøvd ChrootDirectory via openSSH, men bruker SSH og indirekte SFTP greitt på nyere openSUSE. (11.0 er nå så gammel at der ikke finnes pakker for nedlasting eller oppdatering såvidt jeg ser).

Det jeg bare vil nevne, er at hvis man ikke åpner SSH-porten under installasjonen, kan det være noe herk å få satt opp brannveggen riktig etterpå. Dvs. inntil jeg oppdaget verktøyet yast2-sshd, som gjør det svært enkelt.

Du sier ikke noe om hvordan du har satt opp ting og tang. Det kan være verdt å prøve anbefalingene på disse to portalsidene:
http://sv.opensuse.org/Openssh#SFTP_chr ... tDirectory
http://en.opensuse.org/SDB:SFTP_server_with_Chroot

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: SFTP openSUSE 11.0 VS Ubuntu 11.04

Innleggav RAH » man 25.07.2011 10:18

Hei tarjejh,

Takk for innspill.

Jeg har brukt denne guiden til å sette opp, som nevnt i første post har jeg gjort nøyaktig det samme på både Ubuntu og openSUSE.

http://www.ericstockwell.com/?p=54

For meg virker det som at alt er "ok", da man ikke kan gjøre noe selvom opensuse ssh tilgangen er åpen.

Men jeg liker at ubuntu ikke lar deg koble til.

Kan det bare være to forskjellige måter distroene håndterer samme oppgave?
medlem i 153 måneder
 

Re: SFTP openSUSE 11.0 VS Ubuntu 11.04

Innleggav deimos » tir 26.07.2011 13:58

Det du beskriver her er det jeg mener er god skikk og bruk.

Man ønsker jo ikke at en bruker for kun flytting av filer skal ha tilgang til hele systemet.
Restriksjonene ligger nok i brukeren da den ikke har tilgang til et shell.
medlem i 212 måneder
 

Re: SFTP openSUSE 11.0 VS Ubuntu 11.04

Innleggav RAH » tir 26.07.2011 14:51

Takk deimos.

Som nevnt var det slik jeg også forstod det, men jeg ville høre med noen med litt mer erfaring også...


Fant ikke noe om det andre steder på nettet.


igjen, takk for hjelpen!
medlem i 153 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]