Server hacket

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Server hacket

Innleggav art3mis » lør 17.09.2011 12:58

Serveren min har i natt blitt hacket, den kjører debian stable og oppdaterer den sånn annenhver uke ca.
Av programmer som ligger åpent utad:
apache, apache+ssl, ssh, openvpn som jeg kommer på i farten, kanskje også courier eller en smtp av noe slag.
I tillegg kjører jeg fail2ban som iptables-dropper ipadresser som hamrer på ssh eller apache.
Så enten har noen funnet logininformasjonen min (tvilsomt, men ikke umulig), eller så har jeg et utettet sikkerhetshull. Skjønner heller ikke hvordan han tydeligvis har klart å få root-tilgang. Sertifikater, apacheconfig og logins er endret, så jeg får ikke logget inn.
vpn og apache kjørte ikke som priviligerte brukere.

Noen som vet om noen nylige sikkerhetshull?

edit:
Tror jeg har funnet synderen i en gammel smf-installasjon som lå igjen på webserveren :-/
Hackeren har også satt opp http://code.google.com/p/shellinabox/ til å kjøre der forumet tidligere lå.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Server hacket

Innleggav Arthur_D » søn 18.09.2011 16:15

Det er vel neppe annet å gjøre enn en reinstallasjon. Når en server først har blitt kompromittert, er det ingen enkle løsninger om man ønsker å være trygg.
medlem i 178 måneder
 

Re: Server hacket

Innleggav art3mis » søn 18.09.2011 19:30

Det jeg ikke skjønner er hvordan han har fått root-tilgang... Er det noen måte det kan skaffes på gjennom php når apache kjører som upriviligert bruker?

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]