Statisk routing

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Statisk routing

Innleggav simen » ons 12.10.2011 15:12

Hei, trenger litt hjelp med static routing. Jobben har følgende oppsett:

Kode: Merk alt
Internett -> Gateway -> Router A -> Noder

Vi har så en router på en av nodene med følgende subnett:

Kode: Merk alt
Internett -> Gateway -> Router A -> Router B (NAT) -> Subnett A,B & C


Vi har så enda en router på en av nodene med følgende subnett:

Kode: Merk alt
Internett -> Gateway -> Router A -> Router C (NAT) -> Subnett D


Så kommer problemstillingen. Jeg ønsker å koble en datamaskin som ligger på subnett D til en datamaskin som ligger på subnett A.

Edit: glemte å si at jeg ikke har tilgang til Router A, da det er ISP'en som drifter denne.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Statisk routing

Innleggav ak » tor 13.10.2011 10:40

Hvis det er sånn å forstå at alle på subnett D blir NATet til router C sin eksterne ip-addresse så vil ikke dette fungere. Dette er årsaken til at du ikke skal bruke NAT.

Du kan eventuelt sette opp en VPN-server på samme "nivå" som router B og C står på, så kan klienter fra både subnett A og D kommunisere via dette VPNet. Men det kompliserer veldig.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Statisk routing

Innleggav simen » tor 13.10.2011 11:53

Grenser for hvor mange eksterne IP adresser jeg har tilgang til ;) Så derfor må jeg bruker NAT ja. Router A, B og C er på samme subnett og har eksterne IP adresser, men da begynner det å minke på de.

Jeg tror jeg skulle ha fått det til om jeg hadde tilgang til router A. Men ellers må det bli noe VPN greier ja :/

Eventuelt kan jeg prøve å få til to interfaces på WAN porten på router C (tomato router). Da subnett A,B og C ligger på samme ledningsnettverk som router A og B. Og ja, jeg vet det langt ifra er optimalt, er et spagettinettverk :P

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Statisk routing

Innleggav ak » tor 13.10.2011 11:57

Jeg ville vel gjort NATingen på router A, men siden du ikke har kontroll over den så kan du også sette en router med NAT mellom A og resten av nettverket. (Og droppe NATingen på B og C).

Ideelt sett bytter du ut både router B og router C med en enkelt router.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Statisk routing

Innleggav simen » tor 13.10.2011 12:32

Det er ikke aktuelt å bytte på Router B og dens subnett (A,B og C). Jeg kan potensielt endre på router C og subnett D. Men jeg vil helst ha dette separat. Subnett D trenger egentlig bare tilgang til en maskin på subnett A, og intet mer :) Selvfølgelig, VPN o.l. går jo, tilogmed port forwarding kan fungere (dog veldig tungvindt da jeg skal ha tilgang til mange tjenester).

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Statisk routing

Innleggav ak » tor 13.10.2011 12:37

Nå tror jeg du blander firewalling og NATing, du kan godt sette begrensninger på routeren som sier at subnett d bare får tilgang til en enkelt maskin på subnett a.

Uansett, da vet du noenlunde hvilke alternativer du har.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Statisk routing

Innleggav simen » tor 13.10.2011 23:14

Tenkte mer på å lage en statisk routing til den maskina, istedefor hele nettet dens. Går nok ikke uten VPN eller å endre på strukturen nei, det jeg trodde og :)

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Statisk routing

Innleggav oyoy » fre 14.10.2011 22:42

Hvis du beskriver hva du prøver å få til, så er det haugevis med kreative folk her som kan bidra med (mer eller mindre) elegante løsninger! 8-)
Jeg klarte ikke helt å få tak i hva du prøver å gjøre, men det kan være meg også.. :)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]