Bytte av ISP - Nye utfordringer..

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Bytte av ISP - Nye utfordringer..

Innleggav mrf00rk » søn 01.01.2012 21:07

Hei

Da har jeg gått over fra Loqal til Altibox og har fått meg noen problemer.

Fra før hadde jeg en offentlig ip rett inn på serveren, mens jeg nå får en lokal ip rett inn på serveren fra Altibox sin hjemmesentral.
Så Altibox er satt opp til å videresende all trafikk til eth3 på serveren, slik at den funker sånn noenlunde som før.
Men, nå som hjemmeserveren har 2 lokale subnett å forholde seg til, får jeg ikke tilgang til web/ssh/ftp/mail om jeg går via normale veier. Dvs. http://mittdomene.no etc. http://lokalip går fint det.

Jeg bruker denne syntaksen for å dele internett lokalt:

Kode: Merk alt
iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.0.0/24 -o eth0 -j SNAT --to 192.168.10.114


192.168.10.114 -> eth3 på serveren og forbindelsen til Altibox sin hjemmesentral. 192.168.0.0/24 er det lokale nettverket for flere klienter.
Denne NAT-delingsnøkkelen har jeg brukt siden tidenes morgen hvor jeg alltid hadde en fast offentlig IP i stedet for 192.168.10.114
Håper noen kan mer om nettverk enn det jeg kan! :rolls eyes:

Edit: mail/web etc fungerer fra eksterne iper :-D
medlem i 213 måneder
 

Re: Bytte av ISP - Nye utfordringer..

Innleggav ak » man 02.01.2012 21:46

Det er muligens noe (relativt fornuftig) i routeren til AltiBox som blokkerer interne ip-adresser fra å "komme inn fra utsiden".

Den enkleste løsningen er kanskje å sette opp en intern DNS-server, slik at mittdomene.no svarer med lokale ip-adresser.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Bytte av ISP - Nye utfordringer..

Innleggav mrf00rk » tir 03.01.2012 3:53

Ja, det er nok det.
Men intern DNS sier du...? ;)
Altså, jeg har flere sider, og andre ting som har domener/subdomener. Så jeg antar du har iberegnet det også?
medlem i 213 måneder
 

Re: Bytte av ISP - Nye utfordringer..

Innleggav AllFather » tir 03.01.2012 13:11

Satt boksen i Bridge mode?
Får du ikke tilgang hjemmefra når du går inn på sidene, eller får du ikke tilgang utenfra?

Du vil aldri få tilgang til domenet fra heimen, noe jallablocker fra Altibox.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Bytte av ISP - Nye utfordringer..

Innleggav mrf00rk » ons 04.01.2012 2:19

ja, det ble plutselig gjort tilgjengelig en bridge-knapp ja. Så nå har jeg endelig ip rett inn på servern. Og den biten fungere endelig.

Men nå får jeg plutselig ikke delt nett lengre. Jeg bruker samme delingsnøkkel som tidligere nevnt lengre oppe, har bare erstattet med den offisielle ipadressen i stedet for en lokal ip.

:-!
medlem i 213 måneder
 

Re: Bytte av ISP - Nye utfordringer..

Innleggav petrus764 » ons 04.01.2012 2:39

Setter du altibox sin hjemmesentral mister du også dhcp-server, dermed må du stille med en egen for å få flere maskiner på nett siden du bare blir tildelt en ip-adresse.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Bytte av ISP - Nye utfordringer..

Innleggav mrf00rk » ons 04.01.2012 22:11

Alt ordnet seg etter bytte av plassering av et nettverkskort. Så nå er alle på nett, glade og fornøyde. Jeg unngår DHCP som pesten, men jeg måtte bruke det for å motta den offisielle ipen;)
medlem i 213 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron