Amahi server med flere routere

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Amahi server med flere routere

Innleggav Skogsguden » fre 16.03.2012 15:58

Jeg har satt opp en Amahi Hjemmeserver, som jeg har koblet til router/modemet til min internettoppkobling.

Huset systemet er koblet opp på har tre etasjer, med eternetkabler fra routeren serveren er koblet opp mot til hver etasje med hver sin trådløse router. Jeg får imidlertid bare kontakt med hjemmeserveren om jeg er logget på den routeren den fysisk er koblet på. Om jeg er knyttet til en av de andre routerene, som altså inndirekte har kontakt med serveren, får jeg ikke kontakt.

Hvordan får jeg åpnet tilgang for hele nettverket?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Amahi server med flere routere

Innleggav ak » man 19.03.2012 13:36

Er det routere, eller NATer de?

NAT = Network Address Translation. Dvs. ser det ut som om alle maskinene bak routeren kommer fra samme IP-adresse. Det er håpløst å bruke på det interne nettverket, du bør egentlig bare brukere aksesspunkter. Ofte kan du få det til ved å slå av DHCP-serveren på "routeren" og sette kabelen inn i en av de vanlige ethernet-portene, ikke WAN-porten.

Det er ganske uheldig at slike bokser man setter på ADSL-linjen har blitt kalt for routere, for på mange måter så er de egentlig noe helt annet (selv om de også router pakker).

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Amahi server med flere routere

Innleggav Skogsguden » man 19.03.2012 13:38

Så jeg kan prøve å slå av DHCP-serveren på Zyxel-routeren fra Telenor? Det kan være løsningen?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Amahi server med flere routere

Innleggav ak » man 19.03.2012 14:46

Det er vanskelig å si uten å kjenne helle oppsettet ditt, spesielt hva du mener med "eternetkabler fra routeren serveren.

Det kan f.eks være
Kode: Merk alt
                                              / wifi etasje B
                                             /
[Internett] -- [Zyxel] --- [Amahi] ---[Switch]
                                             \
                                              \ wifi etasje A


Du kan også gjøre følgende, men da skal du slå av DHCP på de to wifi aksesspunktene.

Kode: Merk alt
                      / wifi etasje B
                     /
[Internett] -- [Zyxel] --- [Amahi]
                     \
                      \ wifi etasje A


I begge tilfeller skal kabelen inn i wifi A og wifi B *ikke* inn i WAN-porten på disse enhetene.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Amahi server med flere routere

Innleggav Skogsguden » man 19.03.2012 15:38

Hjemmenettverket mitt ligner skjema nummer to ja. Skal prøve det.

Kommer tilbake med en tilbakemelding på hvordan det går.

Et ekstra spørsmål, forresten. Har ikke Amahi-maskinen også en DHCP-server?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Amahi server med flere routere

Innleggav ak » man 19.03.2012 15:42

Amahi har også en DHCP-server, men den er enten deaktivert eller så vil den lage kluss. Du kan i praksis bare ha en DHCP-server per nettverk.

Hvis du slår av DHCP på Zyxelen så vil jo ikke Amahi lenger vite hvordan den skal koble seg til internett, så da må du eventuelt konfigurere den manuelt (og slå på DHCP).

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Amahi server med flere routere

Innleggav Skogsguden » man 19.03.2012 15:44

Så du foreslår at jeg skrur av alle DHCP-serverne i de routerne jeg bruker som aksesspunkt, og lar serveren gjøre den jobben.

Det var det jeg så for meg selv også.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Amahi server med flere routere

Innleggav ak » man 19.03.2012 15:46

I første rekke, la zyxelen gjøre den jobben.

Om det er fordel å slå av DHCP på zyxelen, og bruke Amahi, kan jeg ikke svare på. Men da må du ihvertfall konfigurere internett på amahi-boksen manuelt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Amahi server med flere routere

Innleggav Del » tir 20.03.2012 18:51

For å få full funksjonalitet med Amahi må amahiserveren settes som dhcp (og dns hvis jeg husker riktig) server. Hvis du kobler på wan porten til routerne som er på nettet ditt, så må du sette den i bridge modus eller kun bruke lan-portene slik at de fungerer som en dum switch. Uansett, slå av dhcp på routerne.
medlem i 196 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]