Fjern-restarte router?

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Fjern-restarte router?

Innleggav alexhey » man 02.04.2012 22:55

Hei.

Bor på hybel, og har ikke tilgang til routeren. Nettet detter stadig ut, noe som ikke er gunstig når hybelverten er på påskeferie! Jeg lurer derfor på om det går ann å logge seg inn på den på et vis for å restarte den? Linksys-router. Bruker os x om det har noe og si.

På forhånd, takk! :)

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Fjern-restarte router?

Innleggav TO » man 02.04.2012 23:37

Hei,
på de ruterne jeg har vært bort har det vært mulig å restarte de via nettleser.
Hvis ruteren hadde ip-nummer f.eks. 192.168.2.1 så måtte jeg skrive inn dette som URL i nettleseren: http://192.168.2.1 . Hos meg får jeg da først spørsmål om passord fra ruteren. Etter at dette er gitt kan jeg restarte den - dvs. finner "restart"-valget, trykker, også går det kanskje 30 s til den er oppe igjen.

Hos meg så hender det også at det henger seg opp. For meg er det da lettest å bryte strømmen til ruter og modem for så å sette den på igjen. Jeg trekker ut kontakten og setter den inn igjen, alternativt kunne jeg ha brutt strømmen kortvarig ved å ta ut riktig kurs i sikringsboksen.
medlem i 213 måneder
 

Re: Fjern-restarte router?

Innleggav kribjo » tir 03.04.2012 16:28

Hei.

Ville bedt/hjulpet til med å sjekke at routeren har siste versjon av firmware.
Så ville jeg sjekket produkt modell for router (ta bilde av lappen under routeren for senere bruk) og om det er kjente problemer mot ditt nettverkskort.

Jeg har sett f.eks. problemer med NetGear router og bærbar med broadcom wifi chip. Det opplevdes som router kræsja, men etter å ha bytta til Intel Wifi (billig på nett og stabilt) så var det ikke noe problem med router heller.


Bjørn

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Fjern-restarte router?

Innleggav kribjo » tor 05.04.2012 11:52

Hmm. Fant ikke rediger eget innlegg knappen. Derfor nytt innlegg.

Her er en link som er verdt å få med seg. http://www.idg.no/pcworld/tips_og_guide ... 210852.ece Selv om det ikke er routeren som er problemet her da.

Bjørn

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Fjern-restarte router?

Innleggav Del » tor 05.04.2012 15:29

Ja, det er mulig å fjernrestarte en router. Spørsmålet er hvor fjernt du sitter. Hvis du sitter lokalt vil nettleser til routerens ip-adresse gi deg en web-interface hvor du kan re-boote. Hvis du sitter på en helt annen plass må du åpne en port hvor du har en tjeneste kjørende på routeren som tillater deg å koble på. Det er heller ikke veldig vanskelig hvis du kjører linux på routeren. Hvilket bringer meg til spørsmålet hvorfor poster du her?
medlem i 196 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron