Rsync - et par "forsikrings"-spørsmål

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Rsync - et par "forsikrings"-spørsmål

Innleggav akroev » fre 13.04.2012 19:55

Man har (i dette tilfelle) et kamera, man bruker det, man har valgt å bruke eksterne harddisker for lagring, man har foreløbig valgt å rett og slett bruke en symbolsk link fra $HOME til aktuell katalog på HDen for bruk av bildebehandlingsprogrammet. For, i første omgang backup, og senere for litt annen bruk, bruker man rsync mellom første og annen harddisk, slik:

rsync -av --progress /media/alpha/Pictures /media/beta/

Og for å være sikker på enkelte ting, et par spørsmål her:

1. Er jeg, med ovenstående kommando, sikret at ingen filer slettes ?

2. Gjelder det også om jeg skulle begynne med en meget mindre filkatalog Pictures i hjemmekatalogen, hvor jeg bare har lagt inn nye filer og et prosjekt, mens den eksterne disken (som da blir "destination") inneholder en zillion filer og kataloger ?

3. Hvis man ikke benytter opsjon -I i overnevnte kommando, risikerer man da at en fil som har blitt endret, men gitt opprinnelig tidsstempel, kan bli efterlatt uoppdatert i "destination" ?

Disse spørsmålene kan virke noe nevrotiske, men siden det gjelder bildefiler jeg gjerne vil beholde, så tar jeg sjansen. På forhånd takk...

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Rsync - et par "forsikrings"-spørsmål

Innleggav ak » søn 22.04.2012 20:49

Esktremt tungvindt formulert :)

NB: -a inneholder -l , så hvis du tar backup av en symlink så er det bare symlinken som blir kopiert, ikke innholdet av den

1) Det skal ikke det nei, så lenge du ikke har med --delete e.l. Men filer med samme navn vil bli overskrevet.

2) Samme svar. Men, hvis du over tid putter to filer med samme navn i katalogen så vil den siste overskrive den første.

3) -I , altså --ignore-times ? Ja du risikerer det, men hvorfor skulle filen ha blitt gitt samme tidsstempel ?


Men: Dette virker ikke som en god løsning for sikkerhetskopiering. Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du gjør, har du både arbeidsområdet og sikkerhetskopien på den eksterne harddisken?

Et viktig moment er også at du kan ved et uhell ødelegge en fil, og da vil rsync overskrive den "friske" sikkerhetskopien. For å gardere deg mest mulig mot dette trenger du inkrementelle sikkerhetskopier.

Enklere løsning er å bruke en online tjeneste for å ta inkrementell backup av det du jobber med til daglig, og så bruker du den eksterne harddisken og flytter ting til arkivet en gang i måneden (arkivet kan samtidig ligge på laptopen, alt bør ligge minst to steder). Sett opp en repeterende avtale på telefonen din for å minne deg på å arkivere.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Rsync - et par "forsikrings"-spørsmål

Innleggav akroev » søn 22.04.2012 23:44

/media/alpha
/media/beta

er åpenbart ment å være to eksterne harddisker...

Og de aktuelle filkatalogene skal ikke inneholde symlinker - bare filer og kataloger...

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron