Hvilke VPN-muligheter finnes?

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Å dele internettlinje (trådløst nettverk)...

Innleggav jana » tir 10.07.2012 14:25

Jeg skal flytte inn et sted der man ikke kan legge inn eget bredbånd, og hvor 10-15 mennesker må dele et trådløst internett-nettverk.

Når man deler nettlinje på denne måten, kan de andre se hvilken sider en går inn på, og hvis jeg går inn på min gmail eller nettbank, ligger den da åpen for andre?

Er det noe jeg bør være obs på/passe på når jeg deler slik?

Macbruker.
medlem i 189 måneder
 

Re: Å dele internettlinje (trådløst nettverk)...

Innleggav vikingbear » tir 10.07.2012 14:42

Når dere deler nett på denne måten, betyr det at dere er tilkoblet det samme trådløse nettverket.
Ja, det finnes (ulovlig) programvare som gjør at andre kan se hva som skjer på din maskin. Dette gjelder alltid når du er på et trådløst nettverk. Så det er egentlig ikke noe spesielt for denne situasjonen, men gjelder feks på kafe, restaurant, hotell osv. eller andre steder der du er på et felles WiFi nett.
Du må bruke sunn fornuft, vurdere om du stoler på de andre og sørge for å ha brannmuren aktivert
medlem i 175 måneder
 

Re: Å dele internettlinje (trådløst nettverk)...

Innleggav jana » tir 10.07.2012 16:49

Takk for svar. Hva med VPN? Har du noe erfaring med det?
medlem i 189 måneder
 

Hvilke VPN-muligheter finnes?

Innleggav jana » tir 10.07.2012 17:02

Er koblet til trådløst nettverk delt på flere her jeg bor.. og ønsker å sikre at andre har tilgang på å se hva jeg surfer på. Man kan vel ikke sikre seg helt, men noen anbefaler VPN.

Noen her inne som har erfaring med VPN?

Forstår det slik at det finnes mye å velge mellom og lurer på om noen har anbefalinger... P-)
Sist endret av Wavelength den tir 10.07.2012 17:07, endret 1 gang
Grunn: Unødvendig med to emner med samme tema.
medlem i 189 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]