Centos- Enheten er ikke håndtert

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Centos- Enheten er ikke håndtert

Innleggav Martinbt » fre 20.07.2012 19:01

Hei. Har forsøkt et par varianter med å få opp en CentOS pc med 2 nettverkskort opp å kjøre. Det er koblet til slik at eth0 har tilgang til internett (nettuttak i veggen) og eth1 har tilgang til internt nett (10 pcer som står i LAN).

Har også satt opp en DHCP som skal stå på eth0 (10.240.100.100) og gi ut ipadresser i LANet, denne fungerer så og si OK. Iallefall pcene får ipadresser når de blir koblet opp.

Meningen er at Eth1 skal fungere som en slags gateway for at pcene skal koble seg opp til internett. Men har fått et problem hvor det står under kortet at enheten er ikke håndtert, har forsøkt å starte nettverkskortet på nytt (service network stop/start), ifup eth1 og service-network-control o.l

Det som også er merkelig at i ifconfig så fungerer eth1 og får ip (10.0.0.145) og eth0 har ip (10.240.100.100).

Trenger å få ut nett til de andre pcene i det interne nettverket også slik at jeg kan kjøre test på et script som jeg skal verifisere som prosjekt.

Håper noen har noen tips :) , legger opp bilder når alt lagt over.
medlem i 140 måneder
 

Re: Centos- Enheten er ikke håndtert

Innleggav ak » lør 04.08.2012 9:42

DHCP skal vel bare kjøre på eth1.

Beskjedne om at enheten ikke er håndtert kommer kanskje fra Network Manager, og skyldes at du har konfigurert den gjennom andre verktøy / script?

Jeg kjører ikke network manager overhodet på de maskinene jeg bruker som routere/brannmurer. Der blir nettverk konfigurert f.eks. av script i rc.local

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron