Ubuntu kabel

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Ubuntu kabel

Innleggav singer » fre 19.10.2012 22:03

Har alltid brukt 3g på ubuntu.er det like enkelt kun å koble (ved bruk av vanlig bredbånd)inn kabel i pc og så finner ubuntu telenor eller annen operatør?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Ubuntu kabel

Innleggav Aeyoun » søn 21.10.2012 2:04

Hva i allverden er det du spør om? «Kablet internett» som i fra ADSL eller fiber i veggen? Eller mener du noe helt annet?

PS: Prøv å skrive litt mer beskrivende titler på innleggene dine. Det er vanskelig å skjønne hva du lurer på uten å lese hele emnet.
medlem i 141 måneder
 

Re: Ubuntu kabel

Innleggav singer » søn 21.10.2012 12:13

ADSL spør jeg om har aldri brukt det med ubuntu.
Bare å koble ledning til pc ?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Ubuntu kabel

Innleggav Kjetil Kilhavn » søn 21.10.2012 12:37

singer skrev:ADSL spør jeg om har aldri brukt det med ubuntu.
Bare å koble ledning til pc ?

Mest sannsynlig ja.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Ubuntu kabel

Innleggav singer » lør 17.11.2012 19:39

Har Linksys ruter befsx41.(uten modem)
Men har også modem med brannmur (ADSL) fra Telenor disse ruterne er vel ingen hensikt å bruke sammen om jeg slår av brannmur i Telenor ruter å bruker Linksys ruter som brannmur?, innebygde brannmuren Ubuntu itilegg. Det sies at det blir krøll med flere brannmurer ,noen råd her?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Ubuntu kabel

Innleggav Kjetil Kilhavn » tir 20.11.2012 1:00

singer skrev:Har Linksys ruter befsx41.(uten modem)
Men har også modem med brannmur (ADSL) fra Telenor disse ruterne er vel ingen hensikt å bruke sammen om jeg slår av brannmur i Telenor ruter å bruker Linksys ruter som brannmur?, innebygde brannmuren Ubuntu itilegg. Det sies at det blir krøll med flere brannmurer ,noen råd her?

Slå av alle brannmurer. Sjekk at ting fungerer.
Slå på én brannmur om gangen. Sjekk at ting fungerer for hver av dem.
Slå på to brannmurer om gangen. Sjekk at ting fungerer.
Gjett hva som skjuler seg bak det siste, runde, vinduet.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Ubuntu kabel

Innleggav linuxdude » tor 22.11.2012 22:01

Hvorfor gjøre det så vanskelig.
Det høres ut som du er en helt vanlig bruker av pc. Tror ikke du trenger mer sikkerhet enn det som adsl leverandøren (Telenor) din har levert til deg. (modem med router)
Har du spesielle tjenester som kjører på maskina di og som gjør at du må ha ett spesielt brannmur oppsett, så ville jeg forsøkt å satt adsl modem/router i bridge mode og så brukt den Linksys routern som DHCP/brannmur. Dette fordi at det er sannsynligvis lettere å configurere Linksysen enn Telenor sine routere.

NB: Du bør hvertfall ikke sette disse routerene etter hverandre. Ingen vits. Bare problemer.

PS:Hvis DU ikke har installert en brannmur i Ubuntu'n som du bruker, så har du ikke brannmur på maskinen din. (Ikke standard i default installasjon)
I utgangspunktet så er det tjenestene som kjører på maskinen din, som avgjør om du evt er utsatt for innbrudd. (web/ftp/mail/ssh server osv) Hvis noen av disse tjeneste kjører på maskina di så er det kanskje meningen at de skal være tilgjengelige på internett så da er du utsatt allikevel med ett router oppset med portfwd til maskinen din. Da er den beste sikkerheten din å installere oppdateringer og ha ett godt passord.
Brannmuren vil bare beskytte deg for tjenester du ikke har kontroll over. Erfaringsmessig så er det ingen av disse i Ubuntu ved normalt bruk. Det er værre med disse ukontrollerbare tjenestene i Windows.

Tror ikke du skal frykte så mye. Det er mye værre med de nettsidene du kanskje besøker. ;)

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Ubuntu kabel

Innleggav terjejh » fre 23.11.2012 14:48

Bortsett fra at jeg lurer på om det nå også er noe som heter "Ubuntu kabel" (hva med Linux kabel, Suse kabel, Fedora kabel i samme slengen)? Det er mulig den ene oppskriften er bedre enn den andre, men det er vel noe forskjellig praksis avhengig av utstyr og installasjon.

Jeg har også hatt ADSL modem (ruter) pluss Linksys ruter surrende og gått siden ISDN perioden, om enn ikke samme modeller som nevnt her. Dvs så lenge siden at jeg knapt husker hva som ble gjort, men antagelig bruker jeg flere brannmurer. Det viktigste for meg er at det har fungert.

På innsiden bruker jeg nemlig SUSE Firewall aktivt på mine maskiner i et internt lokalnett, også fordi denne brannveggen er en del av standard installasjonen. Ved aktivering av nettverkstjenestene som trengs, åpnes samtidig opp for dem i brannveggen (eks. ssh, openvpn, rdp, nfs etc). Ikke alle typer maskiner trenger samme tilgang (tjenester), og de kan slik hver for seg skape en noe ulik barriære mot innbrudd. I hvertfall føler 'jeg det.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Ubuntu kabel

Innleggav singer » fre 23.11.2012 16:55

Hei, takk for råd skal se på de forskjellige alternativer dere har kommentert.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]