Skoleoppgave, hjelp!

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Skoleoppgave, hjelp!

Innleggav evenhand » fre 09.11.2012 15:07

Hei!

Jeg har da fått en innleveringsoppgave ved høgskolen som skal leveres inn om 4 dager. Jeg har akkurat startet med Linux, så tenkte noen her kunne hjelpe meg litt på veg. Føler oppgaven kan tolkes på ulike måter, så er ganske usikker på hvordan jeg skal gå frem.
Her er oppgaven:

Foreslå en IT-løsning for en frivillig organisajson som arbeider med å kartlegge radioaktiv
forurensning i de landene medlemmene oppholder seg . Disse dataene er følsomme både av økonomiske, sikkerhetsmessige og politiske grunner
i de fleste land. For å klare å arbeide uten innblanding fra myndighetene er det vikig at kostnadene er lave og informasjons-sikkerheten er høy.

Bruk av kommersielle tjenester og progamvare kan kompromittere både data og brukere og må unngås.
Bruk av fri progamvare og egne distribuerte løsninger er derfor hensiktsmessig.

Beskriv en løsning som kan håndtere ulike typer dokumentasjon: tekst, bilder, lyd og video og geografisk informasjon.

Løsningen må være enkel å bruke og det er viktig at data automatisk blir kopiert til flere uavhengige steder
samtidig som enkeltbrukere av systemet ikke behøver å oppbevare følsomme data når hun/han ikke er tilkoblet.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Håper noen kan hjelpe meg! :-)
Mvh
Even Handeland
medlem i 136 måneder
 

Re: Skoleoppgave, hjelp!

Innleggav viking60 » søn 11.11.2012 1:28

Hei litt krisehjelp her:
Det er tydelig at du trenger sikker kommunikasjon og sikre forbindelser.
Så her er det greit å foreslå OpenSSH med automatisk forbindelse uten pålogging.
Generer en nøkkel som plaseres på alle maskiner og sørg for at passord ikke må skrives inn på nettet.
http://www.bjoernvold.com/forum/viewtop ... =679#p7017
Og ikke bruk standard port (22).

Så kan du i tillegg kryptere området der du lagrer ting med f.eks Truecrypt.

Hvilken Linux distro du bruker til dette er nokså likegyldig. Men det forholder seg slik at Android nok er ivrig til å samle inn data om deg så den kan du jo unngå så du slipper å skru av så mange kompromiterende tjenester (og Android er jo ikke mye brukt på PC og smarttelefoner bør du holde deg unna da disse kan spores hele tiden).
Canonical (Ubuntu) ønsker å sammle data også.
http://ostatic.com/blog/the-electronic- ... ash-search

Det er en grunn til å velge en annen distro fordi nettop hemmelighold og sikkerhet er i høysetet her. F.eks Arch eller Gentoo som lar seg tilpasse og må skreddersys eller Centos som er sikker nesten ut av "boksen", eller Debian for den saks skyld.

Men før jeg får alle her på nakken så er det altså mulig å gjøre Ubuntu sikker også. :-D
Og de ønsker å sammle data som du har utlevert via diverse sosiale medier - som du i denne sammenheng uansett skal holde deg unna da de er en sikkerhetsrisiko også i henhold til Norske Sikkerhetsmyndigheter.

Det er vel kanskje noe å starte med.

PS: Og husk at du aldri bruker fora på nettet til å diskutere slike ting da du jo ikke vet om du snakker med den Atomavfals-forurensende fienden :-D
Sist endret av viking60 den søn 11.11.2012 15:43, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Skoleoppgave, hjelp!

Innleggav bohdi » søn 11.11.2012 2:11

Hei!

Eg har ikkje akkurat finlest innlegget ditt - men umiddelbart slår følgjande meg:

Be dei involverte partar fysisk fjerne dei harddiskar som evt er montert i maskinene, og kun bruke f eks bootable DVDer med Linux.

Då kan dei starte maskinene sine, koble seg opp til internet - og når dei er ferdige med arbeid, slå fysisk av maskinene, og reboote dei for å vere trygge på at minnet tømmer seg.

Skal reflektere meir rundt dette i morgon.

Hepp

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron