Kobling av switch

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Kobling av switch

Innleggav Seeker » lør 17.11.2012 1:03

Hei! Litt usikker på om dette er riktig forum, men jeg prøver. Hva må jeg endre på i oppsettet under for å få TV og receiver på nett? Airport Expressen er på nett og gjør trådløs tilgang som den skal, men får ikke TV og receiver til å gjøre det samme. Må jeg bytte ut switchen med en ruter, eller er det noen annen konfigurasjon som kan gjøres?

Se bilde her: http://bit.ly/RIdgET
medlem i 192 måneder
 

Re: Kobling av switch

Innleggav aNordal » man 10.12.2012 23:55

Ja, sannsynligvis må du bytte ut svitsjen med en ruter.

Oppsettet på bildet vil bare funke hvis internettleverandøren din er villig til å gi deg 3 offentlige ip-adresser. Som regel kan man bare drømme om mer enn 1 ip4-adresse nå til dags, med mindre du har en spesiell internettleverandør (f.eks. Uninett).

Med kun 1 ip4-adresse (som din Airport Express trolig fikk, siden den funker), er de andre enhetene avhengige av ip6, som må støttes av leverandøren din. Dette kan funke, men en betydelig hake er at disse enhetene da bare vil kunne kommunisere med den delen av internett som har lagt om til ip6.
medlem i 206 måneder
 

Re: Kobling av switch

Innleggav kribjo » tir 11.12.2012 10:27

Hei.

Jeg har hatt omtrent det samme oppsettet. Kabelmodemet har fire porter og jeg hadde en stund 4 offentlige ip-adresser, da det ikke slo meg at kabelmodem ikke har ruter-funksjonalitet. Jeg så boksen og tenkte det var en ruter. Enhetene kunne da ikke nå hverandre i huset. Jeg satte en router uten wifi på kabelmodemet med dhcp og en switch bak denne. Så skrudde jeg av dhcp på min Airport Express. Da kunne enhetene mine se hverandre. Enten de var på trådløst eller kablet nett.

Bjørn

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Kobling av switch

Innleggav knutbot » ons 26.12.2012 5:53

Hoper at du har fått det til, dersom ikke vil jeg be deg om å oppgi type kabelmodem, tv og receiver du har. Når der gjelder kabelmodem så kan mange av dem være veldig sære. for min del så har jeg et IP4 nett som fungere perfekt på alt det jeg kobler til. Her jeg har 3 linux servere, 1 printer,1 skanner, 1 Win 7 maskin, 3 mac, 2 linux maskiner, 1 Smart-TV, 1 Receiver, 1 Blueray spiller, 1 Xbox og 1 IP-telefon. Oppsette mitt er følgende:
Fra min Internettleverandør gir meg 1 IP4 adresse, på kabelmodemet har jeg tilkoblet en Brannmur/router, du behøver bare en router med innebygd switch. Dernest har jeg 3 switcher. og en trådløst basestasjon. Brannmuren/routeren styrer alt av IP-adresser, slik at jeg bare har en plass jeg må ender noe dersom jeg bytter noe ut. Alle enheter får en IP4 adresse og har kontakt med Internett.

Dersom du bruker en enkel router så ikke kan sette opp faste IP-adresser så er det lurt å sette opp DHCP serveren slik at den tildeler IP adresser for en del av IP-området du buker eks:
Den ar satt opp med at nettet ditt har IP område fra 192.168.1.0 til 192. 168.1.255. Da kan du sette opp DHCP-serveren til å tildele IP-adresser fra 192.168.1.50 til 192.168.1.99. Du har da muligheter til å sette opp enheter som har fast IP-adresse utenfor DHCP-servens område.

PS. Har du et Motorola cabelmodem må det være uten strøm i 5 minutter når du skal skifte over til en annen enhet. Dette fordi den husker MAC adressen, enhetens fysiske adresse, og den må være uten strøm i 5 minutter for at den skal bli slettet.
DS.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron