Koble seg til en PC med 3G modem, via Remote Desktop

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Koble seg til en PC med 3G modem, via Remote Desktop

Innleggav goofygutt » fre 10.05.2013 19:38

Jeg har en Raspberry Pi som er tilkoblet internett med et 3G modem, jeg prøver å koble meg til denne via Remote Desktop, men jeg får ikke noen respons.
Hvis jeg trekker ut modemet og kobler Pi´en til med enten kabel eller WIFI dongle så kan jeg koble meg til uten problemer.

Jeg leste noen sted at det kan være restriksjoner i APN adressen fra operatøren jeg bruker for å koble til med 3G modemet som gjør at jeg ikke kan koble meg til fra en ekstern pc, noen som har erfaring med dette?
medlem i 176 måneder
 

Re: Koble seg til en PC med 3G modem, via Remote Desktop

Innleggav ak » fre 10.05.2013 21:31

Se hvilken IP-adresse du får på Pi'en når du er koblet til med 3G, og gå til Google og søk etter "what is my ip" og sammenlign.

Hvis det er forskjell på adressene så har du ikke offentlig IP-adresse, og da må du nesten opprette forbindelsen den andre veien: F.eks. at Raspberry Pi'en SSH'er til en annen adresse, med en tunnel:

ssh -R1234:localhost:5678 brukernavn@server

Da kan du, på server, koble til port localhost:1234 og det du i virkeligheten kobler til er port 5678 på Pi'en.

Med SSH nøkler så kan du automatisere oppkoblingen.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Koble seg til en PC med 3G modem, via Remote Desktop

Innleggav goofygutt » lør 11.05.2013 2:49

Kjører jeg ifconfig så har jeg samme ip på ppp0(modemet) som jeg får opp på http://whatismyipadress.com.

Mulig jeg tester ut SSH greiene, jeg har ikke rotet med det før, så jeg må nok google meg til litt kunskap først.

Er ikke VPN en tilsvarende løsning?
medlem i 176 måneder
 

Re: Koble seg til en PC med 3G modem, via Remote Desktop

Innleggav ak » lør 11.05.2013 2:55

Jo, antageligvis er f.eks. OpenVPN med statiske nøkler (det enkleste) en veldig god løsning for dette.

Men SSH med tunneling er et veldig godt verktøy å kunne, og egner seg ypperlig til å teste eller jobbe ad-hoc. (det er nesten bare -L og -R , samt hvordan man lager nøkler, som man må kunne.)

Det SSH tunneller generelt ikke er bra på er situasjoner hvor du trenger mer enn en port eller vil at PCene skal gjenoppta forbindelsen etter brud.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Koble seg til en PC med 3G modem, via Remote Desktop

Innleggav goofygutt » lør 11.05.2013 3:06

I min situasjon så vil Pi'en miste strømmen "ofte", så jeg er derfor avhengig av at forbindelsen starter opp igjen automatisk når strømmen kommer tilbake igjen.

Jeg har ikke store kunnskaper rundt Linux så jeg leter alltid etter enkle løsninger, ble derfor litt frustrert over at jeg kan koble meg til maskinen via Remote desktop hvis det var tilkoblet Internett på 'vanlig' vis via kabel eller wifi, men at det stoppet helt opp med et 3G modem.
medlem i 176 måneder
 

Re: Koble seg til en PC med 3G modem, via Remote Desktop

Innleggav ak » lør 11.05.2013 3:25

Å starte nett og evt. vpn fra /etc/rc.local går antageligvis lett. (Kjenner ikke distribusjonen som kjører på Pi'en, så da gjør jeg ting gjerne i /etc/rc.local, men det finnes kanskje ferdig oppsett også.)

Diagnosen din tyder jo på at dette er modemets / mobiloperatørens skyld, ikke operativsystemets. Men du kan jo koble 3G modemet til en maskin du føler at du behersker og forsikre deg om at diagnosen er korrekt før du brukere mere tid på det.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Koble seg til en PC med 3G modem, via Remote Desktop

Innleggav goofygutt » lør 11.05.2013 15:12

Raspberry Pi kjører en versjon av Debian.

Ja jeg tror jeg skal prøve meg litt fram med SSH eller VPN i Windows eller OSX før jeg prøver å gjenskape oppsettet i debian, det er vel ikke så mange alternative måter å gjøre det på. Linux er veldig gøy å jobbe med når du vet hva du gjør eller har en liten anelse om hvordan du løser et problem, men i det man er helt blank så kan det også være veldig frustrerende, da er google din beste venn.

Jeg leste en plass at man kunne spørre operatøren sin om en APN adresse uten restriksjoner men jeg har en liten mistanke om at netcom ikke er samarbeidsvillig på det punktet.

Hensikten med det hele er å lage en liten "fuglekasse" montert i et tre ved hytten til familien som et par ganger for dagen knipser et bilde av hytten, gjør en temperaturmåling og laster det opp på en side som familien kan sjekke for å se at alt står bra til.

Spennende :)
medlem i 176 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]