Sette opp nettverk med flere tilkoblinger - Privat/hybel

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Sette opp nettverk med flere tilkoblinger - Privat/hybel

Innleggav westax » ons 19.06.2013 20:55

Hei!

Vi skal skifte hus og i den forbindelse må jeg sette opp nytt nettverk i august.

Dette er situasjonen:

- 3 hybler i kjelleren
- 3 etasjer med tykke gulv og vegger
- Fiber med 25/25 linje

I dag har jeg en Netgear N600 router som jeg kan dele ut et gjestenett på, samt sette begrensninger i hastigheten på. Den har fungert greit i det lille huset vi har i dag, men jeg sliter på soverommene med dekning som kommer og går så derfor tenker jeg å kjøpe ny router.

Det jeg lurer på, er vil en Asus RT-AC66U router være kraftig nok og dekke mine behov for signal og deling av nett i et stort hus?
Eller må jeg innvesterer i en extender f.eks. Asus RT-N12 D1 ?

Noen som kjenner til RT-AC66U routeren?
Slik jeg leser infoen så kan jeg dele ut 6 nett, stemmer det?
Da kan jeg jo ha et for hver hybel, samt 1-2 privat og et gjestenett.
Vil det være en grei løsning?

Noe av det viktigste for meg er at jeg må kunne begrense hastigheten til hyblene slik at ikke jeg blir sittende med tregt nett om alle 3 hybler belaster linjen mye.

Jeg tar gjerne imot forslag på løsninger :)
medlem i 141 måneder
 

Re: Sette opp nettverk med flere tilkoblinger - Privat/hybel

Innleggav ak » man 01.07.2013 0:02

Det er vanskelig å si noe om en router kommer til å fungere bedre enn en annen, det er like avhengig av hvilke brikker og antenner som sitter i utstyret ditt og leietagernes. Ytelsen på routeren går mer eller mindre ned til minste felles nevner.

Best ytelse får du kanskje hvis du setter nettverket til 2.4GHz , velger N , og begrenser det til ca 50 mbps (hvis routeren har innstilling for dette). 2.4GHz vil ihvertfall i de fleste tilfeller ha bedre mulighet til å nå frem enn 5 GHz.

Repeater kan fungere, men da bør den ha veldig godt signal fra kilden. Egner seg best for å komme rundt hjørner o.l.

Har -n varianten av ASUS-routeren du referer til. Den har noe QoS, men husker jeg riktig så går båndbreddereguleringen per protokoll, ikke per tilkoblet bruker. Vet ikke om billiger routere som gjør det du egentlig ønsker, det er langt mere komplisert å regulere båndbredde enn man kanskje skulle tro, fordi pakkene ikke dukker opp i en jevn strøm. Hvis du blokkerer P2P trafikk så kan det godt tenkes at 25mbps holder fint. I prinsippet trenger du bare to subnett, et for deg selv og et for dine leieboere.

Hvis du har mulighet bør du heller trekke opp en CAT6 kabel og ha separate aksesspunkter på hver side av de verste barrierene (f.eks. armert betonggulv). Et annet alternativ kan være ethernet gjennom 230V strømnettet, hvis alt er koblet til en hovedsikring og det ikke er snakk om store avstander den veien.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Sette opp nettverk med flere tilkoblinger - Privat/hybel

Innleggav phunk » tor 04.07.2013 0:05

Jeg ville gått for en hvilken som helst router med N og MIMO (3 antenner), som støtter DD-WRT. DD-WRT er en uoffesiell routerprogramvare som kan kjøres på de fleste routere som kommer med Linux som standard. Her finner du meget god QOS støtte. Dette kan nok ta litt tid å sette opp.

Har du vurdert Homeplug/Powerline ? Dette sender radiosignalene gjennom strømnettet slik at man kan koble til en liten boks i hvilket som helststrømuttak i huset for å komme inn i nettet. En slags ethernet til strøm til ethernet overgang.
Har fungert fint for meg der jeg har prøvd, men vet at det kan bli problematisk over lengre strekk og med eldre strømnett (skiftende kobberdimensjoner).

Lykke til :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Sette opp nettverk med flere tilkoblinger - Privat/hybel

Innleggav runegang » man 08.07.2013 23:02

Støtter opp om DD-WRT-router.

Bruker selv dette og mener det fungerer glimrende. Har ett gjestenett og ett hovednett der de ikke har tilgang mellom hverandre. Hastighetsbegrensning har fungert bra også. Jeg har brukt noen script jeg har funnet på nettet for å sette opp dette hos meg, jeg har dessverre ikke god nok kunnskap om linuxbrannmur, iptables osv.. til å sette noe opp selv.

Routere som er støttet finner en på:
http://www.dd-wrt.com/site/index

Jeg kjører selv dette på et par linksys wrt54g. Å kjøre de i repeat fungerer forsåvidt, men jeg har ikke klart å sette det opp i kombinasjon med å ha disse to nettverkene. Fungerer dog strålende å bare ha ett enkelt nett.

Kabling er trolig det beste alternativet mellom routere, er det vanskelig å oppnå er kanskje slike strømnettadaptere et alternativ?
medlem i 216 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron