Hjelp til å lage proxy/VPN hjemme

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Re: Hjelp til å lage proxy/VPN hjemme

Innleggav ak » tor 15.08.2013 15:57

Sperrene du refererer til er som regel basert på tilsvarende, upålitelige kilder. Men det kan godt hende at aruljohn ikke er oppdatert eller baserer seg på en dårlig en.

http://www.maxmind.com/en/home er ganske store på dette området, men vet ikke hvor god dekning de har for Norge. Ville vel tro at også Google og Facebook har ganske gode datasett for dette, men de er vel ikke mulig å få kjøpt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hjelp til å lage proxy/VPN hjemme

Innleggav geirergoy » lør 17.08.2013 21:59

tiddylicious skrev:Ja, nesten. Veldig forenklet så betyr det i praksis at ikke alle programmer vil gå via proxy. Om det imidlertid er et problem eller ei får du avgjøre selv :)

Det er ikke store konfigurasjonen du trenger med OpenVPN, du må nok inn på konfig filen til både server og klient, men det er ikke mange linjene du må legge til / endre. Det viktigste er at du legger til "push "redirect-gateway def1" i configen som gjør at all trafikk går gjennom VPN.

Men fikk du forøvrig proxy til å fungere med det jeg foreslo i forrige post?



Kan du hjelpe meg gjennom konfigurasjonen av serveren og routeren?
Inni innstillingene på routeren min ser det sånn ut:

Bilde

Er det dumt at det står port 22 i begge feltene, eller går det greit?

Serveren har byttet intern IP på nettverket etter at den har vært avslått. Hvordan kan jeg få den til å slutte med det? Kan det konfigureres i routeren? Det greieste er om den alltid har IP 192.168.1.111 så jeg slipper å endre "single port forwarding" i routeren hele tiden.


Situasjonen nå er at jeg får kontakt via terminalen, men jeg klarer ikke å bruke den som proxy.
Du sier at jeg skal legge til en linje i konfigurasjonsfilen
push "redirect-gateway def1"
Men skal jeg gjøre noe mer?

På Mac´en har jeg Systemvalg > Nettverk > Avansert > Proxy.
Holder ikke det?
Det greieste er om jeg slipper å installere noe programvare på Macen.
Eller må Mac´en også konfigureres med en tekstfil?

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Hjelp til å lage proxy/VPN hjemme

Innleggav tiddylicious » tor 12.09.2013 11:48

Det er greit at det står 22 på begge portene. Får å få serveren din internt til å beholde samme/bli delegert samme ip av ruteren og prøv å finne "DHCP reservation" valget. Jeg har ikke linksys selv, så litt vanskelig å forutsi hvordan det ser ut.

Post gjerne konfigurasjonsfilen. Den linjen du nevner er for å sikre at _all_ trafikk går gjennom VPN.

På macn må du bruke en openVPN dersom det er VPN du kobler deg til med! Ikke proxy. Last ned tunnelblick https://code.google.com/p/tunnelblick/ og prøv med den :-)

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Hjelp til å lage proxy/VPN hjemme

Innleggav geirergoy » tor 12.09.2013 13:37

Jeg slipper altså ikke unna å installere programvare på Mac´en?
Jeg trodde at alle de avanserte nettverksvalgene i OSX var der for en grunn.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Forrige

Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron