Server nett-monitor

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Server nett-monitor

Innleggav NewBee-Petter » tir 13.08.2013 21:50

Hei, vet ikke helt hva jeg skal kalle det, men jeg er ute etter noe som kan gi meg oversikt over hva som kobler til min lokale server.

Jeg har rippet noen av mine DVD/CD'er, som jeg streamer over NFS til en Raspberry Pi. (Stue pc) Dette fungerer utmerket.

Men så i går skulle jeg sette opp xbmc til datterens linux laptop, men da nekter servern å gi tilgang til dette.
Alt er satt opp riktig på server siden, og interne ip adresser er lagt opp i /etc/exports.
Men får bare beskjed om at Refused by server, når jeg prøver å mappe opp mitt share.
Ser path'en i xbmc, men den timer ut. Vanlig mount går heller ikke.

SÅ finnes det noe smart som viser at: IP 192.168.2.123 is trying to connect. Og som viser hvorfor den evt. blir blokkert. Evt. hva som er tilkoblet, og hva de streamer.

Første jeg tenkte på var brannmuren, men når jeg sjekker UFW status, så er denne inactiv. Bruker Linux Mint 15. Har denne en annen brannmur tro?

Mulig jeg overser noe helt elementært her. :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Server nett-monitor

Innleggav ak » tor 15.08.2013 17:01

Hvis du skal se hva som er koblet til så bruker du netstat.

F.eks. alle TCP forbindelser, uten å prøve å slå opp hostname, og hvilket program som er assosiert med dette:

Kode: Merk alt
netstat -npt


Så kan du kombinere det med grep
Kode: Merk alt
netstat -npt |grep <ip-adresse til motpart>


IPTables sjekker du best med
Kode: Merk alt
iptabes --list -n


Hvis den er deaktivert så får du
Kode: Merk alt
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target     prot opt source               destination         

Chain FORWARD (policy ACCEPT)
target     prot opt source               destination         

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)
target     prot opt source               destination


Edit: Men dette går som regel veldig kjapt, så det er vanskelig å oppdage feil med netstat. Har ikke hatt problemer med NFS per se, men du kan f.eks. sjekke http://stromberg.dnsalias.org/~strombrg ... ing-2.html , spesielt punkt 24.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere