Betalt support til et mindre win / linux nettverk

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Betalt support til et mindre win / linux nettverk

Innleggav Fwrummel » ons 22.01.2014 23:24

vi har i dag en win server 2008 som domeneserver og en helt fersk ubuntuserver som krangler, noen ganger ser vi diskene andre ganger ikke. sikkert fordi jeg har gjort noe galt underveis av installasjonen. Derfor er den ikke tatt i bruk. Så den må nok settes opp på på nytt.

Når det gjelder windows får vi stadig en melding i win7 at klareringsforholdet er ødelagt og det plager livet av oss, for da kan vi ikke logge på domenet.

Vi er så få brukere, mindre enn 10 brukere så jeg ser for meg å kaste ut windows server til fordel for ubuntu og migrere eksisterende tjenester som backup til en skytjeneste og Kaspersky til linux hvis det er mulig.

Jeg kan tenke meg å prate med en eller annen som har kompetanse på begge plattformer for å finne en god løsning som ikke er overkill, heller lowerkill. Og deretter at vedkommende implementerer det for oss på servernivå, klientene kan jeg nok ta meg av.
dette blir et oppdrag basert på vanlig fakturerbar takst for bransjen. kontakt meg gjerne på fredrik.rummelhoff@gmail.com

Edit. for info vi holder til Moss.
medlem i 212 måneder
 

Re: Betalt support til et mindre win / linux nettverk

Innleggav unbob » tor 30.01.2014 21:38

Hei,

har du fått hjelp til dette?

Vet ikke om folk som påtar seg slike oppdrag frekventerer dette forumet, men om du har grunnleggende Windows administratorkunnskaper(*) kan vi kanskje hjelpe deg via forumet?

Må da vite hvordan du ønsker løse dette.
1 Fikse dagens Microsoft domene for så å migrere dette over til et åpent domene.
Fordelen med dette er at du slipper å konfigurere domenet på nytt.

2 Sette opp et nytt åpent domene og bygge dette opp fra bunn av.
Må da legge inn alle policyer på nytt og melde inn alle maskiner på nytt. Kanskje ikke noe stort problem da du sikkert kan eksportere en del og siden det bare er 10 maskiner det er snakk om er det ikke så mye jobb å melde de inn på nytt.

Problemet med login tipper jeg har noe med at det ligger igjen noe grums fra domenekontrollere du har satt opp som ikke er i drift lenger (eller ikke virker skikkelig). Første jeg hadde gjort var å gå gjennom alle srv records i dns (_msdcs, _sites, osv. nedover) for å se om det ligger noe der som ikke er i bruk lenger.
Problem med "klareringsforholdet" kan kanskje løses med å melde maskinen ut og så inn i domenet igjen.
Skal en migrere dagens domene bør en fikse de problemene dette har før en migrerer ellers vil nok problemet replikeres over til den åpne DC-en.

Her har du en video som tar seg av en migrering fra Microsoft DC til Zentyal DC.
https://www.youtube.com/watch?v=TlbkRX13Jn4
25 minutt ut i videoen er kanskje løsningen på login problemene dine.

Har ikke så mye erfaring med Zentyal selv, men kommer til å få det i løpet av de neste dagene/ukene. Det jeg har testet og sett på Youtube ser veldig neste-neste-neste aktig ut.

* Med grunnleggende Windows administratorkunnskaper mener jeg at du vet hva DC, DHCP, DNS, policyer, osv. er. Du kommer langt om du vet hvordan du åpner Active Directory Users and Computers ;-)

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Betalt support til et mindre win / linux nettverk

Innleggav Fwrummel » fre 31.01.2014 20:36

hei, nei ingen har svart, desverre.

Min kompetanse på windows server er ikke stor, men enkel administrasjon med å legge til brukere og maskiner, grupper og rettigheter går greit. og jeg melder maskiner ut og inn av domenet når klareringsforholdet er ødelagt.Og akkurat dette problemet dukket opp med w7, vi hadde ikke dette med xp på samme server.

Men det som er viktig for meg er at jeg må beholde win serveren til å kjøre noen tjenester, men ha linux som filserver. Jeg skal se om jeg finner noe litteratur på det.
Jeg har lest veiledning opp og ned i linuxforum og har lært mye, men jeg må nok få noe mer sammenhengende informasjon som basis enn den jeg får igjennom forum.

Jeg må nok leie inn ren windows-kompetanse og ta linuxdelen selv.
jeg får se om jeg finner en bok: linux server for dummies :)
medlem i 212 måneder
 

Re: Betalt support til et mindre win / linux nettverk

Innleggav Fwrummel » fre 07.03.2014 20:06

Case closed.
Jeg har kjøpt tjenester fra Simen Strange Øya i Porsgrunn som har vært i første klasse.
medlem i 212 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]