Tregere hastighet på Apple produkter Nextgentel VDSL

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Tregere hastighet på Apple produkter Nextgentel VDSL

Innleggav tottlefree » tir 24.11.2015 15:42

Jeg har opplevd et merkelig problem med Nextgentel VDSL abonnementet jeg har. Når jeg sjekker hastighet på speedtest.net, så får jeg aldri full hastighet på mine Apple produkter. På min pc og min kamerats android telefon så er det ingen problemer. Der vises den fulle hastigheten på 75mbps. Men min iphone 5s og Appletv4 32gb viser aldri mer enn 35-40 mbps.

Hva skyldes dette fenomenet? Jeg nekter å tro at ikke Apple produktene er i stand til å bruke max hastighet på nettet mitt. Er det ruteren som kan være årsaken? Jeg har en DG301 Inteno ruter.

Jeg gikk litt i tanker om å kjøpe meg en ny ruter (Asus RT-n66u) og sette den i bridge mot denne inteno 301 saken. Men etter å ha lest litt rundt, så er det vist bortimot umulig å få satt den intenoen fra Nextgentel i bridge, og Nextgentel bidrar heller ikke med noen løsning på det. Så jeg er altså låst der også.

Jeg ser andre har opplevd samme problem med Apple produkter og Nextgentel, men har ikke funnet ut hvorfor det er slik. Kanskje noen her har en forklaring? :-)

Edit: Etter en restart av ruteren og Appletv, så har ihvertfall sistnevnte full hastighet nå. Men iphone 5s gir meg ingen bedring. Nekter plent å levere hastighet høyere enn 35-40 mbps.
medlem i 100 måneder
 

Re: Tregere hastighet på Apple produkter Nextgentel VDSL

Innleggav Superhai » tir 24.11.2015 22:01

5S er en relativt liten telefon og har dermed liten antenne, sjansen for å oppnå ideal-hastighet over wifi er dermed mindre. Fjern forstyrrelser, gå nærmere routeren, endre kanal osv. for å få bedre dekning via wifi.
medlem i 131 måneder
 

Re: Tregere hastighet på Apple produkter Nextgentel VDSL

Innleggav tottlefree » tir 24.11.2015 22:10

Min kamerat har en android telefon (samsung) på samme størrelse som min 5s og han oppnår maks hastighet av nettet mitt. Så jeg tror ikke det er størrelsen på telefonen som er problemet her.

Endre kanal samt sørge for ledige kanaler rundt er gjort. Og det hjelper ikke å gå helt nærme ruteren. Det er nok ingen tvil om at dette er en konflikt mellom ruteren og Iphone tror jeg, de liker rett og slett ikke hverandre. Men akkurat hva som er årsaken skulle jeg gjerne likt å vite.
medlem i 100 måneder
 

Re: Tregere hastighet på Apple produkter Nextgentel VDSL

Innleggav Superhai » tir 24.11.2015 22:47

Du må også passe på at du bruker WPA/AES eller evt. ingen kryptering. Du kan også prøve å nullstille nettverksinstillingene i iOS. (Innstillinger -> Generelt -> Nullstille -> Nullstill Nettversinstillinger)
medlem i 131 måneder
 

Re: Tregere hastighet på Apple produkter Nextgentel VDSL

Innleggav tottlefree » ons 25.11.2015 15:28

Nullstilling er prøvd og sikkerhet i ruteren er på. Takk for forsøkene med å hjelpe, men det ser ut til at jeg må leve med at 5s ikke klarer å utnytte full hastighet eller krangler for mye med denne Inteno 301 ruteren. Den Intenoen har jo for øvrig ikke det aller beste ryktet, men den fungerer jo til alle andre enheter med full hastighet bortsett fra min Iphone 5s.
medlem i 100 måneder
 

Re: Tregere hastighet på Apple produkter Nextgentel VDSL

Innleggav Superhai » tor 26.11.2015 3:56

Jeg er glad jeg slipper Inteno hos mitt abonnement hos nextgentel utifra hva alle andre forteller om den. Det virker som det kobler til som 802.12g og ikke n med 5S'en.
medlem i 131 måneder
 

Re: Tregere hastighet på Apple produkter Nextgentel VDSL

Innleggav terjejh » tor 26.11.2015 21:53

Jeg lurer på hvorfor denne tråden har havnet på dette forumet, linux1.no ?
Problemet omhandler Apple produkter, og slik sett synes mac1.no være et mer naturlig forum, eller?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron