nrk radio

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

nrk radio

Innleggav hpseverinsen » ons 15.09.2004 22:00

Hei jeg lurer på hva jeg kan/skal gjøre for å høre på nrk (norgesglasset/kåserier )
medlem i 234 måneder
 

bra jobb av NRK

Innleggav ak » ons 15.09.2004 22:58

Du trenger XMMS eller en annen spiller som støtter streaming og Ogg/Vorbis. XMMS finnes for alle distribusjoner jeg kjenner til, let etter en pakke som heter xmms-et-eller-annet.

Gå deretter til http://www.nrk.no/lyd/ (som jeg nettop fant :) ) og velg Ogg/Vorbis 172kbps

Om du ikke har Ogg/Vorbis støtte kan du velge MP3 128kbps, men Ogg/Vorbis 172kbps gir vesentlig bedre lyd enn _alle_ de andre alternativene.

Dersom browseren din ikke starter xmms automatisk, kopier linken, start xmms og velg "Play location", paste linken.

Kudoz til NRK for dette! :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Fivel » ons 15.09.2004 23:04

Hva med å kjøpe radio ? De selges ganske billig for tiden!

Spøk til side, jeg regner med at du mener i Linux ;)

Nrk har lagt ut litt info om dette, bl.a.
For Mac og Linux-brukere
Jeg har Linux Mer hjelp for Linux-brukere
Lyd i fleire format

Personlig bruker jeg noatun eller xmms, og har assosiert filene (i opera) med de respektive spillerne, så jeg bare klikker på filen, så åpnes spilleren.

Når det gjelder de konkrete programmene du sikter til, aner jeg ikke.

-Five|

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: bra jobb av NRK

Innleggav TopDog » tor 16.09.2004 12:59

ak skrev:Kudoz til NRK for dette! :)

Ja, det må jeg si... før var jo linux-brukere henvist til den litt jallaløsningen med mplayerplugin.

Hurra for NRK, bare Nordisk Webradio (de som streamer Radio1, P4 osv) også kunne fulgt etter nå så :P

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]