Hjelp til Debian og fluxbox installasjon

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Hjelp til Debian og fluxbox installasjon

Innleggav Looney!(" » tor 23.12.2004 1:50

Hei..

Jeg har en 200MHz, 64mB ram, og ca 1,2GB hdd. Denne maskinen har jeg tenkt å bruke til å teste ut linux på... Jeg har tenkt å kjøre Debian, Fluxbox, en enkel nettleser og en DC-hub (viss maskinen klarer dette).

Jeg er helt ny på linux, og har et par spørsmål, og trenger litt hjelp..

Jeg har allerede innstalert debian på maskinen over ftp. Jeg innstalere uten å legge til noen andre programmer (jeg kjørte ikke tasksel eller deselect, fordi at etter mine arfaringer så får jeg alltid med for mye viss jeg gjør det...)

Jeg innstalerte fluxbox ved hjelp av apt-get (apt-get install fluxbox). Den lastet ned og innstalerte fluxbox for meg.. Når jeg nå prøver å starte fluxbox ved hjelp av komandoen " exec fluxbox " får jeg denne meldingen:

BaseDisplay: connection to X server failed.
pure virtual metod called
Aborted


Jeg lurer derfor på om noen har peiling på hva jeg har gjort galt?

Jeg har også prøvd å lage til slik at jeg bare skriver startX for å starte, men det fikk jeg ikke helt til..
Jeg prøvde å følge denne guiden som er hentet fra linuxguiden.no:
Starte opp fluxbox

Det finnes flere måter å starte fluxbox på. En enkel metode er å legge til en enkel linje i filen ~/.xinitrc. (Opprett fila hvis den ikke eksisterer.)

$ echo 'exec fluxbox' >> ~/.xinitrc

Du kan så skrive startx for å starte fluxbox.


Men selv om jeg skrev:
looney@debian:~$ echo 'exec fluxbox' >> ~/.xinitrc

så virket ikke dette.. (jeg får bare feilmeldign om at command not found)

Noen som kan hjelpe meg med problemet mitt?

Mvh
Looney182
medlem i 231 måneder
 

Innleggav cochise » tor 23.12.2004 2:45

Hei!

Har ikke noe erfaring med fluxbox, men litt med debian. Tror det du mangler er å installere selve x. Dvs. Xfree86 osv. som er motoren som ligger i bunnen når du kjører en grafisk desktop.
Det finnes en metapackage som inneholder alt du trenger den heter såvidt jeg kan huske "x-window-system".
Du kunne tydeligvis apt, men det blir da å kjøre:

Kode: Merk alt
apt-get install x-window-system


Jeg så en skikkelig bra howto her om dagen som forklarte veldig greit åssen og hva du skulle installere på debian hvis du ikke ville ha hele sulamitten du får hvis de velger en vanlig desktop-install i Debian-installer. Jeg har hatt samme problemet(altfor mange pakker) og tenkte meg å prøve dette snart. Det er ikke mange pakkene du trenger i og med at de viktigste ligger i disse metapakkene som x, gnome/kde osv. Er vel også ikke så dumt å installere Cups for printing og noen andre kjekke ting. men det finner du ut.


Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav minno » tor 23.12.2004 3:17

Prøv echo 'exec startfluxbox' > ~/.xinitrc .

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Looney!(" » tor 23.12.2004 16:01

Nå har jeg innstalert X-Window-system :)
Nå virker fluxbox og jeg kan starte det via startx komandoen.

Men... Når jeg skulle konfigurere Xfree86 (eller hva den heter) så valgte jeg ps2 mus istedenfor mus som bruker serial porten (slik som den musen jeg har gjør)... Er det vanskelig å bytte på dette?

viss det er vanskelig tar jeg bare å låner en gammel ps2 mus av en kammert.

Mvh
Looney182
medlem i 231 måneder
 

Innleggav ak » tor 23.12.2004 16:11

Her er den lange varianten

http://www.tldp.org/HOWTO/3-Button-Mouse.html

Hvis musen er på Com1, og /dev/mouse ikke finnes (prøv å boot med musen på porten)

Kode: Merk alt
ln -s /dev/ttyS0 /dev/mouse


Deretter må du finne X sin konfigurasjonsfil, /etc/X11 er et godt sted å begynne, dersom det ligger flere filer der sjekk toppen av X sin logg-fil i /var/log

Deretter se
http://www.tldp.org/HOWTO/3-Button-Mouse-10.html

Tror den øverste funker for de fleste mus med to knapper.

NB kommenter ut eksisterende linjer i Pointer seksjonen, slik at du lett kan gå over til PS2 dersom det skulle vise seg å være lettere.

Hvis du bor på vestsiden av Oslo har jeg et tonn med gamle PS2 mus jeg kan kvitte meg med.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Looney!(" » fre 24.12.2004 16:09

hei igjen. Jeg prøvde me en PS2 mus igår, men fant plutselig ut at PS2 kontakten ikke var koblet til hovedkortet, og jeg har ikke blitt helt klok på hvor det er mulig å koble den til heller, så nå har jeg droppet PS2 jallfall.

Når jeg skull få til serial musa mi prøvde jeg å gjøre slik som ak skrev, men når jeg skulle prøve å lese log filen via komandoen
Kode: Merk alt
 cat XFree86.0.log

så fikk jeg ikke til å bla opp i filen, så jeg ble ikke noe klokere av det. Jeg prøvde å bla opp og ned med Page Up og Page Down. (når jeg trykker page up eller page down, kommer det pipe lyd fra pc-en og dette tegnet blir skrevet: ~)

Jeg lurer også litt på hva jeg skal bruke til å redigere Xfree86 config file siden jeg ikke har innstalert noen form for texteditorer...

Mvh
Looney182
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Abbath » fre 24.12.2004 16:11

"cat" viser bare alt innholdet fortløpende. Du kan benytte deg av head / tail og grep, men dette er litt tungvindt for ditt behov. Du kan nok bare åpne fila med en teksteditor.
Du har sikkert en av disse installert:

nano
(pico)
vi
emacs
Om ingen av disse er installert, finner du debian (stable) pakke til nano her:
http://ftp.nl.debian.org/debian/pool/ma ... 3_i386.deb
medlem i 235 måneder
 

Innleggav minno » fre 24.12.2004 20:08

less er kanskje lettere å bruke om man bare skal lese fra filen. more er også grei, men da kan man bare scrolle nedover.

Du kan bare konfiguere alt på nytt også. Det gjør du med scriptet xf86config. Du vil bli spurt om hvilken mus du bruker i dette scriptet.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Looney!(" » lør 25.12.2004 19:19

nå har jeg fått til å bruke musa, men den lagger noe helt vannvittig.. noen som har forslag til hva nå jeg har gjort galt?

Mvh
Looney182
medlem i 231 måneder
 

Innleggav ak » lør 25.12.2004 22:35

Isj.. har alltid vært bortskjemt med serieporter, har fungert noenlunde av seg selv...

De to tingene jeg kan komme på i farta er
hastighet på porten (man setserial)
IRQ-konflikt (prøv å slå av porter du ikke bruker i BIOS, eventuelt google litt eller bruk setserial til å flytte til en annen IRQ).

Blir litt som å drive med arkeologiske utgravninger hehe ;)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere