Redigering av applikasjonsmenyen i GNOME

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Redigering av applikasjonsmenyen i GNOME

Innleggav kaffetrakter » tir 10.01.2006 12:43

Noen som har en grei beskrivelse av hvordan en skal redigere applikasjonsmenyen i GNOME.

Leser på nettet at en skal kunne bruke Nautilus og skrive
Kode: Merk alt
applications:///

i adressevinduet, men da får jeg bare beskjed om at det ikke er en gyldig lokasjon. Noen som kan dette?

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav trondd » tir 10.01.2006 14:09

Du må ha versjon >=2.12 av gnome for enkelt å kunne redigere applikasjonsmenyen. Vet at man også kan redigere menyen slik som du sier i gnome 2.8, men det er så lenge siden at det husker jeg ikke :)

Hvis du har Gnome 2.12 skal det bare være å høyreklikke på menyen og velge rediger meny. Eventuelt så må du laste ned dette programmet: http://www.realistanew.com/projects/alacarte

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav lahgoon » tir 10.01.2006 16:55

Tror du finner alle "filene" til menyen, der du kan redigere dem som .desktop menyer under /usr/share/applications eller noe lignendes... Men krever root tilgang.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » ons 11.01.2006 10:41

Vel, jeg kjører Gnome 2.10 på FC 4. Noen som veit om det finnes noen yum speil med Gnome 2.12?

Eller har Ubuntu Gnome 2.12?

Å installere Gnome utenom pakkesystemet er jo helt håpløst og den sikre veien til problemer...

Enn så lenge prøver jeg på
alacarte. Takk for tipset.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav trondd » tor 12.01.2006 10:22

http://www.fedorafaq.org/#editmenus

Tror ikke du bør forsøke å installere gnome 2.12 på FC4... Vent heller på FC5 som er ute hvert augeblikk :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav lessthanjake » tor 12.01.2006 11:03

Det beste synes jeg er å gjøre det manuelt, ikke så vanskelig og endringene blir systemwide. I tillegg får du flere valgmuligheter enn med de grafiske. Filene som skal redigeres ligger i /{usr,opt/{gnome,kde}}/share/applications og noen ganger andre steder :) Men når du først har funnet de, er det enkelt!
Eksempler:
*Ikke vis i menyene
NoDisplay=true
De følgende er fine hvis man både har KDE og Gnome installert, da blir gjerne menyene litt rotete
*Kun vis i menyene til Gnome
OnlyShowIn=GNOME
*Kun vis i menyene til KDE
OnlyShowIn=KDE
*Ikke vis i menyene til Gnome
NotShowIn=GNOME
*Ikke vis i menyene til KDE
NotShowIn=KDE
Hack for kun å vise i menyene hvis brukeren er root(noe du ikke skal være), bytt ut valgtprogram med noe som KUN er i $PATHen til root
TryExec=valgtprogram

Man kan også lett skife icon, tooltip, navn, norsk navn hvis det ikke er lagt til
Name[nb]=Firefox nettleser
Comment[nb]=sørf på internettet

osv, mer info her : http://standards.freedesktop.org/deskto ... atest.html

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]