Alternativ til kde keyboard manager i gnome?

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Alternativ til kde keyboard manager i gnome?

Innleggav eNetic » tir 17.01.2006 0:13

Har noen peiling paa et slikt program? som switcher mellom keyboard layouts, og som kan ligge paa oppgavelinjen..





Takk

(:) (:)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Alternativ til kde keyboard manager i gnome?

Innleggav trondd » tor 26.01.2006 0:35

Sist jeg sjekka så fulgte det med som standard i gnome, bare høyreklikk på panelet og legg til "Tastaturviser". Du kan velge hvilke utlegg for tastaturet du vil ha tilgjengelig ved å høyreklikke på appleten.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav gab » tor 26.01.2006 10:33

Alternativt kan du bruke xmodmap. Dette krever at du har en (eller flere) ferdige key-maps. Skal du bare bruke de tegnene som er standar satt opp på et tastatur er ikke xmodmap tingen, men ønsker du tilgang til litt "andre tegn" kan dette være kjekt.

Jeg kjører med US-keyboard (bl a fordi /|[]{};@ er bedre plassert og ingen AltGr), men jeg savner jo av og til æøå ... men disse bruker jeg bare når jeg skriver tekst (ok ikke i xterm der jeg jobber mest :D ). Så det jeg har gjort er å lage ken key-map som gjør at Win-tast + e => æ, Win-tast + o => ø og Win-tast + a => å. I tillegg har jeg disse tegnene tilgjengelige: ¡¹½²£³¼×±®þÞ¥µ¶§ß°©¢«»·÷¿ (disse bruker jeg skjelden men av og til er de ok å ha tilgjengelig).

Nå kan man jo hevde at det er liten forskjell mellom å trykke på AltGr og Win ... men det er også en stor forskjell mellom å skrive feil i en tekst og en kode. Skulle jeg komme i skade for å skrive onske i stede for ønske vil de fleste forstå hva jeg mener. Men skulle jeg gjøre en tilsvarende feil i en kode snutt så ville følgene bli litt annerledes ...
Kode: Merk alt
if 8 "$VAR" == "streng som er lang" ]
... tror ikke bash ville tolke dette helt feilfritt :)[/list]
medlem i 235 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere