Konqueror nettleser, CSS 2 og Safari...

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Konqueror nettleser, CSS 2 og Safari...

Innleggav sturla » man 20.02.2006 15:38

Det sies at Mac OS X sin nettleser Safari skal klare denne testen feilfritt:

acid2

Jeg har ikke tilgang på OS X så jeg får ikke prøvd. Men jeg mener Safari er bygd på KDE's Konqueror. Stemmer dette? I så fall, hvorfor er den Konqueror (3.4.3) jeg har da, dårligere på dette punktet enn noen annen browser jeg kjører. Dvs. Firefox 1.5, Opera 8.52, Epiphany, Mozilla og Seamonkey?

Konqueror er GPL lisensiert. Hvis Apple bruker kode fra Konqueror, skal de jo dele av sin kode tilbake. Nå har ikke jeg testet siste versjon av Konqueror. Det er mulig at denne er bedre, og på høyde med Safari. Men er det noen som vet noe om dette?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav lessthanjake » man 20.02.2006 15:43

Den nyeste konqueror (3.5.x), skal bestå acid testen helt perfekt. Testet selv for en stund siden og den rendret det mye bedre enn f.eks firefox. Du har nok bare en litt gammel version av Konqueror!

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav sturla » man 20.02.2006 16:14

Det var godt å høre :-)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav olear » man 20.02.2006 18:04

Acid her og Acid der.

Så lenge IE følger med Windows så må man rette seg etter den.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav lessthanjake » man 20.02.2006 18:38

olear skrev:Acid her og Acid der.

Så lenge IE følger med Windows så må man rette seg etter den.

Og så lenge Windows ikke kjører binærfiler for GNU/Linux er det ikke noe vits i å lage programmer for GNU/Linux :rolls eyes: Ikke alle som har hele verden som målgruppe!

Dessuten er det den tankegangen du har, som MS utnytter. Hvis de bevisst er inkompatible skjønner ikke folk flest det og andre programmer blir presset vekk. Jeg tror i alle fall at MS har resurser til å lage en nettleser som feier alle andre av banen pga god kavalitet, men de velger heller den enkle, økonomiske og simple metoden!

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav olear » man 20.02.2006 19:07

Uansett hvilken målgruppe man har så vil IE i nesten alle tilfeller være den mest brukte nettleser.

Etter 10 år med web har jeg gitt opp. Før var jeg som de fleste andre (webutviklere), prøvde det nyeste av det nyeste, pushet alternative nettlesere osv. Til hvilken nytte? I løpet av de årene jeg har holdt på så har vi fått støtte for PNG (ikke transparent) og CSS1 (+/-).

IE setter standaren, jeg må følge den.

(jeg _HATER_ IE, men orker ikke lenger å kjempe en umulig kamp lengre ...)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav sturla » man 20.02.2006 20:16

Skjønner poenget ditt. Men Appel har en veldig sterk posisjon når det gjelder estetik på data fronten. Innen estetiske fag/kunsteriske fag som musikk, lyd og bilde, grafikk, har Apple alltid, og kommer til å ha, en sterk tilhengerskare. Web design ligger litt i samme gata.

Når Apple går ut å skryter av at de er best med sin internett browser, tror jeg og håper jeg at Microsoft føler de ikke kan være dårligere.

Jeg har ikke prøvd IE7. Om den er bedre enn IE6 vet jeg ikke. Men IE6 har jo ikke egentlig sett særlig utvikling på flere år. En kan jo bare håpe at Microsoft gjør noe med dette nå. Noe annet vil være totalt latterlig. Hvis de kommer opp med en browser som ikke ligger i tetskiktet, kan en jo lure på om de gjør dette bevisst for å opprettholde den "balansen" som de har i dag.

Hvis folk kunne si at de bruker IE fordi den er sikrest og fordi den gir riktigst tolking av gjeldende web standarder, ja da kunne MS virkelig slå seg på brystet. Så får vi se om kortsikttig grådighet teller mer.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav lessthanjake » man 20.02.2006 20:28

Nå er ikke jeg noen web-guru, langt der i fra. Men jeg har nå laget meg en hjemmeside, og den validerer og den vises riktig i opera/khtml/geco. I tillegg har jeg lagt inn et par hack'er(som oså validerer) for å få den til å funger noenlunde i IE6.

Installerte for ikke så lenge siden IE7 for å se om det var noen forskjell fra v6, jeg hadde jo et lite håp.

Og forskjell var det, siden min så helt dritt ut. Ikke fullgte IE7 standarden og ikke hadde den de samme feilene som IE6. Så konklusjonen er at den er møkka, og at man nå ikke bare har en mongo-leser man må gi spesialbehandlig via støgge triks, men TO.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav olear » man 20.02.2006 20:48

Skjønner poenget ditt. Men Appel har en veldig sterk posisjon når det gjelder estetik på data fronten. Innen estetiske fag/kunsteriske fag som musikk, lyd og bilde, grafikk, har Apple alltid, og kommer til å ha, en sterk tilhengerskare. Web design ligger litt i samme gata.

Apple hadde nesten monopol innen grafikk for noen år siden, men har vært vitne til at i de siste årene så har andelen av PC'er økt (vet om mange firma som har faset ut Mac helt). Sluttet selv å bruke Mac i 2002. Mac har ikke lengre noe fordeler (for de fleste som jobber med grafikk), og da vil prisen gjelde (utennom den gamle eliten som alltid vil bruke Mac av vane).

Når Apple går ut å skryter av at de er best med sin internett browser, tror jeg og håper jeg at Microsoft føler de ikke kan være dårligere.

Tror du virkelig Microsoft bryr seg? Hvis man bruker Windows så bruker man IE ;) En vanlig bruker bryr seg verken om Mac eller alternative nettlesere. Alt de vil er å trykke på IE-knappen (som betyr internett ;) ).


Installerte for ikke så lenge siden IE7 for å se om det var noen forskjell fra v6, jeg hadde jo et lite håp.

Og forskjell var det, siden min så helt dritt ut. Ikke fullgte IE7 standarden og ikke hadde den de samme feilene som IE6. Så konklusjonen er at den er møkka, og at man nå ikke bare har en mongo-leser man må gi spesialbehandlig via støgge triks, men TO.

Du bruker hacks for å få den til å virke i IE6, disse kan ødelegge hvis de er avhengig av å identifisere nettleseren (regner med at 6 og 7 blir identifisert likt, og de gamle feilene er fikset).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav sturla » tir 21.02.2006 4:25

Du har sikkert rett olear. Sørgelig, men nok sant. :-(

Men jeg tviholder nå på at anstendigheten vil seire.

Jeg synes uannsett det er bra frekt av Microsoft og gi f... i gjeldende webstandarder. En gang var vel Gate sin visjon å lage et verdensomspennende internett, eid og drevet av MS selv. Hadde han hatt sjansen hadde han sikkert gjennomført det. Heldigvis gikk det ikke slik. I dag har produsenter av nettlesere helt klart definerte standarder å forholde seg til. Det er bra arrogant da å ikke følge de.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav lessthanjake » tir 21.02.2006 10:00

olear skrev:Du bruker hacks for å få den til å virke i IE6, disse kan ødelegge hvis de er avhengig av å identifisere nettleseren (regner med at 6 og 7 blir identifisert likt, og de gamle feilene er fikset).

Den eneste hach'en jeg har brukt er !impotant, som IE6 ikke skjønner, men den er en del av CSSstandarden, så jeg identifiserer ikke noen nettleser, bare utnytter dens svakheter til min fordel.

Skjønner forøvrig poenget ditt Olear, og er enig i at det er synd. Men det er jo allikevel bra at andre nettlesere presser kvalitetsnivået videre, så får man bare håpe de har en liten påvirkning, at det bedrer seg saktet men sikkert.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]