Firewire og dv kamera (video) i ubuntu

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Firewire og dv kamera (video) i ubuntu

Innleggav pil » søn 26.02.2006 13:26

Hei
Får ikke inn dv via firewire når jeg bruker Kino. Feilmeldingen er noe slikt som dette " The IEEE 1394 Subsystem is not responding" !? , og underteksten til dette er no slikt " The raw1394 module must be loaded, and you must have read and write access to /dev/raw1394 "

Vel....trodde at Kino startet raw1394 modulen og at jeg har de riktige rettigheter til /dev/raw1394...... men det funker altså ikke .javascript:emoticon('>:-o')

Litt flaut ,men hvordan starter jeg opp modulen før jeg starter opp Kino !?


Per

Ps: Søkte igjennom forumet men fant ingen tilsvarende innlegg som kunne hjelpe. =-O >:-o

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav thorak » søn 26.02.2006 13:51

kommandoen er: modprobe raw1394, som root (eller superuser).
Hvis du fortsatt har problemer med tilgang, må du som root forandre
på rettighetene til device, men jeg tipper det burde holde dersom brukeren din er medlem av gruppa video. Sjekk
ls -l /dev | grep 1394, der vil du finne gruppe, eier og rettigheter.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav pil » søn 26.02.2006 14:37

Vel...jeg fikk startet raw1394 (takk for den :-) ),den hoppet bare til "bash" igjen uten noen feilmelding, men fikk opp følgende når jeg listet bruker rettigheter til 1394

drwxr-xr-x 2 root root 0 2006-02-26 13:29 dv1394
crw-rw---- 1 root disk 171, 0 2006-02-26 13:28 raw1394


Har jeg forstått det riktig når det bare ser ut til at root har tilgang !? Jeg er bruker "per", og ser ikke "meg" der ?

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav thorak » søn 26.02.2006 15:46

Hvis du ser på entry for raw1394, så ser du at gruppa disk også har
lese- og skriverettigheter, så det enkleste vil være å legge din bruker til i denne gruppa:
"gpasswd -a per disk" som root
(Du finner de gruppene du er medlem av ved kommando "groups").

EDIT:
Sannsynligvis vil du også på sikt enten legge til raw1394 i
/etc/modules.autoload.d/kernel-2.6, slik at du ikke trenger å laste den
manuellt, eller enda bedre legge til en udev-regel så du slipper å gjøre noe manuellt:
http://webpages.charter.net/decibelshel ... .html#UDEV
http://www.reactivated.net/writing_udev_rules.html

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav pil » søn 26.02.2006 16:30

Tusen takk

Jeg vil gjøre noen forsøk og evnt så komme tilbake igjen .

8-)

Per

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Fortsatt ingen respons

Innleggav pil » søn 26.02.2006 21:12

Hei igjen, ingen respons i Kino enda, men kanskje det er et annet program eller video grabber jeg kan prøve....har aspire 1360 laptop, med amd prossesor.

En annen ting er at det er vanskelig og finne ut hva slags skjerm kort jeg har, Acer sier bare at det kan leveres med Nvida men Ubuntu kjenner ikke igjen noe kort i system info.....

Per

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav thorak » tir 28.02.2006 12:39

Får du noen feilmelding i kino?
Sjekket loggene dine?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav pil » tir 28.02.2006 12:48

Får bare de samme feilmeldinger som nevnt først i innlegget, de er aldri blitt borte fra Kino. Ei heller etter at jeg starter manuellt.....

Hmmm...virker som det ikke har noen kontakt med kamera i det hele, altså pc-dv kam....!? Er det noen annen måte jeg kan teste det uten å bruke Kino ?


Per

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav cynic » tir 28.02.2006 13:16

Hei du...

Jeg kjører (K)ubuntu og løsningen for meg ble rett og slett sudo kino... Da får du til å overføre fra kameraet til pcen. Etter dette kan du starte kino som normal bruker og redigere..
medlem i 229 måneder
 

Innleggav pil » tir 28.02.2006 14:36

Det skal jeg prøve.....


Per

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav geirergoy » tir 14.03.2006 22:22

Hei!
Dette vil ikke bidra tiul løsningen, men det finnes et program du kan bruke for å capture DV-signalet. Det heter DVgrab. Du finner det på APT.

Kjør sudo dvgrab, så lagrer PCen raw avi-fil på harddisken din. Funker uten problem på min Kubuntu-PC. Og jeg har heller ikke klart å få til KINO.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav pil » tir 14.03.2006 23:44

Takk for tipset, skal prøve det :-)

Per

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron