problemer med Konqueror og kde programmer

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

problemer med Konqueror og kde programmer

Innleggav dotcom » søn 12.03.2006 22:39

Jeg har, etter at jeg oppdaterte fra kde3.4 til kde3.5, fått problemer med bla. konqueror. Jeg får "protocol not supported" uansett hva jeg prøver å åpne. Lokale filer, web, uansett... Jeg får også "No mime types installed"
K3b kræsjer kort etter jeg har startet det. Noen som har noen anelse?
Jeg kjører Gentoo, og har installert kde-samlepakken "kdebase" versjon 3.5.1-r3.
medlem i 226 måneder
 

Innleggav KMJ » søn 12.03.2006 23:02

Jeg vet ikke hva Gentoo putter i kde-samlepakken "kdebase", men etter vanlig terminilogi er kdebase bare en liten del av KDE. En minimal KDE installasjon er som regel bare kdelibs og kdebase, hvor kdebase har de grunnlegende applikasjonene som kwin, kicker, konqueror etc. Er du sikker på at den samlepakken du sikter til ikke heter noe annet?

Uansett både "protocol not supported" og "No mime types installed" høres ut som du mangler .desktop filer som beskriver henholdsvis protokoller og mime typer. Det kan virke som disse ikke er installert. Jeg tror de installeres med kdelibs.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Innleggav dotcom » man 13.03.2006 0:03

Takk for svar!
Det jeg la i "samlepakken" var at gentoo også lar deg installere programmene hver for seg. Men spiller ingen rolle, jeg har prøvd den oppsplittede versjonen og.

Jeg har kdelibs installerr, og de protokollfilene du nevner ligger under /usr/kde/3.5/share/services. f.eks ligger file.protocol der som burde gi meg mulighet til å browse filsystemet?
Alt funka forøvrig med kde3.4.
Kjører forresten ikke kde desktop environment, ønsker bare konqueror til å browse telefonen min via bluetooth - som også funka fint med kde3.4.
medlem i 226 måneder
 

Innleggav KMJ » man 13.03.2006 1:17

Akkurat, kan ikke akkurat si at jeg har oversikt over Gentoo:-) Men siden du har kdelibs installert, og de rette filene virker det som den delen er i orden.

Regner med at den gamle KDE versjonen din var plasert i noe sånt som /usr/kde/3.4? Er alle config filer og oppstarts scripts satt til å peke på den nye lokasjonen?

En mulig feil kan være at kdeinit rutinene ikke blir startet, men de burde starte automatisk når et KDE program startes utenfor KDE. Får du noen fornuftige feilmeldinger om du starter konqueror i ett terminalvindu?

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Innleggav dotcom » man 13.03.2006 12:33

KDE er jo ikke veldig Gentoo spesifikt da, men nevnte bare Gentoo i tilfelle noen hadde vært borti det samme.
Ja, jeg får egentlig en haug med meldinger...
----
kio (KSycoca): WARNING: Found version 79, expecting version 93 or higher.
kio (KSycoca): WARNING: Outdated database found
kio (KSycoca): WARNING: Found version 79, expecting version 93 or higher.
kio (KSycoca): WARNING: Outdated database found
kio (KMimeType): WARNING: KServiceType::offers : servicetype Browser/View not found
kio (KSycoca): WARNING: Found version 79, expecting version 93 or higher.
kio (KSycoca): WARNING: Outdated database found
kio (KMimeType): WARNING: KServiceType::offers : servicetype KonqAboutPage not found
kio (KMimeType): WARNING: KServiceType::offers : servicetype KonqAboutPage not found
konqueror: WARNING: KonqFactory::createView : no factory
konqueror: WARNING: Profile Loading Error: View creation failed
----
Denne databasen den klager over, hva er den?
Det er jo helt tydelig at det er noe den ikke finner. F.eks er også configure vinduet (settings->configure konqueror) tomt. Tipper det er en path i en setting fil som ikke er riktig, men hvor? :p Har lett litt rundt i .kde mappa i $HOME uten at jeg har funnet noe der.
medlem i 226 måneder
 

Innleggav dotcom » man 13.03.2006 12:41

Forøvrig... en kjapp "grep -r 3.4 *" i .kde mappa fant egentlig ikke noe annet enn noen linjer i katesyntaxhighlightingrc. Men den burde ikke påvirke konqueror.
medlem i 226 måneder
 

Innleggav thorak » man 13.03.2006 16:42

mulig du skal prøve å emerge kde-env igjen, jeg ville også sletta alle .kde* mappene under home.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav KMJ » man 13.03.2006 21:00

> en kjapp "grep -r 3.4 *" i .kde mappa...

Goe ide, men kanskje en like kjapp en i /etc og /usr også tilfelle det ligger noen globale configfiler:-) Men jeg tror ikke det er viktig.

Problemet ditt ligger trolig i KSycoca databasen.

>Denne databasen den klager over, hva er den?

Så vidt jeg husker er det en database over alle servicer, menyer, filsettinger etc i KDE. Den genereres fra konfigurasjons filene til KDE og hensikten er å øke ytelsen. Kjører du KDE som desktop bir denne oppdatert og/eller regenerert ved oppstart. Det burde den gjøre ellers også, men det ser ut til at din kombinasjon av Gentoo og ikke å kjøre som desktop på en eller annen finurlig måte klarer å ungå dette:-)

Tror du skal kunne få det til å virke med noe så enkelet som å kjøre 'kbuildsycoca' for at databasen skal regnereres/opdateres.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Innleggav dotcom » man 13.03.2006 21:12

Ikke sikker på hvilke av tipsene som løste problemene, men jeg emerget kde-env på nytt, slettet ~/.kde og kjørte 'kbuildsycoca', og nuh funker det :D
Takk skal dere ha for tipsene, denne her var jeg litt lost på... :s
medlem i 226 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]