UBUNTU lyden forsvant etter oppdatering

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

UBUNTU lyden forsvant etter oppdatering

Innleggav kaffetrakter » ons 15.03.2006 10:42

Vel. De siste dagenes bugs forteller vel ganske tydelig at Ubuntu ikke er noe for det profesjonelle markedet....

Går sjøl bare å venter på FC5. Når det er sagt så må jeg si at jeg er veldig fornøyd med Ubuntu utover den noe manglende stabiliteten...

----------

Etter siste oppdateringen (:) forsvant lyden hos meg. Tror det bare var kjernen som ble oppgradert da :?: Men lyden er borte både om jeg kjører ny og gammel kjerne. Har ikke noen sjølmekka moduler så det skulle ikke være problemet.

Noen som veit åssen jeg kan fikse lyden midlertidig ? Finner ikke noe fornuftig i dmesg

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav TheHand » ons 15.03.2006 11:24

Har du sjekket om kanalene er blitt skrudd av(muted)?
medlem i 231 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » ons 15.03.2006 11:58

Nei tror ikke det er feilen.

Om jeg forsøker å "åpne volumkontroll" får jeg beskjeden "ingen volumkontrollelementer og/eller enheter funnet"

Om jeg går inn på "brukervalg for lyd" så kommer ingen lydenheter frem.

user@ubuntu:~$ lspci | grep Audio
0000:00:1b.0 0403: Intel Corp. 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) High Definition Audio Controller (rev 03)
user@ubuntu:~$


Det er et noe problematisk SigmaTel lydkort. MEN det skal fungere (og fungerer fortsatt i Windows). Fungerte tidligere både med både ALSA og intel ICH6 drivere.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav lahgoon » ons 15.03.2006 13:08

Kanskje den nye kjernen til ubuntu ikke har driverene til ditt lydkort?

Hva med å finne driverene på en eller annen slags side, deretter
apt-get install linux-sources-$(uname -r)

(for å få kildene til kjernen, deretter bygge ny. README følger som oftest med i driver tar'en)

Den øverste linken på denne siden ser ut til å ha linux drivere vist du vil bruke en wrapper som lar deg kjøre driveren: http://list.driverguide.com/list/company1690/

Personlig hadde jeg vert glad om oppstartslyden / handlingsslyden på både ubuntu og gaim forsvant da men :P

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » ons 15.03.2006 13:23

lahgoon skrev:Personlig hadde jeg vert glad om oppstartslyden / handlingsslyden på både ubuntu og gaim forsvant da men :P


Det kan du skru av i kontrollsenteret. Under lydegenskaper eller no.. (skru av oppstart av hendelser for lyd)

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav olear » ons 15.03.2006 13:39

Last ned alsa-drivers og kompiler den mot kernelen.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Ogger » lør 18.03.2006 16:50

er det mulig du har fjernet "gnome-media" ?
fikk samme feilmelding , men da kjørte jeg "apt-get install gnome-media"

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere