Ingen lyd i Mandrake 10.1

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Ingen lyd i Mandrake 10.1

Innleggav InTuxicated » søn 19.03.2006 19:46

Heisann sveisann.. sitter og klør meg i hodet over et lite problem.. får nemmelig ikke lyd i Mandrake 10.1.. har AC'97 kort... Har ikke hatt dette problemet i andre distroer.. er det jeg som gjør noe feil mon tro? hva kan gjøres for å fikse dette?

Takk for alle svar :-)
medlem i 217 måneder
 

Innleggav olear » søn 19.03.2006 20:24

Er lydkortet ditt funnet? (lsmod|grep snd)
Kanskje lyden er mutet? (alsamixer)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav InTuxicated » søn 19.03.2006 20:28

Kommer opp en feilmelding om at drivere ikke kan lastes.. sitter på XP nå, skal fyre opp Mandrake og poste nærmere info..
medlem i 217 måneder
 

Innleggav InTuxicated » søn 19.03.2006 20:36

InTuxicated skrev:Kommer opp en feilmelding om at drivere ikke kan lastes.. sitter på XP nå, skal fyre opp Mandrake og poste nærmere info..


Error While instalizing the soundriver
device /dev/audio can't be opened no such device

finner altså ikke driver?
medlem i 217 måneder
 

Innleggav phunk » søn 19.03.2006 21:13

#alsaconf

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav InTuxicated » tir 21.03.2006 21:17

hmm kom ingen vei med det jeg... er vel like greit å gi opp da :'( uff.. at det skal være så vanskelig alt
medlem i 217 måneder
 

Innleggav metacrawler » ons 22.03.2006 0:06

jeg hadde samme problemet da jeg brukte 10.1. Jeg brukte (bruker fremdeles) XMMS, og måtte velge ALSA manuelt i program-innstillingene.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav KMJ » ons 22.03.2006 1:29

InTuxicated skrev:hmm kom ingen vei med det jeg... er vel like greit å gi opp da


Må da ikke gi opp så lett:-) Forresten synes jeg det er litt rart at du har valgt Mandrake 10.1, siden den begynner å bli bra gammel. Det er vel over 2 år siden den kom ut, eller noe sånt. Kjører det samme selv, men jeg bruker selvkompilert DE og har ikke giddi å oppdatere resten:-) Men jeg tror Mandriva 2006 er et bedre alternativ:-)

Uansett, hva sier Mandrake Control Center at du har for et lydkort, er det detektert riktig(MCC->hardware->soundcard)?
Om det ikke er riktig der, kjør config tool og velg det rette. Ellers finner du nyttige tips for å finne ut av det i config tool->Trouble shooting.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron