Kubuntu, amaroK og GStreamer

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Kubuntu, amaroK og GStreamer

Innleggav Aphelion » fre 24.03.2006 21:35

Hei! Sitter i ubuntu og vil spille av mine AAC-filer med amaroK. Har installert GStreamer og nødvendige plugins, men når jeg skal velge engine i amaroK, er ikke GStreamer på lista. Tips?

Det samme gjelder forøvrig JuK også.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

rart....

Innleggav Roberth » fre 24.03.2006 23:41

amaroK skal jo kunne bruke gstreamer enginen, men amaroK bruker jo arts enginen til vanlig...

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav KMJ » lør 25.03.2006 2:13

Det er etter sigende Xine enginen som er førstevalget ved installasjon av amaroK fra source, men det vanligste er nok å bruke aRts alikevell siden det spiller bedre med resten av desktopen. Kubuntu fikk en del kritik da de satt opp amaroK med GStreamer som default siden denne var mye mer ustabil enn alternativene(Noe amaroK utviklerene var veldig klar over da de ble tvunget til å bytte til Xine som førstevalg på grunn av stabilitet).

Tilbake til spørsmålet, siden GStreamer ikke står på lista i amaroK gjetter jeg på to mulige årsaker.
1. amaroK pakkene er ikke kompilert med støtte for GStreamer. Høres litt merklig ut, siden amaroK i Kubuntu brukte GStreamer tidligere.
2. amaroK er ikke kompatibel med den versjonen av GStreamer du har installert. GStreamer versjon 0.9 og 0.10 er ikke binært eller kildekode kompatible, og kan ikke brukes om hverandre. Aner ikke hvordan situasjonen er med amaroK versjonen pakket i Kubuntu, men JuK kan generelt ikke bruke annet enn GStreamer 0.9(KDE 3.5 ble gitt ut før GStreamer 0.10, og har selfølgelig ikke støtte for den).

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Aphelion » lør 25.03.2006 19:44

Hmm, okay. Men hva kan jeg gjøre da? Har GStreamer 0.8.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav KMJ » lør 25.03.2006 20:05

Oops, lurer på om de ikke bruker stabil/ustabil nummerering på GStreamer, og da burde jeg referert til 0.8 i mitt forrige innleg:-)

Uansett så må du ha det riktige pluginnet for amaroK også for å benytte GStreamer. Har ikke oversikt over hvordan .deb pakkene i Kubuntu er oppbyged, men det er vel trolig de er splittet opp i forskjellig moduler. Antagelig ligger plugginet i en pakke kalt noe sånt som 'amarok-gstreamer', se etter om du har/får installert noe lignende.

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Innleggav EvenHolthe » lør 25.03.2006 20:59

medlem i 229 måneder
 

Innleggav Aphelion » lør 25.03.2006 21:28

Hmm, pakken amarok-gstreamer finnes ikke i dapper repository... Kanskje jeg heller bør installere breezy og vente med dapper til det er stable?

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav EvenHolthe » lør 25.03.2006 21:31

Kan du ta "apt-cache search amarok" og "apt-cache search gstreamer" og paste resultatet?
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Aphelion » lør 25.03.2006 21:38

DiESELMuSA skrev:Kan du ta "apt-cache search amarok" og "apt-cache search gstreamer" og paste resultatet?


Pakken finnes ikke, enkelt og greit. Ingenting som ligner heller. Søk selv på http://packages.ubuntu.com

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav EvenHolthe » lør 25.03.2006 21:40

Søkte der, og synes amarok-engines så relevant ut
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Aphelion » lør 25.03.2006 21:54

Den har jeg prøvd ja, men det er bare en metapakke som installerer pakken amarok-arts. :/

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav EvenHolthe » lør 25.03.2006 21:55

Ok :/
medlem i 229 måneder
 

Innleggav KMJ » lør 25.03.2006 22:03

Antagelig blir ikke denne bygged for dapper pga overgang til gstreamer 0.10 og ustabiliteter det medfører eller noe sånt. Kanskje den finnes for beta utgavene av neste amaroK, http://kubuntu.org/announcements/koffic ... -beta2.php

Uansett om det bare er for å spille av AAC, hvorfor bruker du ikke Xine pluginet? Det er jo også mye mindre resurskrevende og mer stabilt enn GStreamer.

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Aphelion » lør 25.03.2006 22:16

Hva må jeg installere for å få spilt AAC med xine da? :)

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav KMJ » lør 25.03.2006 22:30

Skal håndteres med FAAD2 bibiloteket, kanskje xine-faad2 eller noe sånt. Du får ta en titt i pakke behandleren for pakker til Xine å se om du ser noe som høres fornuftig ut:-)

Erfaren
medlem i 219 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]