Avspillingsproblem av musikk på lyd-CD

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Avspillingsproblem av musikk på lyd-CD

Innleggav terjejh » fre 31.03.2006 2:03

På min gamle, "multiboot K7" går det fint å spille av mp3 filer både fra CD og harddisk, både på SuSE 10 og Win2k.

Vanlige, ferdiginnspilte eller brente CDer med musikk (wav filer) går også greitt på Win2k, mens det på SuSE 10 høres ut som om det er kontinuerlig hakk i plata, der halvparten faller bort, eller at man "spiller Madrugada baklengs" om man vil. Avspilleren er en HP DVD 100i DVD+RW brenner av de første som kom, og er derfor relativt treg.

Nå har ikke jeg fiklet så mye med lydavspilling, pga. at lydkortet Creative SB Audigy LS ganske nylig har fått støtte i Alsa og Linux distroer. Jeg lurer derfor på om avspillingen av audio CDer (wav) er spesielt krevende mht. hastighet og ressurser i fht mp3? Eller kan det være et oppsettproblem eller mangel av kompatibel avspiller?

Terje
Sist endret av terjejh den tir 04.04.2006 22:10, endret 2 ganger.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav linux » fre 31.03.2006 3:03

har du satt på dma?

Erfaren
medlem i 217 måneder
 

Innleggav terjejh » fre 31.03.2006 10:57

Det kan være at jeg hadde DMA på ved tidligere videoredigering på Win2k, men trodde den ble slått av pga hakk/dropout i videoopptak fra Hi8 til SCSI disk. Skal sjekke når jeg kommer hjem.
Men nå husker jeg ikke i farta om DMA settes i BIOS setup eller fra Linux. Hvis det sistnevnte er tilfelle, evt. hvordan sjekke det?
Mente du forresten at DMA skulle være På eller Av?

Terje

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav dotcom » fre 31.03.2006 11:25

For ide enheter iallfall kan du sette/lese dma med hdparm -d /dev/hdx
For cd-romen din vil jeg da tippe: hdparm -d 1 /dev/hdc

Det er også et valg i kjerna et sted for å bruke DMA pr. default for støttede enheter. Husker ikke i farta hvor det var...
medlem i 226 måneder
 

Innleggav linux » fre 31.03.2006 12:14

I suse setter du på dma slik :

yast2 -> maskinvare -> IDE dma modus

sett dma til på standardmodus

Erfaren
medlem i 217 måneder
 

Innleggav terjejh » man 03.04.2006 4:29

Takk for tips så langt, men dessverre ingen løsning. Dette endrer seg heldigvis mens jeg skriver, som det framgår nedenfor.

I utgangspunktet var UltraDMA/33 påsatt både for disken 5T060H6 og for HP DVD Writer 100.
Prøvde alle DMA alternativene med YaST2, uten at det fikset lydproblemet. Jeg hørte litt forskjell på noen av DMA modusene, men ikke til det bedre (vil bare nevne i en parantes at systemet frøs fast på ett av alternativene enten DMA eller DMA/16, selv etter innlogging i sikkerhetsmodus. Redningen ble mitt multiboot system med flere distroer, der jeg kunne montere /suse10 filsystemet og redigere og slå av DMA i konfigurasjonsfila /etc/sysconfig/ide med "/dev/hdc:off").

For å utfylle opplysningene om lydproblematikken, vil jeg her systematisere forsøkene og symptomene:

1) MP3 filer på HD starter opp i Amarok ved museklikk på desktoppen eller i Konqueror. Spiller med all lyd tilstede, men på langt nær perfekt. Lyden er ømfintlig og blir hakkede ved flytting av muspeker over ikoner og ved flytting av vinduer.

2) MP3 filer på brent CD spiller faktisk renere og mer stabilt, men ved flytting av vinduer framprovoseres hakk/skrap i lyden.

3) Ved innsetting av kjøpt musikk-CD starter KsCD opp automatisk med avspilling, men uten lyd! I "displayet" står "Fant ingen passende freedb-oppføring", hva nå det enn betyr.
Avslutter derfor KsCD.

4) Åpnet lyd-CDen i Konqueror og klikket på et spor. AmaroK startet opp. Velger spilleliste og så Lagringsmedium og Lyd-CD som blir til adressen "media:/hdc/". Markerer alle spor og "Bygg samling". Under Handlinger er "Spill lyd-CD" disablet grå og kan ikke velges. Muligens avspilles et spor, men ingen lyd kommer. Avslutter derfor AmaroK.

5) Starter Banshee spilleren fra programmenyen (jeg har installert både Gnome og KDE). Det var denne jeg tidligere hadde prøvd fra Gnome. Nå skjer det samme fra KDE. Musikken blir usammenhengende pulslyd i takt med musikken der halvparten faller bort mellom taktene.
Dette er ikke det samme som de sporadiske hakk/skrap i musikken jeg beskrev for MP3 under 1) ovenfor. Kan heller virke som en gjengivelses eller lydmikserfeil? Avlutter derfor også Banshee, som her henger og deretter må drepes for å avsluttes.

6) Så kommer det viser seg å bli gjennombruddet mens jeg her har skrevet. Høyreklikker på Lyd-CD i Konqueror og der kommer opp enda et valg med et rødt ikon: Spill Lyd-CD med Kaffeine
Da Kaffeine på sett og vis må installeres og den gjengir et avsnitt med verdifull informasjon som kunne kopieres, gjengis dette avsnittet her i sin helhet:

Installasjonsveiviser for Kaffeine 0.8
Kaffeine-del...OK.
KDE...Fant versjon: 3.4.2 Level "b" OK
WIN32-kodeker...OK.
libdvdcss...OK.
DVD-stasjon...DMA-modus er av. For glatt DVD-avspilling, kjør følgende kommando som 'root': "hdparm -d1 /dev/dvd".
DVB-enhet...Ingen DVB-enheter ble funnet; de DVB-relaterte funksjonene vil derfor skjules.
Distribusjon...Funnet: SUSE LINUX 10.0 (i586). Versjonen av xine-lib som følger med SuSE kan mangle noen funksjoner på grunn av rettslige krav. Du kan finne en bedre versjon her: http://packman.links2linux.de
RESULTAT: Fant noen problemer, men det er mulig Kaffeine virker.

Jeg prøvde å starte avspillingen uten å kjøre ovennevnte kommando. Og BINGO; musikken gjengis helt fint i Kaffeine!

Det forbauser meg også at det ovenfor står at DVD-stasjon...DMA-modus er av.
YaST2 viser UDMA/33 PÅ for både DVD stasjonen og disken, noe også som framgår av ovenfornevnte konfigurasjonsfil /etc/sysconfig/ide med linja
DEVICES_FORCE_IDE_DMA="/dev/hda:udma2 /dev/hdc:udma2"

Ved søk på nettet framgår at det har vært en del diskusjon og rapporter om problemer med DMA setting på DVD enheter

Ideer om hvorfor de øvrige lydavspillerne ikke virker?
Jeg kan prøve med "hdparm -d1 /dev/dvd" for å se om det hjelper. Men om det da skjærer seg for Kaffeine, hva er da eventuelt kommandoen for å komme tilbake til utgangspunktet igjen?

Terje

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron