Linux LiveDVD?

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Linux LiveDVD?

Innleggav Alfred.Woodden » lør 01.04.2006 18:52

Hei!

Glemte selvfølgelig å få kjøpt CD-plater, så jeg får ikke testet PPC-basert linux på min PowerBook 12".

Er det noen som vet om det går an å få brent disse LiveCD-isoene over på DVD, evt. at det finnes LiveDVD-isoer fra før?

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav corpus » lør 01.04.2006 19:50

Knoppix skal finnes på LiveDVD :-)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav olear » lør 01.04.2006 20:00

Det skal gå fint å remastre CD-ISO'er over til DVD.

F.eks:

Kopier innholdet til mappen foobar
Kode: Merk alt
cd foobar
mkisofs -o /tmp/ferdig.iso \
-R -J -V "Foobar DVD" \
-hide-rr-moved \
-v -d -N -no-emul-boot -boot-load-size 4 -boot-info-table \
-sort isolinux/iso.sort \
-b isolinux/isolinux.bin \
-c isolinux/isolinux.boot \
-p "Remastered foobar DVD" \
-P "Remastered foobar DVD" \
-A "Remastered foobar DVD" .

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Alfred.Woodden » lør 01.04.2006 20:40

olear skrev:Det skal gå fint å remastre CD-ISO'er over til DVD.

F.eks:

Kopier innholdet til mappen foobar
Kode: Merk alt
cd foobar
mkisofs -o /tmp/ferdig.iso \
-R -J -V "Foobar DVD" \
-hide-rr-moved \
-v -d -N -no-emul-boot -boot-load-size 4 -boot-info-table \
-sort isolinux/iso.sort \
-b isolinux/isolinux.bin \
-c isolinux/isolinux.boot \
-p "Remastered foobar DVD" \
-P "Remastered foobar DVD" \
-A "Remastered foobar DVD" .


Takk! Men, skal det virkelig være et punktum på slutten der?

Tror jeg skjønte det med Foobar, men, hva fyller jeg inn på de andre plassene, når jeg har tenkt å bruke Kubuntu Dapper (er det lurt å bruke Dapper, fremfor Breezy? )
http://cdimage.ubuntu.com/kubuntu/daily-live/current/

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav corpus » lør 01.04.2006 20:50

. (eller punktum om du vil) betyr at .iso-filen opprettes i mappen du arbeider i.

. betyr "Denne mappen"
.. betyr "Mappen ett nivå opp"

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Alfred.Woodden » lør 01.04.2006 23:23

Apropos det å remastre en DVD. Er det ikke slik at en kan egendefinere den, legge til programmer, legge inn musikkfiler, og dokumenter, slik at det på en måte blir et mobilt OS, jeg kan slenge inn i DVD-spilleren på en hvilken som helst PPC-maskin?

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav olear » lør 01.04.2006 23:34

. i koden over betyr at alt som ligger i mappen foobar skal inkluderes i iso'et.

Du kan legge til/redigere hva du vil på DVD'en ja.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Alfred.Woodden » lør 01.04.2006 23:42

olear skrev:. i koden over betyr at alt som ligger i mappen foobar skal inkluderes i iso'et.

Du kan legge til/redigere hva du vil på DVD'en ja.


Takk for svar. Vet du forresten hvor jeg evt. kan legge til dokumenter og musikkfiler for at de skal dukke opp når DVD-en starter opp Ubuntu? Altså, i hvilken mappe i ISOet skal jeg legge filene?

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav corpus » lør 01.04.2006 23:54

olear skrev:. i koden over betyr at alt som ligger i mappen foobar skal inkluderes i iso'et.

Woops! Tenkte nok feil, jeg... :-!

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Alfred.Woodden » søn 02.04.2006 0:00

Olear, guiden for å remastre CD til DVD gjelder Macintoshs terminal? Av en eller annen grunn gjenkjenner den ikke kommandoen mkisofs.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav olear » søn 02.04.2006 2:34

Du spesifiserte ikke at du brukte OS X, kan dessverre ikke hjelpe deg med det.

Når det gjelder plassering av innhold så variere dette fra LiveCD til LiveCD. Studer innholdet av ISO'en så finner du sikkert ut hvordan ting fungerer.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav ak » søn 02.04.2006 2:55


Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav pil » søn 02.04.2006 12:26

Hei
Nå er ikke jeg så erfaren som noen av min forums venner her er ,men google't litt rundt etter mac linux distro (har en gammel imac selv) og fant mye stoff om distro og iso brenning, dette var i natt så noe er nok borte,men tenkte på ditt innlegg når jeg så at flere distro'r til mac kan lastes ned som DVD iso......

Live cd på DVD er ogå mulig, vet ikke om YDL kan lastes gratis ned, men den skal jo kjøre på det meste med DVD iso.

Skal sjekke virke iso jeg lastet ned i natt :-)


Per

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Alfred.Woodden » man 03.04.2006 0:09

pil skrev:Hei
Nå er ikke jeg så erfaren som noen av min forums venner her er ,men google't litt rundt etter mac linux distro (har en gammel imac selv) og fant mye stoff om distro og iso brenning, dette var i natt så noe er nok borte,men tenkte på ditt innlegg når jeg så at flere distro'r til mac kan lastes ned som DVD iso......

Live cd på DVD er ogå mulig, vet ikke om YDL kan lastes gratis ned, men den skal jo kjøre på det meste med DVD iso.

Skal sjekke virke iso jeg lastet ned i natt :-)


Per


Hei! Fikk lastet ned Ubuntu LiveCD-isoen, og klarte å brenne den over på en DVD. Alt virket veldig fint, og jeg fikk startet opp Ubuntu. Desverre viser det seg at Linux på PowerBook ikke er det beste alternativet til Mac Os X:

Styreflaten var alt for sensitiv, uansett hvordan jeg stilte inn musen i kontrolpanelet. PPPoE virket ikke overhodet, ettersom det ikke gikk an å føre inn brukernavn og passord noe sted!

Veldig synd igrunn, liker Linux veldig godt. Brukte det på den "gamle" maskinen min hjemme hos foreldrene mine. Ettersom jeg bestemte meg for å flytte på hybel, ønsket jeg ikke å ha et bråkete PC-Tower som holder meg våken natten lang, derfor falt valget på en laptop (PowerBook).

Nei, jeg hadde gladelig byttet Mac Os X mot linux, men desverre er overgangen blitt alt for stor for min del. Er blitt vant med Macen, så med mindre Linux har et alternativ til iPhoto, GarageBand, iTunes (med indeksering), Photoshop (har noen pluginer) og iWeb, itillegg til at det virker sømløst med Air Port Extreme og alle typer skrivere, hadde jeg lagt Mac Os X på hyllen med en gang. Er desverre blitt alt for vant med Mac. Ergerlig, altså!! :)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron