Avinstallere KDE i Ubuntu

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Avinstallere KDE i Ubuntu

Innleggav Steely_j » man 10.04.2006 3:00

hei, lurer på hvordan avinstalerer jeg KDE i ubuntu. liker bedre gnome og fluxbox, og trenger ikke kde, men vet ikke hvordan jeg skal avinstalere det. noe hjelp?
takker

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav ak » man 10.04.2006 3:39

Regner med at du kan velge GNOME når du logger inn som "session"?

Hvis du husker hvordan du installerte KDE så kan du gå i Synaptic og fjerne denne pakken. Avhengigheter skal gjøre at det meste andre som ble installert også fjernes. Du blir presentert med en liste du kan sjekke før det faktisk blir gjort.

Den vanligste måten å installere KDE på er å installere pakken som heter "kubuntu-desktop", så det er et godt sted å begynne.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Steely_j » man 10.04.2006 3:41

jeg instalerte kde i terminalen ikke som pakkevalg, så jeg vet ikke vilke pakker jeg skal fjærne.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Bo » man 10.04.2006 3:59

Steely_j skrev:jeg instalerte kde i terminalen ikke som pakkevalg, så jeg vet ikke vilke pakker jeg skal fjærne.

Synaptic er en grafisk frontend for apt-get.
Viss du ikke installerte kde fra source, men med apt-get install [kde-ett-eller-annet] så vil du finne det igjen i synaptic også. Prøv å fjerne kubuntu-desktop som ak skrev.

For å gjøre det i terminal:
Kode: Merk alt
apt-get remove kubuntu-desktop
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Steely_j » man 10.04.2006 4:04

tusen tusen tusen takk:D :-D :-D :-D lærte jeg noe nytt i dag oxo

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav moma » man 10.04.2006 7:32

Ble du skremt av denne nyheten?
http://kubuntu.de/

Samme nyhet på Ubuntuforums...

Man skulle tro at det finnes flere andre firmaer som er villige til å huse Kubuntu i tilfelle Canonical holder døren lukket.

Påskekrim vil jeg si.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Fjerne KDE

Innleggav datafeilen » man 10.04.2006 9:20

Heisan!

Ved å velge KUBUNTU.DESKTOP i synaptic så vil man IKKE fjerne KDE.
Dette er kun en liten fillefil med, så vidt jeg forstår, settinger for avhengigheter.
Jeg har fjernet KDE en gang før fra Ubuntu. Da gikk jeg inn i synaptic og fjernet alt som begynte med K(DE). Mener å huske at dette gikk sånn passe greit.
Men, synaptic fjerner IKKE avhengigheter. Mange misforstår dette, men fakta er at dersom du installerer program A og dette programmet trenger program B,C,D så vil synaptic når du fjerner program A, kun fjerne program A (ikke BCD) (Det er visstnok noe på gang som skal rette på dette, men tror ikke dette er fikset ennå - noen som har nyere info bør følge opp med et svar her..så vi alle blir orientert)

Mitt tips er altså:
Skal du fjerne avhengigheter bør du installere programmer via programmet
aptitude - en konsoll applikasjon som faktisk klarer å rydde opp etter seg.

Les mer om dette f.eks her :
http://ubuntu.wordpress.com/2005/09/30/ ... nstalling/

Jeg liker Linux, men å be om hjelp er ofte det samme som å spørre publikum i et spørreprogram på tv. Du vil alltid få noen som velger så svare, som egentlig ikke vet svaret og på den måten kan guide folk i feil retning. Du bør derfor alltid være litt skeptisk til svar du får - og prøve å få dette verifisert dersom konsekvensen av det du er i ferd med å gjøre kan bli store......

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav trondd » man 10.04.2006 9:21

Bo skrev:...

For å gjøre det i terminal:
Kode: Merk alt
apt-get remove kubuntu-desktop


Sist jeg sjekket så fjerner ikke apt-get avhengigheter, så hvis du fjerner kubuntu-desktop, så betyr det at du kun fjerner en såkalt "meta-pakke". Denne inneholder stort sett bare en liste av andre programmer og pakker som skal installeres. Hadde du derimot brukt aptitude, så hadde det ikke vært noe problem.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Bo » man 10.04.2006 11:37

Da lærte jeg også noe nytt i dag ;)
medlem i 221 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]