Packet Writing til CD-RW og DVD+RW media

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Packet Writing til CD-RW og DVD+RW media

Innleggav terjejh » lør 22.04.2006 21:04

Lurer på om noen har fått dvd+rw packet writing til å fungere godt under Linux? Dvs. med et program som formatterer overskrivbare CD-RW og DVD+RW media, slik at de kan brukes til lesing og skriving av filer som på uttakbar disk(ett) media.
For noen tid tilbake prøvde jeg dvd+rw tools (kommandobasert) uten egentlig å få det til å virke. Det kan ha blitt bedre nå.

Nå er jeg rimelig lei av å reboote til Win2k for å bruke medfølgende Veritas DLA for packet writing (og ellers RecordNow DX brennerprogram). Men jeg skal innrømme at DLA fungerer integrert og svært brukervennlig med min HP DVD Writer. Bare å høyreklikke på CD/DVD disken for formattering og ellers drag&drop mm. av filer med WinExplorer.
Skulle ønske noe tilsvarende GUI basert for Linux snart, inklusice standard kommandolinje grensesnitt fra terminal. Finnes det? K3b, X-CD-Roast, NeroLinux el.a.?

Her noen aktuelle url'er som referanser til temaet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Packet_writing
http://www.raoul.shacknet.nu/2005/11/10 ... drw-media/
http://fy.chalmers.se/~appro/linux/DVD+RW/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav terjejh » søn 23.04.2006 13:33

Tillegg:
Prøvde å (hurtig)formattere en ny DVD+RW disk i HP DVD Writer med K3b på SuSE 10.0
Av en eller annen grunn syntes denne etterpå å oppvise 1,2 GB kapasitet istedenfor ca. 4,2 GB nto som det skal bli. Jeg fikk heller ikke lagt inn fil på denne disken med Konqueror (ikke ulikt tidligere forsøk med dwd+rw tools).

K3b formatteringen virket noe merkelig underveis ved å løse ut og sette inn disken igjen, og syntes å avslutte vel raskt. Riktignok kom en melding om at dette skulle man ikke bry seg om...
Andre erfaringer med K3b formatteringen av DVDRW medier, og om det ikke skal fungerer å kopiere inn filer på disse etterpå (packet writing)?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav KMJ » søn 23.04.2006 15:12

terjejh skrev:Tillegg:

Andre erfaringer med K3b formatteringen av DVDRW medier, og om det ikke skal fungerer å kopiere inn filer på disse etterpå (packet writing)?


Skal du bruke packet writing lønner det seg nok å benytte comandolinje verktøyene som følger med packet writing. Formatering og laging av filsystem. Tror ikke K3B egentlig er beregnet for formatering, har aldri sett referanser til å sette blanke filsystem i den i alle fall.

Når det gjelder packet writing er det en stund siden jeg prøvde det sist(ca 2003-4), men det var ganske greit på en den gang ny CD-writer. Et tips kan være å oppdatere firmware på DVDRW spilleren din(gjøres på eget ansvar, kan gjøre spilleren ubrukelig), sjekk hjemesiden ti produsenten. Min MSI CDRW har hatt flere oppdateringer.

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Innleggav terjejh » søn 23.04.2006 16:11

Takk for tilbakemeldingen. Her et par foreløpige kommentarer slik jeg ser det:
Ut fra de referansene jeg viste til, synes det som om to forskjellige verktøy benyttes for hhv CDRW og DVDRW medier, dvs. cdrwtools (el. cdrtools) og dvd+rw tools respektive. CDRW vil derfor kunne fungere uten at DVDRW gjør det, såvidt jeg tolker dette. Også angående K3b vil jeg referere et par Q&A avsnitt fra dvd+rw tools referansen fra Chalmers:

Q. Do I still need cdrtools?
A. Yes. It should be explicitly noted that growisofs is a front-end to mkisofs, i.e. invokes mkisofs to perform the actual ISO9660 file system layout. Secondly, the DVD burners available on the market can burn even CD-R[W] media and cdrecord is the tool for this job [and this job only].

Q. Is there a GUI front-end available for dvd+rw-tools?
A. K3b, version 0.10 and later, and nautilus-cd-burner, version 0.5.1 and later, are both hiding growisofs behind their pretty buttons and menus:-) Keep in mind that those are not directly related to dvd+rw-tools development effort and GUI users should turn elsewhere for end-user support. Oh! dvd+rw-tools 5.10.x is a minimum requirement for GUI frontends...

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav KMJ » søn 23.04.2006 16:55

terjejh skrev:Takk for tilbakemeldingen. Her et par foreløpige kommentarer slik jeg ser det:
Ut fra de referansene jeg viste til, synes det som om to forskjellige verktøy benyttes for hhv CDRW og DVDRW medier, dvs. cdrwtools (el. cdrtools) og dvd+rw tools respektive.

Q. Do I still need cdrtools?
A. Yes. It should be explicitly noted that growisofs is a front-end to mkisofs, i.e. invokes mkisofs to perform the actual ISO9660 file system layout.


Husker ikke sikkert hva verktøyene heter, men de du skal bruke er spesielle for packet writing. For eksempel skal du ikke bruke growisofs og mkisofs, da disse er for å lage ISO9660 file system. Ska du lage pakkedvd/cd må du formatere dem med UDF filsystem.

Det er en stund siden sist jeg prøvde de greiene der, så jeg husker ikke nøyaktigheter :-(

Du bør sjekke mailinglista for pakket writing, arkivet av list ligger hos Suse. Tenker alle dine spørsmål er besvart der, mulig du må leite litt......:-)
http://lists.suse.com/archive/packet-writing/

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Innleggav terjejh » søn 23.04.2006 17:27

KMJ skrev:Husker ikke sikkert hva verktøyene heter, men de du skal bruke er spesielle for packet writing. For eksempel skal du ikke bruke growisofs og mkisofs, da disse er for å lage ISO9660 file system. Ska du lage pakkedvd/cd må du formatere dem med UDF filsystem.

Det er en stund siden sist jeg prøvde de greiene der, så jeg husker ikke nøyaktigheter :-(


Ja, jeg skulle heller referert fra min andre referanse istedenfor som viser kommandoene :;

Preparing CDRW media for packet writing
Before you can mount your CDRW disc and use it like a diskette, you have to prepare it for packet writing. This includes blanking, formatting and creating the UDF structure on it. The recommended way of doing this is to use cdrwtool’s quick setup (-q) option. As root type:
# cdrwtool -d /dev/hdc -q -t 10

To format a DVD-RW medium:
dvd+rw-format (part of dvd+rw-tools) for this.
# dvd+rw-format -force=full /dev/hdc

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]