ALSA-problemer med SDL

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

ALSA-problemer med SDL

Innleggav jtopland » man 01.05.2006 13:50

Har en ny Toshiba bærbar PC med følgende lydkort:
Kode: Merk alt
root@topland:/home/jostein# lspci | grep audio
0000:00:1e.2 Multimedia audio controller: Intel Corp. 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) AC'97 Audio Controller (rev 03)

Kortet støtter ikke MUXing. Jeg bruker da ALSA-drivere til å spille flere lyder samtidig. Men med SDL-spill, slik som f.eks. Frozen Bubble, klarer jeg ikke å spille lyd samtidig med andre programmer som bruker ALSA-drivere. Hvilken lyddriver bruker SDL? Hvordan ser jeg hvilken lyddriver et program bruker?

Det blir også problematisk med SDL-spillet OpenTTD. Får ikke til å spille lyd fra spillet samtidig med timidity-musikk.

Må jeg kompilere SDL med ALSA-støtte? Måtte nemlig det med MPlayer.

Bruker Ubuntu 5.10, og default-output-sink er satt til ALSA.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav ak » ons 03.05.2006 7:18

SDL_AUDIODRIVER er environment variablen som kontrollerer dette (tror jeg) "alsa", "esd" og "artsd" er lovlige verdier.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav fiksve » fre 05.05.2006 0:31

Har koda masse SDL applikasjoner med samme lydkort (Litt eldre toshiba laptop)...funker fett :)

For å benytte alsa i sdl skal du ikke trenge noe annet enn alsa driver til lydkortet, og alsapakken til SDL. Mulig at du mangler sistnevnte, isåfall skal 'apt-cache search libsdl' liste opp en haug med sdl pakker, deriblant en som heter noe sånt som 'libsdl-alsa-1.2' (Har aldri brukt ubuntu, men mener å huske at det het noe slikt i debian)
medlem i 235 måneder
 

Innleggav jtopland » fre 05.05.2006 1:47

For å benytte alsa i sdl skal du ikke trenge noe annet enn alsa driver til lydkortet, og alsapakken til SDL. Mulig at du mangler sistnevnte, isåfall skal 'apt-cache search libsdl' liste opp en haug med sdl pakker, deriblant en som heter noe sånt som 'libsdl-alsa-1.2' (Har aldri brukt ubuntu, men mener å huske at det het noe slikt i debian)


Det fungerer! Hadde oss-drivere tidligere. Nå kan jeg endelig spille annen lyd samtidig med sdl. Slapp også å rekompilere. :-)

Tusen hjertelig takk! :-)

ak: prøvde med den variabelen tidligere, men da fikk jeg ingen lyd. Takk allikevel.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere