KDE kræsjer. De fleste kde-programmene i min debian unstable

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

KDE kræsjer. De fleste kde-programmene i min debian unstable

Innleggav zypres » ons 24.05.2006 15:14

Hei.

Jeg sliter veldig.
Den siste uka har KDE-programmene kræsjet på tur.
Det virker som det er scrollbaren til høyre som er skyld i dette.
Når jeg blar ned i konqueror dør den, og debug-loggen kræsjer denne
også om det blir for mye informasjon, slik at den automatisk må scrolle nedover (eller gjøre scrolletingen mindre).
Dette skjer på de fleste KDE-programmer, og nå får jeg ikke åpnet AmaroK engang.
Jeg vet det kan være min feil, siden jeg kjører unstable debian, men det skal vel ikke være så ille?

Har prøvd å lete etter bugs med navn: scrollbar o.l. hos kde, men fant ikke noe.

Ting jeg tror det kan være:
Temaet eller noe (selv om jeg har prøvd å bytte)
liten plass på disk (men har alltid over 1 gb ledig plass)

Fikk en output fra amarok sin kræsh:

Kode: Merk alt
Denne sporloggen ser ut til å være ubrukelig.
Dette er trolig fordi programpakkene er bygget på en måte som gjør at brukbare logger ikke kan lages, eller programstakken var alvorlig skadet i krasjet.

(no debugging symbols found)
Using host libthread_db library "/lib/tls/i686/cmov/libthread_db.so.1".
(no debugging symbols found)
0xffffe410 in __kernel_vsyscall ()
#0  0xffffe410 in __kernel_vsyscall ()
#1  0xa6997bb6 in ?? ()
#2  0x00000000 in ?? ()
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Skrot » ons 24.05.2006 19:53

Dersom du nylig har oppgradert kan det være at Debian sine pakker ikke er helt i vater. Du kan prøve å:

a) Lage en ny bruker på systemet, starte KDE og se om problemet fortsatt er der.
b) Flytte ~/.kde til ~/.kde-backup, så starte KDE opp igjen og sjekke om problemet fortsatt er der.

Disse to metodene gjør i prinsippet det samme. Merk at ~/.kde er der all KDE-spesifik data som konfigurasjonsfiler o.l lagres. Ikke slett denne, bare flytt den midlertidig og flytt den tilbake igjen dersom dette ikke løste problemet.
medlem i 219 måneder
 

takk, men forsatt teit

Innleggav zypres » tor 25.05.2006 15:49

takk, fikk ny bruker, og konqueror funket litt lengre enn sist.
Men amarok kommer jeg fortsatt ikke inn på,
nå fikk jeg denne loggen fra konqueror:
Kode: Merk alt
(no debugging symbols found)
Using host libthread_db library "/lib/tls/i686/cmov/libthread_db.so.1".
(no debugging symbols found)

(no debugging symbols found)
[Thread debugging using libthread_db enabled]
[New Thread -1500789056 (LWP 5514)]
(no debugging symbols found)

(no debugging symbols found)
[KCrash handler]
#6  0x00000001 in ?? ()
#7  0xa61b34ff in non-virtual thunk to DOM::HTMLObjectBaseElementImpl::~HTMLObjectBaseElementImpl() () from /usr/lib/libkhtml.so.4
#8  0x085cc708 in ?? ()
#9  0x085c389c in ?? ()
#10 0xafc849f8 in ?? ()
#11 0xa63540cc in ?? () from /usr/lib/libkhtml.so.4
#12 0x085c3c1c in ?? ()
#13 0x08bbd510 in ?? ()
#14 0xafc84a08 in ?? ()
#15 0xa61b35a5 in non-virtual thunk to DOM::HTMLObjectBaseElementImpl::~HTMLObjectBaseElementImpl() () from /usr/lib/libkhtml.so.4
#16 0x085c3c1c in ?? ()
#17 0x085c389c in ?? ()
#18 0x00000000 in ?? ()


og samme som sist i amarok.

Kan det være noe med _kernel-vsyscall? hva nå det er? :-)
medlem i 223 måneder
 

Innleggav thorak » lør 27.05.2006 13:45

Du har tydeligvis problemer med glibc, en av de mest sentrale komponentene i ett linux-system. Har du utført en større oppgradering i det siste?

Dette skal i utgangspunktet ikke skje, men kan forekomme f.eks. når man blander pakker fra forskjellige repositorier, kompilert med forskjellige versjoner av system-bibliotek.

Veldig usikker på hva jeg vil anbefale deg, men tror jeg ville prøvd å opp/nedgradere kde, heller enn å ned/oppgradere systemet. Det desidert mest sikre er å foreta en reinnstallasjon, sørg ihvertfall for å ta backup av viktige data, du har i øyeblikket ett ustabilt system.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

flott

Innleggav zypres » søn 28.05.2006 13:15

Flott, nå føler jeg at jeg begynner å komme nærmere en løsning.
Ja, jeg skal reinstallere på nytt, men venter til Dapper er klar.
Og jeg hadde kjørt en apt-get upgrade som jeg tror gjorde noe galt.

Nå ønsker jeg sårt å få opp Amarok, og det er litt flaut å si til venner at
jeg har herpa linuxen min:-)

Glibc hadde jeg visstnok ikke, så jeg apt-get installerte det.
Jeg kjører unstable og 3.5.2 av KDE.
Hvordan foreslår dere at jeg løser dette, uten for mye arbeid?

Kan godt tenke meg en nyere versjon av KDE om det kan funke, bare det ikke er masse vanskelig kompillering.

takk for all hjelp, gjerne forklar hvordan dere fant/finner frem til ting..
medlem i 223 måneder
 

Innleggav thorak » søn 28.05.2006 14:25

Til en annen gang: vær forsiktig med å innstallere system-komponenter: i disse tilfellene er det svært viktig å holde tunga helt rett i munnen, spesiellt gjelder dette glibc (og gcc/stdlibc++), hvis du gjør noe galt med disse (innstallerer en versjon som ikke matcher 100% med det resten av programvaren forventer å finne) risikerer du å sitte igjen med ett system som ikke funker i det hele tatt.

Det er nesten utenkelig at du ikke hadde glibc: eneste andre mulighet er at du har dietlibc eller uclibc innstallert, men det tviler jeg sterkt på (og ett C bibliotek må du ha).

Må muligens moderere meg litt, det er ikke sikkert du har ett ustabilt system, men du har i det minste ett problem mellom glibc og kde. Prøv som sagt å opp/nedgradere kde (og pakker som kde er avhengig av, som f.eks. qt), og se om det fikser biffen. Er ikke vant med debian, men dere innstallerer kde prekompilert, right?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav zypres » søn 28.05.2006 16:20

hehe, er ikke helt forsiktig nei... skjønner ikke så mye ennå.... :-)

Jeg lette i synaptic og kpackage og fant ikke glibc, så fikk lagt inn det, hva nå det betydde...

Det stemmer jeg har et ustabilt system, men prøver å lære meg linux, så da å kjøre stable kunne ikke lært meg så mye.

Men, har prøvd å søke rundtomkring; hvordan oppgraderer jeg KDE (og eller qt) Vil helst ha en nyere, men vet ikke om det er mulig.
medlem i 223 måneder
 

Innleggav ak » søn 28.05.2006 19:40

zypres skrev: Det stemmer jeg har et ustabilt system, men prøver å lære meg linux, så da å kjøre stable kunne ikke lært meg så mye.


Dette er helt feil. Unstable inkluderer problemer som må rettes i kode, ikke konfigurasjon, og som ikke kan løses av vanlige brukere. Du lærer ikke noe spesielt av dette og det er mye vanskeligere å hjelpe deg.

Hold deg til stable, eller i det minste beta-versjoner.

Hvis du skal lære mye så installer Gentoo eller Slackware manuelt, ikke bruk grafiske installasjonsverktøy.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron