Er fluxbox et skrivebordsmiljø?

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Innleggav nux » søn 18.06.2006 19:45

Ok. Men jeg trenger ikke det programmet lenger.

Kan noen hjelpe meg og svare på det andre jeg spurte om. Kan jeg innstallere GUI via livecd'en til serverinnstallasjonen på hardisken?

Kan dere vise meg hvilke kompnenter i tillegg til fluxbox jeg må legge til uten at GUI'et bli for tungt?

Hvis ikke det går kan dere vise meg hvordan jeg legger inn fluxbox og andre nødvendige komponenter når kommer til GUI via kommandolinja?

Mvh. Thomas.

Nå vil jeg bare teste ut Fluxbox med xubuntu. Prøve å finne andre maskiner i nettverket ol.
medlem i 214 måneder
 

Innleggav nux » man 19.06.2006 15:39

Har nå innstallert FLuxbox og valgt det i sessions. Fikk til å legge inn XFCE også. Men toobaren er veldig begrenset. Ingen program ligger der. Må jeg legge til gdm eller kdm eller tilsvarende for å få program?

Fant ikke noen program til å finne andre mapper på windows maskiner på nettverket i xfce. Derfor ville jeg se om jeg fant et slikt program i fluxbox.

Er det noen som kan hjelpe meg?
medlem i 214 måneder
 

Innleggav olear » man 19.06.2006 15:46

GDM/KDM er for å logge inn grafisk, har ikke noe med programmer å gjøre. Filbehandleren til XFCE er veldig basic, støtter enkel filbehandling. Filbehandlere som støtter SAMBA er Nautilus (GNOME) og Konqueror (KDE).

Man kan mounte SAMBA-delinger i kommandolinjen slik: mount //IP/deling /en/mappe/på/din/maskin.

BTW: Høyreklikk i XFCE for å få opp meny (med programmer).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav nux » man 19.06.2006 18:01

Ok. Det er når jeg er i Fluxbox menyene er mangelfulle. Virker som jeg mangler noe for å få det til å bli et skrivebordsmiljø ut av det.

Kan du hjelpe meg angående dette? Og må jeg innstallere gnome eller KDE for å få tilgang til disse filbehandlerne? Da forsvinner vel kanskje vitsen med lettvekts vindusbehandler litt?

Mvh.
medlem i 214 måneder
 

Innleggav olear » man 19.06.2006 18:15

Skal du kjøre fult skrivebordløsning på en så dårlig maskin må du prioritere. Man får dessverre ikke alt. Selv om du bruker Fluxbox så krever fremdeles programmene like mye ressurser (men du har mer til overs en om du brukte en DE).

Hvis du trenger et skrivebord installerer du ROX-Filer, denne gir deg skrivebord med ikoner og en filbehandler (men den er ikke perfekt, den støtter f,eks ikke SAMBA). En annen filbehandler du kan bruke er Thunar (krever mer en ROX), men denne er fremdeles i helt ferdig og har sine mangler. Nautilus og Konqueror er såklart det beste alternativet, men krever sitt. Tror du _kanskje_ greier å bruke Konqueror, men ikke ha for store håp.

Hvis du sier spesifikt hva du skal bruke maskinen din til kan jeg sikker komme med noen tips ang. programvare som skal kjøre ok på maskinen.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav nux » man 19.06.2006 18:33

Målet er å nå den fra min windows laptop og kopiere filer fra den over til laptopen. Tenkte også at jeg kunne lære litt å sette opp Fluxbox med tilsvarende komponenter på "veien".

Etter det tenker jeg å formatere disken og legge inn openBSD på den å bruke den som brannmur. Da lærer jeg meg også litt BSD..

Du har jo deltatt i tråden min angående dette på BSD/UNIX forumet på diskusjon.no :)
medlem i 214 måneder
 

Innleggav olear » man 19.06.2006 19:38

Glemmer fort ;)

Det enkleste er å lage en deling på maskinen som har Windows.

F.eks:
La oss si IP'en til Windowsmaskinen er 10.0.0.10 og delingen heter deling.

Installer SAMBA på Ubuntumaskinen, lag en mappe i f.eks /media/ som heter deling (mkdir /media/deling). Mount så delingen slik: mount //10.0.0.10/deling /media/deling

Du kan nå bruke f.eks MC til å kopiere det du skal ta backup av til /media/deling.

Slå to fluer i en smekk, installer X og Fluxbox i OpenBSD :) (såklart ikke hvis brannmuren er kritisk)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav nux » man 19.06.2006 20:05

Ok. Jeg kan vel lære meg å style fluxbox slik det blir gjort på mange av screenshotene i Screenshot av Desktop-tråden.

Men jeg trodde ikke at man måtte ha SAMBA innstallert for å nå filer eller mapper på windowsmaskiner. Trodde det bare var hvis man skal nå mapper og filer som ligger på linuxbokser fra Windows pc'er.

Men jeg tror jeg bare kopierer over med USB-pennen.. Er jo Gateway jeg skal bruke boksen til. Triksing i Fluxbox kan jeg gjøre når jeg har lagt inn *buntu i Dualboot på laptopen når jeg får mer diskplass.

Vet ikke om det er kristisk da jeg skal bruke gateway'en til klientene til meg selv om mine familiemedlemmer, samt lære *BSD. Har en Dlink 624 ruter fra før av.
medlem i 214 måneder
 

Innleggav nux » tir 20.06.2006 15:27

Da jeg fikk maskinen var det Windows 98 SE på den. La merke til at driverstøtten er mye bedre på xubuntu. USB-pinner og nettverkskort fungerte out of the box.

Nå har jeg innstallert Konquerer, og det går faktisk ikke så tregt.

Jeg syns det virker som ting kjøre like tregt/raskt som på Win 98 SE.

Er ikke slik at det virker som at ingenting skjer eller at det står stille :)
medlem i 214 måneder
 

Forrige

Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]