Fra OGG til MP3?

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Fra OGG til MP3?

Innleggav BioTech » tir 20.06.2006 7:44

Jeg kan ikke skryte av at jeg har vært borti formatet "OGG" før, og fikk ikke lyst til å bli så mer bekjent med det etter at jeg fant ut MP3 spilleren min ikke støtter dette formatet, i tillegg til mange andre MP3 spillere og audio/media spillere heller ikke gjør. Så kan noen fortelle meg hvordan jeg kan konvertere fra OGG til MP3 og hvorfor Sound Juicer CD Ripper ikke kan rippe CD'ene mine til WAV format - 'kunne ikke sette sammen rør' er visst årsaken til det.

På forhånd takk!

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav nc » tir 20.06.2006 8:30

En måte å konvertere fra ogg til mp3 er å bruke "oggdec" kommandoen for å få det til rå-format, og deretter "lame" til å få det til mp3. Finnes helt sikkert et verktøy for å gjøre dette direkte også, men det er ikke meg bekjent.

Jeg anbefaler deg heller å legge inn CD-platene dine på nytt, og gå direkte til mp3. Å konvertere fra ett lossy-format til et annet gjør at du får enda dårligere lydkvalitet, alt avhengig av hvilken bitrate du velger selvsagt.

Grunnen til at ogg er dårlig støttet er pga at det ikke er et stort og kommersielt firma som står bak, og kan "backe" det opp. Og selv om det på papiret gir bedre kvalitet på lavere diskplass, så er det så små mengder data at Ola Nordman, eller Frank Verdensboer ikke bryr seg noe særlig om det, og heller bruker mp3 eller wma pga at disse er bedre støttet. Dermed har man en "ond" sirkel igang.

Men jeg har sett at flere og flere DVD-spillere og MP3-spillere også har begynt å støtte ogg! :-) Flac har jeg også sett begynt å bli støttet av diverse.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav BioTech » tir 20.06.2006 8:34

Vet du om noen program som kan gjøre dette for meg, slik at jeg med en gang kan rippe fra CD til MP3/WAV format? Jeg er enda såpass fersk i Linux at kommandoer og slikt er litt for komplisert for meg. Selvom jeg stadig prøver å lære.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Fatman » tir 20.06.2006 8:51

Nå er det en god stund siden jeg "rippet" CD plater.

Men på den tiden brukte jeg cdparanoia ( er sikker på at du finner programmet i pakkesystemet du bruker på din distro, om den ikke er installert alt.)

Cdparanoia konverterer CD'en til WAV filer.

Disse WAV filene kan du konvertere/komprimere til MP3 ved hjelp av lame (samme gjelder her ved installasjon)

Dersom du er tilhenger av GUI; så mener jeg du kan finne en frontend som heter Grip.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Konvertere OGG til MP3

Innleggav metacrawler » tir 20.06.2006 10:09

Halla,
kanskje du finner hjelp her:

http://linux1.no/forum/viewtopic.php?t=2641

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav cybercoin » tir 20.06.2006 13:38

Det går fint å rippa direkte til mp3 med Sound-Juicer. Du må riktignok ha lame innstallert. Det er ein del av BUMPS som du finner her du må antageligvis registrera deg hos ubuntuforums.org for å lasta ned, men det er vel like greit.

Det står i Help manualen til Sound-Juicer korleis du får lame til å funke.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav BioTech » tir 20.06.2006 17:09

metacrawler skrev:Halla,
kanskje du finner hjelp her:

http://linux1.no/forum/viewtopic.php?t=2641


Det var vel hjelp til en som bruker Mandriva? Jeg har SuSE 10.1



cybercoin skrev:Det går fint å rippa direkte til mp3 med Sound-Juicer. Du må riktignok ha lame innstallert. Det er ein del av BUMPS som du finner her du må antageligvis registrera deg hos ubuntuforums.org for å lasta ned, men det er vel like greit.

Det står i Help manualen til Sound-Juicer korleis du får lame til å funke.


Og det var til de som har Ubuntu?

Når jeg prøver og rippe fra Sound Juicer, over til WAV, kommer denne beskjeden opp: "Sound Juicer kunne ikke hente ut denne CDen. Årsak: Kunne ikke sette sammen rør"

Skal sjekke ut CDParanoia!

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav linux » tir 20.06.2006 18:59

grip synes jeg fungerer godt..

Erfaren
medlem i 216 måneder
 

Innleggav thorak » tir 20.06.2006 20:11

@biotech: De samme programmene er tilgjengelige for alle distroer (mer eller mindre), forskjellen ligger bare i hvor lett det er å få dem innstallert. Merk at pakkenavn nok kan variere noe mellom distroer, men hvis du søker etter noen av de programmene du har fått foreslått, evnt. legger til noen pakkebrønner (repositories), så vil jeg tro at du langt på vei er i mål.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav BioTech » tir 20.06.2006 22:34

Jeg ripper fint med Grip nå, fant den på CD 2 til SuSE 10.1 CD'ene jeg lastet ned for å installere SuSE med - brukte CD-rom som installasjonskilde i Yast sammens med URL'ene som blei oppgitt i The Jem Report. Men annen ting jeg da lurer på, hvilken effekt har kodingen, den sto på OGG-encode, men jeg satt den på MP3-encode. Gir det fatale utslag, eller drastiske forandringer? Og hvor er destinasjonsmappen for sangene jeg ripper?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]