Beryl + ATI 200M [gitt opp]

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Beryl + ATI 200M [gitt opp]

Innleggav Draemora » tir 31.07.2007 18:47

Jeg har prøvd å installere beryl på Ubuntu, men jeg får det aldri skikkelig til. Forrige gang prøvde jeg denne, men det oppsette funker dårligere enn det jeg har nå. Men jeg fikk beryl til å fungere, problemet var at skjermen ble hvit! Men det var 3d effekter når jeg byttet skrivebord, men ganske bortkastet når jeg ikke så hva som var på skjermen. I tillegg kjører Xmoto helt utrolig tregt med dette oppsettet.
Det eneste som ikke gikk ifølge howtoen var direct rendering: no, men med det jeg hadde ga ja, men da funker ikke beryl i det hele tatt, jeg får ikke brukt den som vindubehandler i det hele tatt, den bare bytter tilbake til metacity.
lspci | grep ati ga:
Kode: Merk alt
01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc ATI Radeon XPRESS 200M 5955 (PCIE)

Noen som har noen forslag?
Sist endret av Draemora den tir 31.07.2007 23:19, endret 1 gang
medlem i 202 måneder
 

Innleggav ak » tir 31.07.2007 19:04

Hei, ser ut som om skjermkortet ditt er et litt sært tilfelle.

Har du prøvd http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=341149 ?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Draemora » tir 31.07.2007 22:04

Prøvde den, og jeg fikk en feilmelding jeg har fått før. Når jeg prøvde å starte beryl kom denne (som er ny):
Kode: Merk alt
Detected xserver                                : XGL

Checking Display :1.0 ...

Checking for XComposite extension               : passed (v0.3)
Checking for XDamage extension                  : passed
Checking for RandR extension                    : passed
Checking for XSync extension                    : passed

beryl: GLX_EXT_texture_from_pixmap is missing
beryl: Using non-tfp mode
beryl: GLX_SGIX_fbconfig is missing
beryl: Failed to manage screen: 0
beryl: No manageable screens found on display :1.0

Når jeg prøvde fglrxinfo får jeg denne (som jeg her fått før):
Kode: Merk alt
display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: RADEON XPRESS Series
OpenGL version string: 2.0.6334 (8.34.8)

Så det virker som problemet er driveren til kortet. Jeg tror nesten at den ikke fikser skjermen, men jeg aner egentlig ikke. Akkurat nå tror jeg det er mer problemer med å få dette til, jeg har prøvd mange forskjellige metoder uten noe hell, og jeg gjetter at det er driveren fra ATI som er problemet, og når jeg prøver å bruke noe annet, blir resultatet dårligere... Også mistenker jeg at skjermkortet mitt ikke er så utbredt at ATi har noen planer om å utbedre støtten for det....
medlem i 202 måneder
 

Innleggav ak » tir 31.07.2007 22:13

Mulig den linker til feil libgl... sjekk om du kan gjøre noe ala følgende for ditt system:

http://blog.micampe.it/articles/2006/02 ... rom_pixmap

Det andre som bekymrer meg litt er at du kjører 64 bit. Dette er sånn typisk feil som kan oppstå med 64 bit biblioteker som ingen med 32 bit system merker noe til, og så sitter man ganske ensom og alene.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Draemora » tir 31.07.2007 22:21

Jeg vet det, det var raskt og lite gjennomtenkt... Men jeg tenker meg at jeg bytter vekk det når jeg finner ut at jeg har laga nok rot, så får jeg bruke denne omgangen til å bare lære meg å bruke greiene effektivt. Men jeg angrer bittert på at jeg kjørte 64 bit uten å tenke meg om, men jeg orka ikke rote meg gjennom det en gang til, siden jeg rota det til ett par ganger, jeg endte faktisk opp med å formatere pc'en 3 ganger på 3 dager, min egen skyld, men frustrerende.
Så, ja, jeg skal bytte til 32 bit, vil bare sette meg inn i det først.
Jeg så forresten på artikkelen, og det stod at det ble ustabilt og brukte mye CPU, så jeg tror jeg står over. Er ikke så veldig viktig for meg egentlig, jeg ble bare så frustrert over at alt jeg prøvde bare gikk i dass eller gjorde ting verre!
EDIT:
Takker for all hjelp, men jeg tror jeg lar det ligge og bruker metacity for øyeblikket, får se om jeg prøver igjen hvis jeg bytter til 32b..
medlem i 202 måneder
 

Innleggav Gaupa » tor 23.08.2007 18:23

Jeg har nøyaktig samme kort (ATI Radeon XPRESS 200M 5955) på min HP Pavillion dv8000. Jeg ønsker 3D-grafikk, men ser at dette er et problemkort, bl.a. her hvor det står: 2D Acceleration Only * Xpress 200M Northbridge integrated GPUs.
Finnes det alternativer? Skal jeg prøve beryl, eller skal jeg like godt gi opp med en gang? :'(

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Innleggav ak » tor 23.08.2007 18:41

Hvis du kjører 32 bits Ubuntu har du ihvertfall en bedre sjanse enn Draemora, men det er sjelden gøy å kombinere eksperimentell programvare med en driver som er kjent for å være vrien.

Den HowToForge artikkelen diskuterer, såvidt jeg kan se, kun ATI / Radeon driveren, som er den frie. På nyere kort må man bruke den proprietære fglrx (som ofte er litt krunglete å installere) for å få 3D støtte.

Anbefaler at du i første omgang prøver å få til fglrx driveren og når du har kommet så langt ser du videre på compiz (eller beryl)

https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI
eller
http://www.albertomilone.com/nvidia_scripts1.html
(siste har jeg ikke testet selv, men den får gode skussmål)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Gaupa » tor 23.08.2007 19:12

Da er fglrx-driveren installert. Hvor "bra" er denne driveren, eventuelt hvilke forandringer skjedde? Jeg ser jeg har ATI kontrollpanel. :-D

Hva med denne guiden?

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Innleggav ak » tor 23.08.2007 19:40

Den gir deg OpenGL støtte, dvs. 3D aksellerasjon. Utgjør omtrent ikke forskjell til vanlig bruk.

Den veiledningen ser bedre ut enn alt jeg fant i farta :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Gaupa » tor 23.08.2007 20:28

Kan du gi en kort forklaring på hva beryl og compiz er, og hva det gir meg?

Det ser ut som de fleste guider er tilpasset Ubuntu, kanskje jeg likegodt skifter. Ting går visst litt lettere der.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Innleggav rogerrus » tor 23.08.2007 20:30

For å se hva det er kan du ganske enkelt benytte youtube og søke på det der. Da får du se noen heftige 3d desktoper.
Som er det beryl og compiz er.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav ak » tor 23.08.2007 20:33

Visste ikke at du ikke brukte Ubuntu, jeg antok det siden du fortsatt på denne tråden. Oppdater profilen din med hva du bruker.

Compiz / Beryl kommer mer inn i neste generasjon av distribusjoner, dvs. Ubuntu Gutsy, Fedora 8 og SUSE 10.3.

Det som er inkludert i dagens (compiz) er litt puslete i forhold til det du ser på Youtube.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Beryl + ATI 200M [gitt opp]

Innleggav Draemora » man 17.03.2008 21:46

Det virker som om dette kortet er nå støttet i den nyeste driveren fra ATI. Hvis du bruker envy skal v0.9.10 ordne 3D støtte automagisk. Er ikke sikker på driver versjonen, noen kan kanskje hjelpe til med det.
medlem i 202 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron