Azureus sluttet å virke

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Azureus sluttet å virke

Innleggav ennse » fre 18.01.2008 20:48

Sånn helt ut av det blå ville ikke azureus starte lenger. Eneste snodige som skjedde mellom nå og sist gang det funket var en liten krasj jeg hadde i stad (skjedd etpar ganger før): PLUTSELIG er det akkurat som om jeg har trykket ctrl+alt+bckspace "running local boot scripts... etc." og så ble det svart.

Virker dog ikke som noe annet enn Azureus er 'ødelagt'. Har prøvd å reinstallere, men når jge starter i terminal får jeg fortsatt:

Kode: Merk alt
ennse@ennse-laptop:~$ azureus
Looking for and picking a preferred Java runtime
Use environment AZUREUS_JAVA to override
Using Java: /usr/lib/jvm/java-6-sun/jre/bin/java
changeLocale: *Default Language* != English (United States). Searching without country..
changeLocale: Searching for language English in *any* country..
changeLocale: no message properties for Locale 'English (United States)' (en_US), using 'English (default)'
The program 'SWT' received an X Window System error.
This probably reflects a bug in the program.
The error was 'BadAlloc (insufficient resources for operation)'.
  (Details: serial 358 error_code 11 request_code 148 minor_code 5)
  (Note to programmers: normally, X errors are reported asynchronously;
   that is, you will receive the error a while after causing it.
   To debug your program, run it with the --sync command line
   option to change this behavior. You can then get a meaningful
   backtrace from your debugger if you break on the gdk_x_error() function.)


Hva kan dette være?
medlem i 211 måneder
 

Re: Azureus sluttet å virke

Innleggav omaha » fre 18.01.2008 22:44

Hei,

Hvilken Distro bruker du?

Opplevde det samme i dag med VLC (etter å ha foretatt oppdateringer av Ubuntu 7.10_386).....

Feilmeldingen ser mistenkelig identisk ut. I tillegg får jeg feilmeldinger når jeg skal streame fra f.eks NRK TV...
medlem i 205 måneder
 

Re: Azureus sluttet å virke

Innleggav ennse » lør 19.01.2008 17:05

Ubuntu 7.10 her og. Vlc er visst også berørt :O Hva kan dette være?

Kode: Merk alt
ennse@ennse-laptop:~$ vlc
VLC media player 0.8.6c Janus
The program '.' received an X Window System error.
This probably reflects a bug in the program.
The error was 'BadAlloc (insufficient resources for operation)'.
  (Details: serial 477 error_code 11 request_code 148 minor_code 5)
  (Note to programmers: normally, X errors are reported asynchronously;
   that is, you will receive the error a while after causing it.
   To debug your program, run it with the --sync command line
   option to change this behavior. You can then get a meaningful
   backtrace from your debugger if you break on the gdk_x_error() function.)
ennse@ennse-laptop:~$


EDIT: mens jeg skrev forrige post dukka det opp to oppdateringer, x-server-relaterte. Prøvde å restarte x da det var installert, men det ga meg en grønn/svart 'bluescreen' som ikke ville reddes. Etter en tvungen omstart virker imidlertid azureus og vlc igjen, så det må ha gjort susen
Sist endret av ennse den lør 19.01.2008 17:15, endret 1 gang
medlem i 211 måneder
 

Re: Azureus sluttet å virke

Innleggav omaha » lør 19.01.2008 17:13

Hei,

Jeg tror det er en oppdatering fra Ubuntu som er årsaken ettersom det kjørte helt stabilt inntil gårsdagens oppdatering. Jeg oppdaterer kun "anbefalte" og "viktige" oppdateringer fra Ubuntu's egne repos, men jeg begynner å spekulere på om jeg skal slutte med det også.. Det er jo ikke sikkert at det er oppdateringen som er årsaken, men....

En av oppdateringene var for Xorg, og en ny kom i dag uten at det har blitt mer stabilt av den grunn....
Sist endret av omaha den lør 19.01.2008 17:31, endret 2 ganger.
medlem i 205 måneder
 

Re: Azureus sluttet å virke

Innleggav ennse » lør 19.01.2008 17:18

Jo, det kan virke sånn
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xorg-server/+bug/183969

Men nå ser alt ut til å være tilbake til normalt igjen. De fikser det sannelig fort, må jeg si, kredds for det!
medlem i 211 måneder
 

Re: Azureus sluttet å virke

Innleggav omaha » lør 19.01.2008 18:21

Hehe...

Det skulle egentlig bare mangle at de fikset der der. Ser ut til at feilen stammet fra Xorg og ikke Ubuntu, men her har nok kontrollrutiner sviktet ettersom fix'en ble sluppet. Ser ut til at det rammet både Debian og OpenSuse i tillegg, men det er ingen unnskyldning. Jeg har én maskin med étt OS, og har hatt utallige reinstallasjoner med Ubuntu. Nå så det endelig ut til at det kjørte rimelig stabilt, men dersom Ubuntu har intensjoner om at OS'et skal anvendes av folk som er avhengig av å ha en fungerende maskin bør de kanskje skjerpe fokusen mot bugs nokså kraftig. Dette er spesielt viktig for Ubuntu ettersom de er såpass hypet og at Mzoftbrukere gjerne besøker Linux for første gang med Ubuntu.

Problemet var løst med oppdateringen i morges, men for å få maskinen til å fungere som normalt igjen var det nødvendig å avinstallere VLC + config og Grafikkdriveren, deretter reinstallere driveren, reboote og installere VLC på nytt. Nå ser alt ut til å være som det skal her, men jeg mener virkelig at Ubuntu seriøst må foreta seg noe drastisk med bugene sine.
medlem i 205 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]