Flac til MP3 - automatisk?

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Flac til MP3 - automatisk?

Innleggav Hizzz » tir 29.01.2008 11:08

Jeg var litt for lur da jeg rippet en haug med CDer. Jeg hadde nemlig hørt så mye bra om FLAC at jeg rippet i det formatet. Men tror dere at mp3-spilleren min støtter det da? Neida!

Så nå må jeg få sangene over til MP3. Det kan jeg for så vidt greit gjøre i Windows, med programmet Switch. Men da må jeg ta CD for CD, og det er jo litt tungvint. (Til pass for meg, vil vel mange si...)

Men vet noen glupe mennesker der ute om det er mulig å lage et script som finner alle sanger som er kodet FLAC og konvertere disse til mp3, og lagre sangene i samme mappe som originalfila lå i? (Og gjerne slette FLAC-fila om konverteringen var suksessfull attpåtil.)

Som sagt, jeg er ikke kravstor... ;-)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Flac til MP3 - automatisk?

Innleggav myhre » tir 29.01.2008 12:52

Får du åpnet flac filene dine i iTunes da? I såfall så er det jo bare å konvertere der, og da legger de seg jo i samme mappe, i itunes library..
medlem i 226 måneder
 

Re: Flac til MP3 - automatisk?

Innleggav Hizzz » tir 29.01.2008 13:09

nå vil jeg gjerne gjøre dette i linux. men tror ikke itunes støtter flac uansett...

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Flac til MP3 - automatisk?

Innleggav nc » tir 29.01.2008 13:34

Kode: Merk alt
man flac

Kode: Merk alt
man lame


:-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Flac til MP3 - automatisk?

Innleggav Hizzz » tir 29.01.2008 13:50

takk! jeg får ta en titt der, og se om jeg skjønner noe. jeg er rimelig ny på linux (fedora 8) :-)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Flac til MP3 - automatisk?

Innleggav Hizzz » ons 30.01.2008 15:21

Løsningen fant jeg i Windows - og programmet Xilisoft Audio Converter. Jeg søkte opp alle *.flac-filer, og dro dem så over i programmet. Deretter valgte jeg å lagre i samme mappe og slette original, før jeg konverterte til mp3. Funket som fy! Da kan min lille spiller få litt påfyll :-)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Flac til MP3 - automatisk?

Innleggav tidemann » man 18.02.2008 19:27

pass på at flac og lame er installert:
Kode: Merk alt
sudo apt-get install flac lame

'cd' til mappen med flac-filene, og kjør denne:
Kode: Merk alt
for file in *.flac; do $(flac -cd "$file" | lame -h - "${file%.flac}.mp3"); done

magiske greier...

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Flac til MP3 - automatisk?

Innleggav trickykid » søn 02.03.2008 18:48

Du kan velge og la Amarok konvertere alle filene dine til mp3 ved overføring til spiller.
medlem i 228 måneder
 

Re: Flac til MP3 - automatisk?

Innleggav sindrepb » man 10.03.2008 3:17

Det finnes bøttevis med fine grafiske programmer for slik konvertering også, ett av de heter gnormalize, et annet heter audioformat. Installer de slik distroen din har lagt opp til installasjon av programvare.
medlem i 196 måneder
 

Re: Flac til MP3 - automatisk?

Innleggav sveur » man 10.03.2008 17:47

for file in *.flac; do $(flac -cd "$file" | lame -h - "${file%.flac}.mp3"); done

Nydelig
*degeeks*
medlem i 209 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron