VLC viser "rare" bilder med enkelte videofiler

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

VLC viser "rare" bilder med enkelte videofiler

Innleggav robertleithe » søn 03.02.2008 9:58

Hei,

Enkelte videoer spilles ikke riktig av i VLC. Har aldri støtt på dette problemet før nå nylig, men jeg er ikke i stand til å se hvilke endringer jeg kan ha gjort (installasjon/konfigurasjon) for å forårsake noe slikt.
Det er en grønn stripe langs toppen av bildet, samt uklarheter ("double vision") i resten av bildet, som vist her:
Bilde

Eksemplet over er fra en AVI-fil (ISO MPEG-4 (DivX5, ffmpeg))
Har sett det samme med QuickTime.

Noen som har tips til hvordan dette kan fikses?

Vennlig hilsen
Robert Leithe

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: VLC viser "rare" bilder med enkelte videofiler

Innleggav rayjak » søn 03.02.2008 11:22

Jeg hadde samme problem. Jeg startet da filen i Windows media player og da var stripen borte. Prøv det..


-rayjak-

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: VLC viser "rare" bilder med enkelte videofiler

Innleggav nbgoldin » søn 03.02.2008 11:37

Jeg hadde en grønn stripe tversover bildet på noen filer, jeg bare installerte en ny verson av vlc...

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: VLC viser "rare" bilder med enkelte videofiler

Innleggav robertleithe » søn 03.02.2008 12:14

Jeg har ikke Windows installert på noen maskin, så jeg får ikke åpnet fila i Windows Media Player.

Har kjørt en fullstendig avinstallasjon av VLC og nyinstallert, men med samme resultat.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: VLC viser "rare" bilder med enkelte videofiler

Innleggav nbgoldin » søn 03.02.2008 12:18


Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: VLC viser "rare" bilder med enkelte videofiler

Innleggav robertleithe » søn 03.02.2008 12:20

Ser at jeg ikke har vært flink nok til å opplyse, beklager det.
Jeg kjører Ubuntu 7.10 :)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: VLC viser "rare" bilder med enkelte videofiler

Innleggav nbgoldin » søn 03.02.2008 12:32

Det har jeg desverre ikke peiling på hva er så kan nok ikke hjelpe deg med det! :-/
Men jeg vil tro at du kan ta "set to default" i innstillinger, sjekk! :-D

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: VLC viser "rare" bilder med enkelte videofiler

Innleggav unbob » søn 03.02.2008 12:54

robertleithe skrev:Ser at jeg ikke har vært flink nok til å opplyse, beklager det.
Burde ikke være nødvendig når du poster i Linux forumet, men er alltid greitt å vite hvilken distro du kjører ;)

Jeg har også hatt litt problemer med VLC i det siste. Den klarer ikke spille opptak fra dosbox, får lyd men ikke bilde...
Jeg orket ikke undersøke hva som var feil siden MPlayer klarer å spille den. Kan vel si det slik at MPlayer har erstattet VLC som min "spiller alt" spiller.
Har du den installert kan det være verdt ett forsøk. (vil du prøve å installere den så husk å få med deg alt av codec)

ang. problemet:
Dersom filene har virket før så kan du jo prøve å fjerne alt av vlc config filer i din /home katalog. (ta backup)
Kode: Merk alt
sudo find /home/<brukernavn>/ -name *vlc*
(den kommer sikkert til å spytte ut noen snarveier eller lignende; trenger ikke fjerne de)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: VLC viser "rare" bilder med enkelte videofiler

Innleggav robertleithe » søn 03.02.2008 13:42

Siden noen foreslo å laste ned siste versjon for Mac tenkte jeg det var greit å være helt tydelig på det punktet (siden skjermbildet er skinnet til noe Aqua-lignende :)

Har avinstallert fullstendig, fjernet alle spor under min profil og reinstallert. Samme resultat :(

Lurer på om ikke det er noe codecproblemer, heller enn VLC-problemer. Ser at fila ser likedan ut i Movie Player...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: VLC viser "rare" bilder med enkelte videofiler

Innleggav unbob » søn 03.02.2008 13:59

ok :)

Ser ut som codec problemer ja, men jeg har vært av den oppfatning at VLC spiller alt. Men som fremgår i forrige post har jeg endret syn på det...

Movie Player er det Totem det? (den som er default i Ubuntu) Jeg tror ikke MPlayer "kommer med" Ubuntu. Jeg har blandede erfaringer med de andre backendene (xine, gstreamer) etter at jeg installerte MPlayer har jeg ikke støtt på noen problemer.

(kan vel også hende at det er noe i veien med filen, men dersom du har samme problem med andre filer så er det kanskje ikke det)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: VLC viser "rare" bilder med enkelte videofiler

Innleggav robertleithe » søn 03.02.2008 14:04

Jeg har også brukt utelukkende VLC, helt siden mine Windowsdager. Aldri hatt noen problemer.

Det KAN være problemer med fila, men f eks den siste traileren til Lange Flate Ballær 2 spilles av sånn hos meg... =-O

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: VLC viser "rare" bilder med enkelte videofiler

Innleggav unbob » søn 03.02.2008 14:08

Kan du lime inn link?

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 


Re: VLC viser "rare" bilder med enkelte videofiler

Innleggav unbob » søn 03.02.2008 14:33

Min VLC virker med den... hjelper ikke deg mye men da vet du nå at det skal gå an.

edit:
Bruker ikke Ubuntu selv, så testet også i VirtualBox med helt ny VLC installasjon. Virket der og.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: VLC viser "rare" bilder med enkelte videofiler

Innleggav NewBee-Petter » ons 06.02.2008 16:10

Jeg å har hatt prob. men vlc, nå bruker jeg bare mplayer (uten gui). Tar alt og starter/viser filmen uhyre raskt.

I mine øyne er mplayer konge.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]