Ububtu, problemer med avspilling

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Ububtu, problemer med avspilling

Innleggav Macgyver1981 » man 11.02.2008 0:02

Hei,
eg har en Asus Pundit P1-AH1, dette benytter nvidia430 chipset og geforce6150 skjermkort, amd3700+, Samsung SpinPoint T133 på 400GB SATA samt 700mb ram

Problemet kan virke som nvidia driveren ikke fungere helt i ubuntu 7.10 Feisty
det vil si att når eg prøver å kjøre filmer, enten dvd eller divx,mkv eller hva som helst så går cpu i 100% last, så dropper til normat før den øker til 100 igjen.
så når eg starter en film, da går det noen sekunder, ser ok ut. så full stopp i 15 sec, lyd går, men ikke bilde. så dropper cpu, bilde og lyde syncer, går 10 sekunder så sker det igjen..

Prøvd forsjellige codex, avspillere ect. kommer ikke unna dette problemet.

Litt irriterende kan en si,
Noen som vet hvordan dette kan fiksest på? eg ny på dette linux greiene, men kjører ubuntu på min bærbare, dog intel og mere ram, men der har eg ingen problemer i heletatt.




Googlet mere, finner ikke ut noe,
noen filmer kan plutselig fungere i vlc, men ikke mplayer ect.

dvd hakker og littegranne, men ikke i samme grad.

Men hda bude vel ha vært hardisken ? ikke cd rom, men den kjører nå dma ihvertfall..

--------
hdparm -i /dev/hda

/dev/hda:

Model=SONY DVD RW DW-G120A, FwRev=MYS2, SerialNo=
Config={ Fixed Removeable DTR<=5Mbs DTR>10Mbs nonMagnetic }
RawCHS=0/0/0, TrkSize=0, SectSize=0, ECCbytes=0
BuffType=unknown, BuffSize=0kB, MaxMultSect=0
(maybe): CurCHS=0/0/0, CurSects=0, LBA=yes, LBAsects=0
IORDY=yes, tPIO={min:240,w/IORDY:120}, tDMA={min:120,rec:120}
PIO modes: pio0 pio3 pio4
DMA modes: sdma0 sdma1 sdma2 sdma? mdma0 mdma1 mdma2
UDMA modes: udma0 udma1 udma2 udma3 *udma4
AdvancedPM=no
Drive conforms to: Unspecified: ATA/ATAPI-4,5,6,7

* signifies the current active mode

---

hdparm /dev/hda

/dev/hda:
IO_support = 1 (32-bit)
unmaskirq = 1 (on)
using_dma = 1 (on)
keepsettings = 0 (off)
readonly = 0 (off)
readahead = 256 (on)
HDIO_GETGEO failed: Inappropriate ioctl for device





Men eg fatter ikke hvorfor det er slikt, noen filmer(divx) kommer ikke opp i vlc heller, skjer bare ikke noe, og i mplayer bare hakker det


Så da er eg spent på om noen her kan hjelpe meg :)
Har foresten prøvd å legge inn linux på nytt, har og prøvd 64bits og 32 bits, samme problemet.
medlem i 194 måneder
 

Re: Ububtu, problemer med avspilling

Innleggav omaha » man 11.02.2008 4:04

Hei,

Jeg er usikker på hvilken driver du bruker. Dersom du la inn driver via Restricted Manager tror jeg Ubuntu velger Nvidia-GLX- new som er 100.14.19 driveren. Denne skal etter det jeg kan se støtte kortet ditt, men den er ikke helt bra, og det er kommet en nyere driver som heter 169.09 etter dette. Den enkleste måten å installere denne på er å laste ned "Envy NEW" og installere den nye driveren.

http://www.albertomilone.com/nvidia_scripts1.html
http://albertomilone.com/wordpress/

Det er ikke sikkert dette hjelper deg, men det er uansett greit å ha den siste driveren. Jeg bruker den selv (på en annen gpu) og pleier å la Envy's autokonfigurasjon ta seg av den biten. Når du har lastet ned Envy kan du dobbeltklikke på filen og den installeres i menyen din. Så kan du starte Envy og den installerer driveren. Har du forresten installert LibDVDcss for å se DVD?
medlem i 205 måneder
 

Re: Ububtu, problemer med avspilling

Innleggav Nilsen » man 11.02.2008 10:09

Jeg har ikke hatt noe problemer med dette i senere tid, men før hadde mange problem med filmavspilling fordi det ikke var valgt riktig output-module.

I f.eks. VLC kan du gå på Settings - Preferences - Video - Output modules.
Der velger du "XVideo extension video output"
medlem i 227 måneder
 

Re: Ububtu, problemer med avspilling

Innleggav Macgyver1981 » tir 12.02.2008 0:13

Da har eg oppgradert til siste versjon nvidia driver, ikke noe bedring desverre :(

Spiller gjerne 10 sekunder, så går cpu i 100, meget rart. kan virke som kodec kansje, men rart da eg får spilt av filmen, mener eg benytter samme kodex på min bærbare, der fungere det helt knirkefritt.. (nvidia kort der og, samme driver)



:edit
slettet codex og la alt inn på nytt, da kan det virke som mplayer ble bedre, nå kan eg spille av endel filmer der, det ser bedre ut. men "filmaspiller fugerer like hakket..

eg nærmer meg ihvertfall.
Får opp fancy 3d effekter så skjermkortet er helt oppe å kjører ihvertfall.
medlem i 194 måneder
 

Re: Ububtu, problemer med avspilling

Innleggav Iznogood » tir 12.02.2008 13:14

Macgyver1981 skrev:Får opp fancy 3d effekter så skjermkortet er helt oppe å kjører ihvertfall.


Slå av Compiz og se om det bedrer seg da.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Ububtu, problemer med avspilling

Innleggav omaha » tir 12.02.2008 14:58

Legger du inn codeks med Ubuntu Restricted Extras-pakken? Det ligger en codekpakke (w32 ++) og LibDVDcss hos Medibuntu. En av grunnene til at jeg foreslo ny Nvidiadriver er at den etter sigende skal fordele belastningen bedre mellom GPU og CPU.

https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu
medlem i 205 måneder
 

Re: Ububtu, problemer med avspilling

Innleggav Macgyver1981 » tor 14.02.2008 0:44

Hey, takk dere begge.
slo av alle skrivebordseffekter, da kom det seg mye.
La videre inn Medibuntu for å få flere formater støttet.
Slo på på skriverbordseffekter igjen..

Its working ! ihvertfall i Mplayer.
Sliter litt med hakking i hd filmer enda. men men.


Så Medibuntu er varmt annbefalt fra min side :)
medlem i 194 måneder
 

Re: Ububtu, problemer med avspilling

Innleggav debianuser » tor 14.02.2008 16:39

Har samme kort som deg, og det klarer til nøds 720p med h.264, men ingen kjangs med 1080p. 720p med divx går helt fint, ikke fått sjekket 1080p i divx.. Tror bare det er kortet som ikke er det mest fantastiske :-P

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Ububtu, problemer med avspilling

Innleggav omaha » tor 14.02.2008 16:59

Tror nesten jeg må si meg enig med DebianUser..

Dette er ingen oppfordring, men dersom dette er viktig for din bruk av maskinen er det kanskje aktuelt å bytte til et annet kort. Skulle dette være tilfelle er det greit å ha i bakhodet at for å utnytte en investering i nytt grafikkort kan det lønne seg å ha i bakhodet at et "superkort" også trenger matchende brikkesett/CPU/ram. Jeg aner ikke hva ditt system ellers har kapasitet til, så noe forslag til hardwareløsning får du ikke av meg :-)
medlem i 205 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]