OpenXML plugin alias odf-converter

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

OpenXML plugin alias odf-converter

Innleggav terjejh » fre 22.02.2008 1:28

Microsoft tilbyr ft. via ringerunder og via selgere bedriftskunder avtale om oppgradering til og programvedlikehold på Office 2007. Har man eksempelvis 5 brukere det kan være aktuelt for å bruke Office og 5 andre som ikke har behov for Office eller bruker et annet system som OpenOffice, så teller Microsoft 10 PC brukere det skal betales Office lisenser for i avtalen. På tre år koster 10 bruker-avtalen den nette sum av kr 25000 kr, med halv pris første året og så 10000 kr de to neste.

I dag fikk vi faktisk også behov for å åpne den første mottatte .xlsx fila, og gammel Åfisen vår greidde ikke å åpne det nye filformatet. Da passet det steikanes godt at jeg allerede tidligere hadde installert siste OpenOffice fra Go-oo.org (Novells utviklingsversjon) på Windows. Den nye .xlsx fila viste seg å suse rett opp i OpenOffice, så det nesten ble bakoversveis både her og der.

Jeg lastet så ned OpenXML plugin (OpenOffice.OpenXML Translator 1.1.0 alias "odf-converter-1.1-7") herfra med link til Novell
http://www.oooforum.org/forum/viewtopic.phtml?p=274255
Installerte denne for OpenOffice NE 2.3 på openSUSE, og vips så kom den nye .xlsx fila like bra opp i Calc på Linux også :)

Kanskje ble dette også vendepunktet som forhindrer i alle fall en så kostbar M$ avtale ;)

Noen som kan melde om mer erfaring med bruk "odf-converter" på også de øvrige Office 2007 formatene .docx og .pptx ?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: OpenXML plugin alias odf-converter

Innleggav thorak » fre 22.02.2008 10:21

Har måttet åpne noen docx dokumenter (ett par ganger for å konvertere for "utdaterte" officebrukere). Det ser greit ut, jeg er noen ganger usikker på om formateringen er helt som den skal være, men det ser som sagt ikke så værst ut, og jeg har jo ikke noe å sammenligne med. Å sette openXML som default format allerede nå, tror jeg er en stor tabbe for MS, jeg merker ihvertfall at jeg blir kraftig provosert hver gang jeg må konvertere dokumenter for MSbrukere som ikke har reell mulighet til å se på dokumentene.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: OpenXML plugin alias odf-converter

Innleggav Smjor » fre 29.02.2008 1:08

På *ubuntu fungerte denne fint til .docx:
http://www.getdeb.net/app/OpenOffice.or ... Translator

Det er en .deb fil riktig nok, men er så vidt jeg kan se er den hentet fra Novell.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron