Lenke i epost til lokal fil

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Lenke i epost til lokal fil

Innleggav terjejh » fre 29.02.2008 12:16

Hvordan får man lagt inn lenker i intern epost for åpning av lokale filer som ligger på felles applikasjons og filserver (har ikke webserver) ?

lokal_fil.pdf
lokal_fil.html
lokal_fil.odt
lokal_fil.txt

Vi benytter kjører Mozilla/Seamonkey svitten med Messenger epost klient både på Linux og Windows. Epostklienten integrert med nettleseren (Navagator).

Å legge inn en vanlig url til nettside på Internett fungerer helt greitt. Ved å klikke på url-linken i eposten åpnes nettleseren med nettsiden automatisk, eksempelvis
http://linux1.no/

Det fungerer også fint å la url'en ligge bak en tekst ved hjelp av denne Insert menyen i epost composer vinduet:
Bilde

Mens disse kommandoene til lokale filer fungerer greitt direkte i nettleseren, skjer ingen ting om de legges inn og klikkes på i eposten
file:///home/terje/lokal_fil.pdf
file:///home/terje/lokal_fil.html

Har også prøvd diverse forsøk på å oppgi oppstart av selve programmet foran fil-pathen, også innbakt i "". Men jeg har ikke funnet riktig syntaks.

Går ikke dette an å få til? Forslag?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Lenke i epost til lokal fil

Innleggav ak » lør 01.03.2008 5:34

Kommer an på epost programmet, det har vært endeløse diskusjoner i epostlistene og bugtrackeren til Mozilla om dette, spesielt hvis det involverer UNC-stier.

Det vanlige er file:// etterfulgt av stien, så hvis det er en absolutt sti på lokal maskin blir det tre: file:///home/ak/eksempel.html

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Lenke i epost til lokal fil

Innleggav terjejh » lør 01.03.2008 13:18

Det er absolutt path ja. Tre slasher file:/// fungerer direkte i nettleseren, og er også det som legges inn med <Choose file> knappen i Insertmenyen ovenfor.

Men der synes å være en "missing link" eller bug i kommunikasjonen mellom epost klienten og nettleseren, da file:/// ikke aktiverer nettleseren.

Prøvde også å mellomlagre eposten kun som draft, i tilfelle noe ble strippet bort ved å sende den gjennom epost-leverandørens virusskanner (en slags "kommandofil" eller skript som link kan vel være en risiko å slippe igjennom).

Da jeg prøvde å fjerne en av de tre slashene etter file:, oppdaget jeg tilfeldigvis at følgende "source-link" som lå i meldingen faktisk aksesserte nettleseren og åpnet fila, dog uten riktig rendering (stilark?) Dette fungerte også når jeg sendte samme epost til min innboks via epost-leverandøren:
Kode: Merk alt
mailbox:///windows/F/usr/terje/Mail/Drafts?number=6454596&part=1.2&filename=lokal_fil.html

/windows/F i dette tilfellet er monteringspunkter for et vfat filsystem.

Utfra source-linken å bedømme, mon tro om ikke fila i dette tilfelle først har blitt lagret ala et vedlegg i mail-systemet (da jeg fjernet den ene slashen)?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron