Digital, optisk lydutgang

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Digital, optisk lydutgang

Innleggav terjejh » søn 02.03.2008 17:04

Jeg har en digital, optisk lydutgang på en ny HDTV.
Kan man ta opp lyd (musikk) fra TVen til Linux PC gjennom denne?
Planen er i såfall å lage MP3 og brenne til CD/DVD plater.
Den synes å være en enkel phono utgang og spørsmålet er også om dette kan gi stereo?

Forestiller meg at den digitale utgangen vil kunne gi bedre lydkvalitet, da alternativet er bare vanlig SCART/adapter til phono audio linjeutganger, som vel også er analoge.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Digital, optisk lydutgang

Innleggav ak » søn 02.03.2008 22:16

Det spørs helt om lydkortet ditt har en optisk inngang, de fleste kort har kun optisk utgang.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Digital, optisk lydutgang

Innleggav Eagle » søn 02.03.2008 22:33

Du sier at du har en digital, optisk lydutgang på tv-en. Deretter skriver du at det synes å være en enkel phono-utgang. Dette er litt motstridende, da en optisk utgang ikke er på phono-plugg.

En digital utgang på phonoplugg/coax kan forøvrig levere stereo uten problemer.

Om dette kan levere signal til en linux-PC kommer vel en smule an på hva slags lydkort du kopler til maskinen din.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Digital, optisk lydutgang

Innleggav terjejh » man 03.03.2008 0:37

Beklager litt forvirring og korrigerer først mine gale opplysninger, som skyldtes at TVens spesifikasjoner i brukerhåndboka beskrev to lydutganger på samme linje.

Bilde

Det riktige er at TVen har 'en digital/optisk utgang (D) med en firkantet plugg for optisk audiokabel. Selv om jeg aldri har brukt denne typen tidligere, vil jeg nesten forutsette at denne pluggen/kabelen overfører et stereo signal.
Videre har TVen to vanlige phono lydutganger (E) for tilkopling av HiFi lydanlegg. Dette antar jeg er vanlig analog overføring av stereo signal L og R.

Bilde

Bilde

I min gamle PC sitter et nokså ordinært lydkort SB Audigy LS, som ikke har optisk inngang så langt jeg ser.
Kan da HiFi utgangene (E) på TVen brukes for å ta opp musikk på PCen? Selv om jeg kan ta opp A/D video på en HDD video recorder, har jeg faktisk aldri tatt opp musikk på PC fra en ekstern, analog lydkilde. Hvordan gjør man det, A/D-lydverktøy, filformat og komprimering, før konvertering til MP3 og brenning til CD?

Den digitale/optiske lydutgangen får være et mål for en senere multimedia bærbar, hvis noen av disse leveres med slike lydinnganger(?)

(Dette temaet ble først postet på Video forumet, der det nå også kom et svar omtrent samtidig)

EDIT:
Audacity er et kryssplattfomr lydverktøy som nevnes for lydopptak og redigering.
Erfaring med A/D lydopptak gjennom lydkort linjeinnganger?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron