Hvordan kan Amarok konvertere ved overføring?

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Hvordan kan Amarok konvertere ved overføring?

Innleggav sveur » tir 08.04.2008 21:24

(Baklager lite snappy tittel...)

Hvordan kan Amarok konvertere mp3 til aac+ under overføring til mp3spiller (mobil)? Kan ikke velge det, må vel installere aac+støtte på en slags måte. Det er aac+ som visstnok er best til mobil ikke sant? Jeg vet det blir litt dårlig med konversjon mellom to lossy formater.
medlem i 208 måneder
 

Re: Hvordan kan Amarok konvertere ved overføring?

Innleggav trickykid » ons 09.04.2008 19:06

Dette har jeg ikke satt meg inn i, men jeg tror ikke jeg ville tatt meg bryet.

De fleste MP3's er av veldig variert kvalitet er det første poenget. Det andre er at lydkvaliteten ved avspilling på mobil ikke er allverdens bestandig. Høretelefonene er også som oftest av dårlig kvalitet da det er skjeldent folk kjøper kvalitets øreplugger (og da tenker jeg på prisklasse 1000-3000++)

Det er bedre og sikre seg ved å bruke en bra ripper (til sin egen musikk) og rippe i VBR fra 128kbps og oppover. Jeg gjør dette med EAC og Lame (i windowz desverre ja, da det ikke er noen Linux rippere i den klassen) :(

Rippe og convertere andre filer til "høyere" kvalitet er også umulig, det som forsvinner blir for alltid borte og kan ikke bli "bedre" igjen.

Feks. Ett opptak i 16 bit blir ikke bedre om man konverterer det til 24 bit.

Så mitt råd er og ta bra ripper selv i VBR og kvalitetssikre sin egen musikk.

Jeg har også testet og spille av .flac filer på min mobil (Nokia N82) og jeg greier rett og slett ikke høre at de er i bedre kvalitet enn mine mp3 filer. Hva dette kommer av, er vel foklart ovenfor. De tar også mye plass og fyller opp minnekortet raskt.
medlem i 228 måneder
 

Re: Hvordan kan Amarok konvertere ved overføring?

Innleggav bjolsene » tor 10.04.2008 13:00

Amarok er et ypperlig verktøy til å spille musikk, og flytte musikk til enheter. Men jeg tror ikke det kan konvertere.

Du kan bruke SoundKonverter eller K3b, til å rippe og konvertere. Det finnes egne AAC Encodere i min Ubuntu, men jeg har ikke prøvd dem.

Jeg tror ikke Windows er mer fortreffelig enn Linux på denne fronten. Det er mer snakk om å sette seg inn i tingene. Og legge inn de riktige kodekene og programmene.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Hvordan kan Amarok konvertere ved overføring?

Innleggav trickykid » tor 10.04.2008 14:11

For å få en "Exact Audio Copy" så er det ikke verktøy til Linux for det. Gjerne gi me link om jeg tar feil.

Hadde jo bare vært og bruke samme databasen som de bruker, men kanskje den er kun for EAC.

For audiofile som vil ha gode og helt korrekte ripper, så har jeg ikke funnet noe. Desverre.

Edit: Amarok har en funksjon for å konvertere automatisk til MP3 ved overføring til MP3 spiller ved Media Devices menyen, men jeg har ikke fått testet denne skikkelig ut enda. Skal prøve den med ogg filer og flac filer etter hvert.
medlem i 228 måneder
 

Re: Hvordan kan Amarok konvertere ved overføring?

Innleggav bjolsene » tor 10.04.2008 14:52

Med EAC mener du 1:1 kopi? Det er intet problem i de tidligere nevnte programmene. Jeg kan ikke si jeg har noe å utsette her når det gjelder Linux. Kanskje du bør endre bitratene, før konvertering. Det gjør jeg.

Jeg "ogger" titt og ofte til MP3spilleren min, og det funker storveies. Så bare prøv.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Hvordan kan Amarok konvertere ved overføring?

Innleggav trickykid » tor 10.04.2008 17:00

Ja. Eksakt kopi med og bruke databasen AccurateRip.

Variable bitrate som aldri går under 128 er ingen problem i linux etter hva jeg har skjønt.

Har søkt litt rundt på ubuntu forumet og det ser ut som om det er mange flere som savner noe som EAC. Får bare håpe det kommer noe da, eller at noen lager en Linux versjon.
medlem i 228 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]