Program for huskeliste/to-do

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Program for huskeliste/to-do

Innleggav KMJ » tir 15.04.2008 21:10

Hei

Er på utkikk etter ett enklet program for huskeliste/to-do. Enkelt på den måten at jeg ikke er ute etter en planleger eller prosjekt styrings program. Bare muligheten til å lage en liste over oppgaver, og krysse disse ut når de er ferdig.

Vel, litt mer avansert hadde selvfølgelig vært greit. Muligheten for å legge til mer utfyllende beskrivelse og kunne gruppere oppgavene ville vært strålende. Mne det må være så enkelt at det ikke er noen overhead på å bruke det, ikke mer enn tiden det tar å skrive.

Men mest avgjørende, programmet må være crossplatform siden jeg hopper mellom operativsystemer ut i fra hvilke oppgaver jeg jobber med. Og for å kunne få effekt og nytte av et slikt program, må det være tilgjengelig hele tiden :-)

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Re: Program for huskeliste/to-do

Innleggav sshollas » tir 15.04.2008 22:38

Iwork har en egen mal for huskelister. hvis ikke fins det flere widgeter som er lagd bare for den oppgaven
medlem i 194 måneder
 

Re: Program for huskeliste/to-do

Innleggav KMJ » tir 15.04.2008 23:21

Nå er vel ikke iWorks spesielt crossplatform er det, kan ikke huske å ha hørt noe om Linux eller Windows versjoner :-)

En tekstbehandler eller lignende er ikke akkurat det jeg ser etter, da kan jeg mye bedre bruke en enkle tekst editor. Hadde håpet å finne noe som kan hjelpe til i arbeidsflyten bedre enn det.

En passende widget kunne kanskje vært en tanke, noen anbefalinger? Har ikke noe særlig oversikt over det, men Crossplatform blir vel et problem her også. Vil gjette at Opera widgets er det eneste som er i nærheten av det, enn så lenge.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Re: Program for huskeliste/to-do

Innleggav unbob » tir 15.04.2008 23:27

Bruker selv PIM pakken til KDE og foreløpig bryter den med siste kravet dit, så jeg kan ikke bidra med noe mer enn denne.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Kate

Innleggav Moldarin » ons 16.04.2008 0:00

Jeg bruker bare et ren‐tekstdokument i Kate. En blank linje mellom hvert element jeg skal huske på, og sletter utførte oppgaver. Alt holder jeg seffølgelig styr på via versjonskontroll over Subversion.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Program for huskeliste/to-do

Innleggav olear » ons 16.04.2008 3:19

Basket er et veldig bra program til planlegging, huskeliste osv. Integrerer seg også bra mot KDE PIM.

http://basket.kde.org/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Program for huskeliste/to-do

Innleggav gust » ons 16.04.2008 9:08

Jeg liker oppgavefunksjonen i Evolution, den kan være svært enkel. I tillegg kan du gjøre den mer komplisert - %- ferdig etc.
Den største fordelen er at To-Do lista kommer opp når du klikker på dato/klokkeslett på menylinja i Gnome. Enkelt og greit.
medlem i 214 måneder
 

Re: Program for huskeliste/to-do

Innleggav Draemora » ons 16.04.2008 14:53

Hva med ett Opera widget? http://widgets.opera.com/widget/6034/
medlem i 202 måneder
 

Avansert og rotete

Innleggav Moldarin » ons 16.04.2008 14:57

olear skrev:Basket er et veldig bra program til planlegging, huskeliste osv. Integrerer seg også bra mot KDE PIM.

Mine erfaringer med BasKet 0.5 er at det fort blir rotete og uoversiktlig. Nyere utgaver ser mer oversiktlig ut, men jeg har ikke forsøkt de i bruk. Jeg tror et enkelt og lett tilgjengelig tekstdokument eller KNotes er det beste. Iallefall før du får bruk for mer avanserte funksjoner.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Program for huskeliste/to-do

Innleggav KMJ » ons 16.04.2008 22:04

unbob skrev:Bruker selv PIM pakken til KDE og foreløpig bryter den med siste kravet dit,

Burde kanskje presisert at jeg en PIM pakke ikke er hva jeg er ute etter, av natur drar den med masse funksjoner annet en todo lista og blir gjenre alt annet enn enkel ;) Men to-do lista i PIM pakka til KDE, selv om jeg har litt å utsette på den, så er den ikke alt for ille. Men foreløpig ikke helt klar på windows, som du poengterte. Men takk for lista, så et par nogenlunde interresante alternativer der. Om jeg ikke finner noe mer passende kommer jeg til å prøve dem ut.

Moldarin skrev: Jeg bruker bare et ren‐tekstdokument i Kate.
Alt holder jeg seffølgelig styr på via versjonskontrol

Tekst dokumnet er et enkelt alternativ, men jeg kunne tenkt meg ett dedikert program for gøy. Versonkontroll hadde jeg tenkt å bruke unasett, ikke så mye for å holde styr på det, men for å kunne synkronisere mellom operativsystemer og to maskiner.

olear skrev: Basket er et veldig bra program til planlegging, huskeliste osv

Helt enig, har brukt det en del, men for å brukes kunn som rein huskeliste synes jeg det blir litt for lite enkelt :-) Og det har samme problemet med windows som Kontact. Kan ikke si annet enn at livet blir bedre når vi begynner å få stabile KDE releaser på windows.

gust skrev:Jeg liker oppgavefunksjonen i Evolution, den kan være svært enkel.
Den største fordelen er at To-Do lista kommer opp når du klikker på dato/klokkeslett på menylinja i Gnome. Enkelt og greit.

Jeg er ute etter en enkel huskeliste, ikke en planlegger. Så datofunksjon på oppgavene er uintresant og egentlig ikke ønskelig, Og å måtte dra med seg en hel monolitisk PIM applikasjon gjør ikke ting noe enklere. Og sist jeg sjekket var windows kompabiliteten på Gnome applikasjoner generelt elendig :-)

Men takk for alle forslag, jeg er nok nødt til å fortsette å lete litt til

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Husk for all del melken!

Innleggav Moldarin » tor 17.04.2008 6:40

KMJ skrev:[..], men jeg kunne tenkt meg ett dedikert program for gøy. [...]

Nettjenesten Remember the Milk er vel morsom?

Jeg stilte det samme spørsmålet på et annet Linux-fora for noen mnd. siden. Jeg fikk et veldig smart svar fra en eller annen: «use whatever syncs well with your phone!» :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Husk for all del melken!

Innleggav KMJ » man 21.04.2008 0:39

Moldarin skrev:Nettjenesten Remember the Milk er vel morsom?

Joda, den så morsom ut den. Ser faktisk ut som den har alle de funksjoner jeg ikke trenger ;)

Synke med mobilen er kanskje ikke så dumt, selv om jeg har mer brukt for å synke kalenderen enn huskelista. Og akkurat det er det vel bare latskap som har hindret meg i å sette opp :-)

Begynner å lure på om det jeg ser etter er for enkelt. Virker som jeg må nøye meg med tekstfiler. Eller lage til noe sjøl, får sette det opp på to-do lista :-)

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Re: Program for huskeliste/to-do

Innleggav debianuser » man 21.04.2008 18:15

Jeg synes Rainlendar er et veldig fint program til dette. Integreres fint på skrivebordet og er veldig brukervennlig.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Program for huskeliste/to-do

Innleggav mats » tir 22.04.2008 9:35

Jag provar installere rainlendar men får felmelding
Error: Dependency is not satisfiable:libatk1.0-0
hjelp
medlem i 219 måneder
 

Re: Program for huskeliste/to-do

Innleggav debianuser » tir 22.04.2008 10:26

Kjør kommandoen
Kode: Merk alt
aptitude install libatk1.0-0
dersom du bruker ubuntu eller en annen debianvariant.

edit: kjør som root

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Neste

Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]