Digitalt mørkerom og touch up/retusjering mulig i Linux?

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Digitalt mørkerom og touch up/retusjering mulig i Linux?

Innleggav ggt667 » tir 29.04.2008 21:26

Finnes der noe ala Apple’s Aperture til Linux?

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Digitalt mørkerom og touch up/retusjering mulig i Linux?

Innleggav KMJ » tir 29.04.2008 23:14

Du kan jo prøve bilde editoren i Digikam. http://www.digikam.org/?q=image/tid/10

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Re: Digitalt mørkerom og touch up/retusjering mulig i Linux?

Innleggav ggt667 » ons 30.04.2008 8:14

Picasa og F-Spot har også blitt nevnt av noen Linux kjennere jeg har ringt pr tlf...

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Digitalt mørkerom og touch up/retusjering mulig i Linux?

Innleggav johnm76 » ons 30.04.2008 12:20

Jeg har brukt Bibble 4.9 i snart ett år og er strålende fornøyd -- arbeidsflyten er vesentlig bedre enn de nevnte eksempler.

Bibble [www.bibblelabs.com] er kommersiell programvare med klient for Linux (.rpm og .deb), OS X og Windows. To utgaver; Lite ($69) og Pro ($129). Hovedforskjellen er at Pro vil ta i bruk en eventuell ekstra kjerne når du kjører batch eller tilsvarende operasjoner. Støyreduksjonsegenskapene skal òg være bedre om jeg husker rett.

Jeg har ikke prøvd Aperture, men har lenge brukt Adobe Bridge på både OSX og Windows, men må si at Bibble (uavhengig av plattform) går Bridge en høy gang.

Ja, og Bibble kan prøves gratis i 14 dager - så installer i vei ;)

EDIT: Sist jeg forsøkte F-Spot (0.4.2) var raw-støtten heller skral - i praksis read only. Så med mindre trådstarter bare jobber med .jpg-filer ...

EDIT: RawTherapee [www.rawtherapee.com] skryter av å kunne prosessere raw-filer bedre enn mye annet på markedet. Det er rimelig tregt og er egnet til å fikse på ett og annet bilde, men langt fra noe førstevalg når du har et fullstappet minnekort som skal tømmes, behandles raskt og konverteres til ønsket format i løpet av kortest mulig tid(og med ønsket kvalitetsnivå) -- der er Bibble et bedre alternativ.
medlem i 207 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron