Feil med farger på video i mythtv

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Feil med farger på video i mythtv

Innleggav dotcom » tor 01.05.2008 21:42

Hei, jeg har kjøpt meg mediasenter, og installert mythbuntu 8.04 på boksen. Er all over svært fornøyd, men har litt problemer med fargene på video generelt. Fargene er i utgangspunktet altfor sterke og kontrastene virker noe gale. Fargene har jeg fått justert ned, men lyse områder i bildet blir gjerne helt hvite, mens mørke områder blir ofte helt svarte med et blålig skjær.
Dette gjelder all videoavspilling, tv, video og DVD.
Jeg har forsøkt å justere diverse instillinger med xvattr, og jeg føler jeg har fått bildet noe bedre, men ikke bra.

Er det noen som har noen tips? Det er helt klart noe med avspillingen. Streamer jeg f.eks videoene til en annen pc, så virker fargene korrekte.

Har et intel skjermkort 965G og et Hauppage pvr-150 tvkort.
medlem i 227 måneder
 

Re: Feil med farger på video i mythtv

Innleggav haavar » fre 02.05.2008 21:43

Jeg ville kjøpt meg et video kort hvis jeg var deg. Er ikke intel 965G et onboard graphics card?

Jeg bruker alltids nvidia kort I mine boxer som er koblet til TV eller monitor.

BTW: Apple TV kjører myth front end som bare det, og den har HDMI ut. Du kan sikkert finne en på eBay for $120 eller så. Du trenger ikke noe lagringsplass på frontend, alt lagres på backend.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Feil med farger på video i mythtv

Innleggav dotcom » søn 04.05.2008 15:10

Takk for svar :)
Tanken har slått meg, putte inn et annet grafikkort. Men det beste hadde selvfølgelig vært å kunne bruke det som fulgte med. Ja, intel 965g er et onboard grafikkort. Trenger jo ikke allverdens kort i den maskina.
Den fungerer utmerket med unntak av videoproblemene nevnt ovenfor.

Prøvde forresten i810 driveren. Da var fargene på video korrekte i mplayer. Men videoen så ut til å lugge litt. I myth la videoen seg øverst i venstre hjørne, resten av skjermen var lekkert dekorert med noen rød-rosa striper.

Tilbake med intel driveren, forsøkte mplayer -vo gl, og da er ikke fargene blasse lenger, men videoen går for sakte. (ikke noe aksellreasjon)

Dette er forøvrig boksen min: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10269
Uten Vista selvfølgelig! :D
medlem i 227 måneder
 

Re: Feil med farger på video i mythtv

Innleggav olear » man 05.05.2008 2:17

Dette er et problem med Xine (det er iallefall mine erfaringer), den har til vane å "ødelegge" XV, eneste mulighet er å restarte X (og såklart unngå å bruke Xine).

nVidia er ikke bedre på video, så det er ikke noe vits å sløse bort penger.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

!

Innleggav dotcom » man 05.05.2008 21:43

Problemet har ikke noe med Xine å gjøre, iallfall ikke hos meg. Ser ut til å være et generellt problem, uavhengig av avspiller, men så lenge jeg bruker XV.

Men, jeg har omgått problemet enn så lenge. Tok et skjermkort (nvidia) fra en annen maskin jeg har, og nå er fargene riktige. Men, det beste hadde vært å få det integrerte skjermkortet til å fungere.
Jeg gjorde et lite halvhjertet, og misslykket forsøk på å kompilere den nyeste intel driveren fra source, men har ikke hatt tid til å knote nærmere med det. Men jeg tror nok det er veien å gå. Enten oppdatere, eller nedgradere driveren.

Men hvis det er noen som har noen andre tips, så tar jeg de veldig gjerne imot! :)
medlem i 227 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]